vrijdag 30 maart 2012

1 april!


Het is bijna zover: de 1 april-grappen komen eraan. We zijn benieuwd naar hoe grappig 1 april dit jaar gaat worden! Broed je nog op een idee? Dan vind je hier misschien de nodige aanknopingspunten. Infographic via

donderdag 29 maart 2012

Eieren gezocht!

Als je product niet in het winkelschap opvalt, zoek je naar nieuwe mogelijkheden het onder de aandacht te brengen. Wilkinson vond in het gaaf en huidkleurig oppervlak van eieren overeenkomsten met de met haar scheermesjes. Een knappe actie was geboren: promotie voor de kwaliteit van Quattro Titanium-scheermesjes én een originele actie voor de eierleverancier. via Sprout

woensdag 28 maart 2012

Jaloersmakend billboard





Bij sommige campagnes zou je willen dat je 'm zelf bedacht had. Zoals bij deze van Y&R Not Just Film, die er een gouden Clio Award mee won. Een toelichting is niet nodig, ik hoop alleen dat er tijdig een adverteerder de ruimte op het billboard in beslag nam!
Via Adverblog

dinsdag 27 maart 2012

Kleurenleer



Er zijn drie primaire kleuren, en Sesamstraat legt het even uit. Kleurenleer voor de allerkleinsten. En de allergrootsten!

maandag 26 maart 2012

Design Doorknoper [12]





Doorknopend op het draadwerk en de outline letters komen we vanzelf bij deze producten terecht. Het lijkt wel of je in cartoon-wereld leeft. 
We hebben hier voor je verzameld: ge-wel-dige tassen van JumpFromPaper, regenjas van Marc Jacobs, t-shirt van Marc Newson, crime-scene-aapje via crapster.org , Mini Cooper, 'Open box' van Ron Gilad, en een compleet interieur voor The Candy Room door Red Design. Wat is echt? Wat is nep?
via Pinterest.com/2dstudio

vrijdag 23 maart 2012

Pysanka schilderkunst



















































Pysanka is de eeuwenoude kunstvorm van het beschilderen van eieren uit de Oekraïne. Elke regio heeft zijn eigen herkenbare grafische en geometrische patronen. Luba vertelt op deze site eindeloos over alle variaties, oorsprong, betekenis en technieken, en als je snel begint pronkt zo'n ei nog op je ontbijttafel met Pasen.

donderdag 22 maart 2012

Zoekmachines zijn net mensen

Is uw website niet goed vindbaar bij Google? Wat voor webbezoekers geldt, geldt vaak ook voor zoekmachines. Handig, want met een paar veranderingen op uw site slaat u twee vliegen in één klap. Google waardeert uw website beter zodat u snel wordt gevonden én de op uw site aangekomen bezoekers vinden er makkelijk hun weg.
U kunt zelf veel doen om de zoekresultaten bij Google te beïnvloeden en de bezoeker de weg te wijzen. Onze 10 tips om uw website te verbeteren.

Niet te volgen?
  1. Plaats de meest gevraagde en gezochte informatie op de homepage, zelfs al komt een bezoeker via Google niet altijd via uw homepage binnen.
  2. Zorg voor een duidelijke en consequente navigatiestructuur.
  3. Geef iedere pagina een titel (de naam in de balk bovenaan het scherm) die representatief is voor de inhoud op die pagina.
  4. Breng de sitemap in beeld om snel bij de gezochte informatie te komen. Zoekmachines gebruiken de sitemap om de structuur van een website snel te indexeren.
  5. Voor gebruikers is gemakkelijk als er daarnaast een zoekfunctie beschikbaar is.

Veel te vertellen?
    1. Hou het kernachtig door teksten op te splitsen in hapklare brokken, met links naar achterliggende pagina’s. Daar kun je meer informatie kwijt. Met zo’n 250 woorden kan een zoekmachine het thema van een pagina prima herkennen.
    2. Communiceer duidelijk. Maak gebruik van betekenisvolle, duidelijke fotobijschriften, koppen, subkoppen, opsommingen, knoppen en links om de kern van de boodschap snel over te brengen. Ze moeten zoveel mogelijk vertellen over de inhoud van de pagina. Gebruik dus niet 'Klik hier', maar wel ‘Vraag een drukwerkofferte aan' als link.
    3. Niet ‘Klik hier’, maar wel 'Download de evenementenkalender'.  En niet ‘Lees verder’, maar wel ‘Bekijk onze portfolio’, ‘Kies uw keuken’, ‘Doe mee met de prijsvraag’.
    4. Geef afbeeldingen en downloads een duidelijke titel, dus niet 'IMG111.jpg', maar 'Bedrijf_actviteiten_2012.jpg'.
    5. Hang tags aan afbeeldingen en documenten, zoals bedrijfsnaam, plaats, taak, activiteit, product.
    6. Gebruik geen woorden waarmee u zélf gevonden wilt worden, maar waarmee uw doelgroep zoekt. Inclusief veelvoorkomende typefouten. Dus niet alleen tapijt, maar ook vloerbedekking, vloer bedekking, vloerkleed, carpet en karpet.
    Handige hulpjes
    Welke zoekwoorden populair zijn, vindt u met behulp van:

      QR-codes, een hele kluif



      Dierenkliniek & Trimsalon Europaplein uit Amsterdam wil graag QR-codes inzetten bij hun promotie. Maar hoe? Wij bedachten een concept waarbij dierenliefhebbers het spoor naar de dierenkliniek moeiteloos kunnen (blijven) volgen. Opvallende stickers op en om bijvoorbeeld hondenuitlaatplaatsen trekken de aandacht van de dierenliefhebber. En natuurlijk houdt die vooral van zijn hond, kat of konijn. De gescande QR-code laat hem vliegensvlug kennismaken met de Facebook-pagina van de dierenkliniek. Like your pet? Like us too!

      Meerwaarde door vormgeving

      Een heuse opdracht was er niet. Wel onze behoefte om op de toegenome meerwaarde van Rioned als bedrijf en haar producten in het bijzonder nog beter de aandacht te vestigen. Zoals die van Rioned’s Unicom rioolreigingsunit, die op zijn beurt door zijn vormgeving bijzonder nuttige toepassingen kent.

      Rioned’s Unicom rioolreigingsunit is door zijn unieke vormgeving uitermate geschikt om toe te passen binnen beperkte infrastructuur van bijvoorbeeld binnensteden. Een alleskunner, compact, licht in gewicht, multifunctioneel. Hij kan vrijwel op elk bedrijfsvoertuig gebouwd worden.

      We analyseerden waar deze en de andere producten van Rioned zich in onderscheiden. We ontwikkelden een concept, waarmee de unieke specificaties van elke rioolreinigingsmachine optimaal tot hun recht komen. En waarbij er – ondanks die verscheidenheid – eenheid en herkenning blijft. Want Rioned is innovatief en produceert een compleet producten- en dienstenprogramma voor kleine en middelgrote afvoeren en rioleringen.

      Het ontwerp baseerden we op overwegend typografische weergaves, en het viel in de smaak bij Rioned. De eerste drukexemplaren van de Unicom-documentatie rolden onlangs van de pers. Wij verwoorden en verbeelden intussen graag het onderscheid van de andere machines!

      woensdag 21 maart 2012

      Communicatie die blijft plakken






      Een duurzaam bouwproject vraagt om een duurzame aankondiging. Een opdracht van Casade werd voor ons een zoektocht naar mogelijkheden. Met als resultaat een bouwbord dat in meerdere opzichten duurzaamheid ondersteunt. 5x Duurzame belettering, van boven naar beneden:

      Moss grafitti
      Gebruik de natuurkrachten om je boodschap over te brengen. Je moet geen krappe deadline hebben met dit type belettering, maar bijzonder is het wel. Smeer de ondergrond in met een samenstelling van mos, yoghurt en suiker en een tijdje later staat je natuurlijke belettering er glashelder op. Groener kan het bijna niet.

      Plekgedichten
      Het kunstproject Plekgedichten van stadsdichter Nick J. Swarth en typograaf Sander Neijens omvat 6 levensgrote gedichten. Het bijzondere is dat ze wat betreft inhoud en vorm volledig afgestemd zijn op de locaties in Tilburg waar ze geplaatst zijn. Zo ontstaat er zomaar een enorme belettering in het landschap met appels. Opruimen hoeft niet; de appels worden vanzelf dankbaar door de natuur opgenomen.

      Ons duurzaam bouwbord
      Casade vroeg 2d studio in vorm om een oplossing voor hun duurzame bouwproject aan de Van Lovenlaan in Waalwijk. Het resulteerde in een bouwbord dat in meerdere opzichten duurzaamheid ondersteunt. Een paar details:
      1. Evenwichtig ontwerp. Voor het ontwerp gebruiken milieuvriendelijk papier en inkt, en beperken het aantal afdrukken tot een minimum. De gebruikte afdrukken hergebruiken we. Hoe? Dat krijgt nog een vervolg!
      2. Hout houdt. Hout is milieuvriendelijk en vrijwel CO2-neutraal. Er is geen ander algemeen bouwmateriaal dat met zo weinig energie wordt geproduceerd. Hout groeit altijd weer aan en laat geen vervuilende reststoffen achter. Het kan worden hergebruikt in andere producten en uiteindelijk als grondstof voor groene energie worden ingezet.
      3. Puur. Het toegepaste onbehandelde Douglashout (planken en palen) heeft duurzaamheidsklasse 2
      4. Meer dan groen. De full-colorafbeeldingen worden geprint met eco-solvent-inkten. Een van de milieuvriendelijke materiaalkeuzes die de uitvoerende beletteraar maakt.
        1. Hergebruik. De borden zijn eenvoudig te hergebruiken voor nieuwe bouwborden.

        Brandmerk
        Of het duurzaam geproduceerd is, hangt helemaal af van diegene die het uitvoert. Toch vinden wij de overdrachtelijk van de gefreesde belettering wel een goede groene gedachte. Van materiaalverspilling is in elk geval geen sprake.  Je freest het gewenste merk of de gewenste boodschap in spiegelbeeld in een bankje en dan maar hopen dat er veel dames in korte rokken (heren in korte broeken mag ook) plaats nemen.

        Reverse graffiti
        De kracht van de eenvoud. Je maakt een sjabloon (bij voorkeur van een milieuvriendelijk materiaal) en spuit de trottoir of gevel binnen dat sjabloon schoon met een hogedrukspuit. De kwaliteit ervan is natuurlijk afhankelijk van de vervuiling van de ondergrond, maar dan is het ook zeker een effectieve graffiti voor kortlopende acties of evenementen!

        Bovenaan met Pinterest




        Pinboards. Wat voor ons begon als vermaak, leidde voor 2d studio in vorm tot de eerste plaats op de lijst van Nederlandse Pinterest-gebruikers. We zijn best trots met onze 115.000 volgers, maar vinden het vooral een handig naslagwerk. En inmiddels dus een succesvol middel om je online zichtbaar te maken. Pinterest is immers een van de snelst groeiende social networks. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat je het medium prima in kunt zetten voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een paar redenen om Pinterest bedrijfsmatig in te zetten.

        1. Gebruik het zoals je knipselmap
        Wil je verzamelen welke concurrerende producten op de markt zijn? Innovaties volgen? Geïnspireerd raken door andere producten of diensten? Tips krijgen? Een selectie maken voor je assortiment? Volg Pinterest-gebruikers met aanverwante interesses en je hoeft niet meer te zoeken. Mits je een handige verdeling maakt onder de aan te maken pinboards. Door de verwijzende link bij de afbeeldingen weet je de broninformatie altijd te achterhalen.

        2. Maak anderen bekend met je bedrijf
        Pin ook (maar niet uitsluitend) afbeeldingen van je producten en diensten en volg waar de meeste belangstelling voor is. Daar kun je je aanbod mooi op af stemmen. Pinterest inspireert vooral, maar genereert momenteel de meeste traffic naar webwinkels!

        3. Link Pinterest aan Facebook en Twitter.
        Je kunt alle activiteiten op Pinterest linken aan Facebook zodat al je pins en repins verschijnen op je Facebook prikbord en in je Facebook ticker. Hetzelfde geldt voor de weergave op Twitter. Je kunt deze optie ook per pin kiezen. Mooie kansen om wat je pint te verspreiden.

        4. Haal voordeel uit de mogelijkheden van link-building.
        Hoe populairder je Pinterest-account, hoe beter je gevonden wordt door zoekmachines. Met zo’n 115.000 volgers bij ons 2d-account zit dat dus wel goed. Hoe meer links vanuit Pinterest naar je website verwijzen des te beter wordt je dus gevonden.

        5. Verbeter je keyword-strategie.
        Google indexeert persoonlijke Pinterest-profielen and -boards. Voeg dus keywords toe aan je boards om de verschijningskansen bij een zoekopdracht te verhogen. Kies keywords die je doelgroep naar verwachting ook gebruikt.

        6. Voeg ‘pin it’ knoppen toe aan je blog.
        De ‘pin it’-button van Pinterest is vergelijkbaar met de Facebook like-button en Twitter’s tweet-button. Je kunt een pin it-button aan je website of blog toevoegen zodat lezers de beelden (met verwijzende link) kunnen delen.

        Happy pinning!


        Bron: donegroup.tv via Pinterest / 2d studio in vorm

        Warm aanbevolen



        via

        Catvertising



        We weten allemaal dat anekdotes over honden en katten veel reacties losmaken. Plaats maar eens een berichtje (mét foto) over je favoriete huisdier op facebook en succes is gegarandeerd. Links worden gedeeld, reacties geplaatst, en je hebt er zomaar weer een handjevol vrienden bij. Dus wij zien dat wel zitten, deze catvertising. Voor je het weet tref je dus de 4 katten en 5 honden van onze collega's aan in onze studio!

        maandag 19 maart 2012

        Design Doorknoper [11]







        Hoe zouden deze beletteringen gemaakt worden, als we alles draadloos willen? Daar bedenken we dan vast weer een aardige variant voor, maar het zou toch jammer zijn als dit draadwerk verdwijnt.

        Sterke staaltjes van boven naar beneden:
        Installatie van staal door Koen Taselaar. Untitled, maar ik zie er het halve alfabet in. Met stalen spijkers en gekleurd draad maak je de mooiste cijfers; gevonden via Design Curiosities. Neonlicht is al bijzonder, maar zeker als er dan ook nog een linosnede van gemaakt wordt door kunstenaar Dave Lefner. De stalen outline E en andere letters vind je bij Urban Outfitters, de ampersand komt van Elise Blaha.

        zaterdag 17 maart 2012

        Ik heb een plan

        Stel u nodigt vrienden uit voor een etentje bij u thuis. Want u kookt graag en u geniet van een goed gesprek. U schotelt ze waarschijnlijk graag iets smakelijks voor. En u weet wat u smakelijk vindt. Garnalen bijvoorbeeld. Pure chocolade. Rode wijn. Grapefruit, pastinaak, couscous. En ook tortilla’s en slagroom. U heeft een goed geoutilleerde keuken, de genodigden geven aan graag te willen komen, dus er rest u nog maar één ding - of nee, twee: uw favoriete etenswaren aanschaffen én deze presenteren op een mooi gedekte tafel.

        De gasten waren er veel vroeger dan verwacht, maar het werd een gezellige avond en er was meer dan voldoende te eten. Dat wil zeggen: er bleef behoorlijk wat onaangeroerd. Op een tweede uitnodiging werd lauw gereageerd.

        Dat zal u niet verbazen. Er was een goed idee (of product of dienst), het bereikte de doelgroep, die werd nieuwsgierig, en de juiste middelen waren voor handen. Maar de samenhang ontbrak. Zelfs bij de meest eenvoudige maaltijd is er een plan. Wie wil er eten? Wanneer? Waar houden ze van? Hoe kan ik ze bereiken? Wat serveer ik? Tenzij u liever iedereen gefrustreerd (uzelf voorop) van tafel stuurt, weet je bij een 7-gangendiner voor 25 personen dus helemaal zeker dat je een plan moet hebben. En al helemaal wanneer u een nieuw recept uitprobeert.

        Een nieuw communicatierecept is een QR-code niet meer, maar onbekend is het bij velen nog wel. Ik juich het toe dat bedrijven het nut ervan (zelf) uitproberen. Doen! Met al die handige digitale hulpmiddelen en internettips heb je toch geen deskundig reclamebureau meer nodig? Ik heb wel een tip: probeer zo’n nieuwigheidje wel eerst uit op jezelf. Degene die onlangs een QR-code plaatste op de homepage van zijn site, heeft dat beslist niet gedaan. Of is erg dom. Hij had in elk geval geen plan. Want zeg nou zelf: tovert u uw smartphone uit zak, jas of tas terwijl u de website bezoekt om de QR-code te scannen? In plaats van een keer klikken met uw muis? Misschien. Heel misschien. En áls u dat dan doet, hoopt u dan weer op diezelfde homepage uit te komen? Ik denk het niet. Toch is het waar gebeurd. Al zal ik geen namen noemen. Daarvoor is deze column véél te kort.

        Hoe een QR-code dan wel voor u kan werken, vraagt u? Mail me gerust. Want soms is reclame maken heel ingewikkeld. Concepten en strategieën kosten vaak bloed, zweet en tranen; het kleinste detail bepaalt de effectiviteit van de vormgeving; de gekozen media maken óf breken. Daar weet ik alles van.

        Ik weet ook dat het soms heel simpel is: maak een plan.

        Ank Klis

        Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 13 maart 2012.

        vrijdag 16 maart 2012

        Alledaagse dingen




















































        Dat je allerlei attributen die je dagelijks in huis, tuin en keuken gebruikt prachtig kunt arrangeren en fotograferen, bewijst Samuel Henne met deze kleurrijke afbeeldingen.

        woensdag 14 maart 2012

        Smakelijke kleuren




        Griottes is een fantastisch Frans blog van Emilie Griottes over voedsel, kleur en styling. Gelukkig spreken de foto's voor zich. Zoals deze serie afbeeldingen waarin handgemaakte Pantone kleurpaletten zomaar culinaire verrasssingen worden.

        dinsdag 13 maart 2012

        Hoe medewerkers social media kunnen gebruiken


        Wil je ook aan de slag met social media en meer feiten weten? Op Pinterest hebben we meer infograhics verzameld.
        Afb. via infographiclist

        maandag 12 maart 2012

        Design Doorknoper [10]

        Fijn, al die draadloze apparatuur. Wat zouden we zonder moeten! Maar soms moet je laptop, smartphone of tablet tóch even opgeladen worden. Snel inpluggen dan maar! Van links naar rechts, van boven naar beneden:

        Kom je óm in de apparatuur dan is deze Outlet Wall een creatief idee; altijd energie bij de hand en je hoeft je nooit meer te storen aan de ontsierende stopcontacten. Gaat het je wat ver om ze allemaal aan te sluiten op het net, kun je er ook een mooi behang van printen en de werkende stopcontacten erin integreren!
        Met Multi Purpose cable Clips hoef je niet meer onder je bureau te zoeken naar die altijd wegglippende kabels. Wall Cleat van Karl Zahn is een prototype, maar wat mij betreft kan hij zo in productie worden genomen.
        Ook zelf creëer je makkelijk praktische oplossingen: een simpele papierklem (bij elke boekhandel te koop) dient als kabel-opberg-plekje en met clips voor boterhamzakjes als labels trek je nooit meer de verkeerde stekker uit het stopcontact.
        Perfect vormgegeven en van puur materiaal is de Japanse Wrap Wrap. Gelukkig is ie er in 3 maten en 2 kleuren, zodat er voor al je kabels wel een geschikt exemplaar is. Kim Seung Woo bedacht een heel effectieve stekker, de easy to pull plug.
        Heb je ook genoeg van de lelijke driewegstekkers? Dan is deze veger van Philipp Scholz een 'schoon' alternatief!

        Wie wil er nog draadloos met zulke inspirerende ideeën? Nog niet overtuigd? Kijk dan bij onze volgende Design Doorknoper.

        zaterdag 10 maart 2012

        What's Your Beef?


        Simpel en mooi. Student Mat Stanbury ontwikkelde de eco-verpakking voor het fictieve bedrijf What's Your Beef Co. Elke wikkel bevat een argument waarom je vlees niet via de supermarkt zou moeten kopen.