zaterdag 17 maart 2012

Ik heb een plan

Stel u nodigt vrienden uit voor een etentje bij u thuis. Want u kookt graag en u geniet van een goed gesprek. U schotelt ze waarschijnlijk graag iets smakelijks voor. En u weet wat u smakelijk vindt. Garnalen bijvoorbeeld. Pure chocolade. Rode wijn. Grapefruit, pastinaak, couscous. En ook tortilla’s en slagroom. U heeft een goed geoutilleerde keuken, de genodigden geven aan graag te willen komen, dus er rest u nog maar één ding - of nee, twee: uw favoriete etenswaren aanschaffen én deze presenteren op een mooi gedekte tafel.

De gasten waren er veel vroeger dan verwacht, maar het werd een gezellige avond en er was meer dan voldoende te eten. Dat wil zeggen: er bleef behoorlijk wat onaangeroerd. Op een tweede uitnodiging werd lauw gereageerd.

Dat zal u niet verbazen. Er was een goed idee (of product of dienst), het bereikte de doelgroep, die werd nieuwsgierig, en de juiste middelen waren voor handen. Maar de samenhang ontbrak. Zelfs bij de meest eenvoudige maaltijd is er een plan. Wie wil er eten? Wanneer? Waar houden ze van? Hoe kan ik ze bereiken? Wat serveer ik? Tenzij u liever iedereen gefrustreerd (uzelf voorop) van tafel stuurt, weet je bij een 7-gangendiner voor 25 personen dus helemaal zeker dat je een plan moet hebben. En al helemaal wanneer u een nieuw recept uitprobeert.

Een nieuw communicatierecept is een QR-code niet meer, maar onbekend is het bij velen nog wel. Ik juich het toe dat bedrijven het nut ervan (zelf) uitproberen. Doen! Met al die handige digitale hulpmiddelen en internettips heb je toch geen deskundig reclamebureau meer nodig? Ik heb wel een tip: probeer zo’n nieuwigheidje wel eerst uit op jezelf. Degene die onlangs een QR-code plaatste op de homepage van zijn site, heeft dat beslist niet gedaan. Of is erg dom. Hij had in elk geval geen plan. Want zeg nou zelf: tovert u uw smartphone uit zak, jas of tas terwijl u de website bezoekt om de QR-code te scannen? In plaats van een keer klikken met uw muis? Misschien. Heel misschien. En áls u dat dan doet, hoopt u dan weer op diezelfde homepage uit te komen? Ik denk het niet. Toch is het waar gebeurd. Al zal ik geen namen noemen. Daarvoor is deze column véél te kort.

Hoe een QR-code dan wel voor u kan werken, vraagt u? Mail me gerust. Want soms is reclame maken heel ingewikkeld. Concepten en strategieën kosten vaak bloed, zweet en tranen; het kleinste detail bepaalt de effectiviteit van de vormgeving; de gekozen media maken óf breken. Daar weet ik alles van.

Ik weet ook dat het soms heel simpel is: maak een plan.

Ank Klis

Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 13 maart 2012.