donderdag 22 maart 2012

Zoekmachines zijn net mensen

Is uw website niet goed vindbaar bij Google? Wat voor webbezoekers geldt, geldt vaak ook voor zoekmachines. Handig, want met een paar veranderingen op uw site slaat u twee vliegen in één klap. Google waardeert uw website beter zodat u snel wordt gevonden én de op uw site aangekomen bezoekers vinden er makkelijk hun weg.
U kunt zelf veel doen om de zoekresultaten bij Google te beïnvloeden en de bezoeker de weg te wijzen. Onze 10 tips om uw website te verbeteren.

Niet te volgen?
  1. Plaats de meest gevraagde en gezochte informatie op de homepage, zelfs al komt een bezoeker via Google niet altijd via uw homepage binnen.
  2. Zorg voor een duidelijke en consequente navigatiestructuur.
  3. Geef iedere pagina een titel (de naam in de balk bovenaan het scherm) die representatief is voor de inhoud op die pagina.
  4. Breng de sitemap in beeld om snel bij de gezochte informatie te komen. Zoekmachines gebruiken de sitemap om de structuur van een website snel te indexeren.
  5. Voor gebruikers is gemakkelijk als er daarnaast een zoekfunctie beschikbaar is.

Veel te vertellen?
    1. Hou het kernachtig door teksten op te splitsen in hapklare brokken, met links naar achterliggende pagina’s. Daar kun je meer informatie kwijt. Met zo’n 250 woorden kan een zoekmachine het thema van een pagina prima herkennen.
    2. Communiceer duidelijk. Maak gebruik van betekenisvolle, duidelijke fotobijschriften, koppen, subkoppen, opsommingen, knoppen en links om de kern van de boodschap snel over te brengen. Ze moeten zoveel mogelijk vertellen over de inhoud van de pagina. Gebruik dus niet 'Klik hier', maar wel ‘Vraag een drukwerkofferte aan' als link.
    3. Niet ‘Klik hier’, maar wel 'Download de evenementenkalender'.  En niet ‘Lees verder’, maar wel ‘Bekijk onze portfolio’, ‘Kies uw keuken’, ‘Doe mee met de prijsvraag’.
    4. Geef afbeeldingen en downloads een duidelijke titel, dus niet 'IMG111.jpg', maar 'Bedrijf_actviteiten_2012.jpg'.
    5. Hang tags aan afbeeldingen en documenten, zoals bedrijfsnaam, plaats, taak, activiteit, product.
    6. Gebruik geen woorden waarmee u zélf gevonden wilt worden, maar waarmee uw doelgroep zoekt. Inclusief veelvoorkomende typefouten. Dus niet alleen tapijt, maar ook vloerbedekking, vloer bedekking, vloerkleed, carpet en karpet.
    Handige hulpjes
    Welke zoekwoorden populair zijn, vindt u met behulp van: