dinsdag 31 mei 2011

Echt studentenwerk [2]: Collective work

'Onze' Jolanda van Nuenen exposeert met een aantal studenten van AKV St. Joost en HKU Hilversum zaterdag 11 juni vanaf 17.00 uur bij Electron, Belcrumweg 19 in Breda onde de titel Collective Work. Voor het bewonderen van schilderijen, sculpturen, fotografie, sound art, video art, installaties en live performances ga je kijken op 11 of 12 juni as!

Echt studentenwerk [1]

Heineken - The Invite from Max Gebhardt on Vimeo.

Social media connected bottle opener: nodigt je vrienden uit voor een biertje. Degene met de meeste vrienden ontvangt een gratis krat.
Mooi staaltje studentenwerk. Niet lastig te raden waar bedenkers Max Arlestig en Maximilian Gebhardt hun inspiratie vandaan halen.

maandag 30 mei 2011

In de week: eureka

Een goede vondst beklijft. Precies 103 jaar geleden - op 30 mei 1898 - ontdekte Morris Travers krypton. Een ontdekking die tot op de dag van vandaag inspireert. Denk maar eens aan allerlei verlichting en lichtreclames waarbij het kleurloos edelgas krypton gebruikt wordt. En aan Superman natuurlijk.

vrijdag 27 mei 2011

Sign Painters





We hebben niets tegen op een gelikte belettering, al dan niet verlicht. Maar voor deze fotoserie Sign Painters van Jay B Sauceda lopen we beslist ook warm.

Melkflessen [3]









Op zonnige dagen als deze denk je bij 'melkflessen' vooral aan spierwitte benen die onder frivole rokjes en stoere shorts uitsteken. Dat de oude vertrouwde melkflessen én de wat recentere melkpakken productvormgevers blijven inspireren, zie je hier. Van tafels tot lampen, van porceleinen keukenaccessoires tot handige hulpjes!
Lees ook Melkflessen [1] en Melkflessen [2] voor verpakkingsinspiratie.

Bronnen: design milk, etsy, pinterest, designrelevant

donderdag 26 mei 2011

Kunst is een feest


























Voor het Kunstencentrum Waalwijk maakten we onlangs wederom een overzichtelijke en kleurrijke brochure met het cursusaanbod voor 2011-2012. En speciaal voor de kinderen een bijbehorende flyer! Kunstencentrum Waalwijk is hét centrum voor de kunsten in de gemeente Waalwijk. Hier kun je terecht voor alles wat met kunst te maken heeft. Ze verzorgen kunsteducatie voor Waalwijk, Waspik en Sprang-Capelle en bieden een verscheidenheid aan cursussen op het gebied van Muziek, Beeldend, Dans en Theater. Voor jong en oud!

woensdag 25 mei 2011

Twitter op schiphol



Tom Rutgers uit Zwolle studeert af op het gebruiken van digitale media in de publieke ruimte, om zo locatiegebonden context / content te communiceren. Dit kan bijvoorbeeld een sociale, functionele, of vermakelijke functie hebben. Hij is erg benieuwd wat anderen van zijn ideeën vinden, dus laat hem weten wat je vindt. Via twitter uiteraard.

2d uitgeroepen tot Tastemaker




Tastemakers: Pinterest selecteert gebruikers die met hun bewaarde afbeeldingen het meest inspireren. En 2d studio in vorm behoort tot de 'happy few'! Aangezien inspiratie tot onze kernwaarden behoort, zijn we daar erg blij mee.

dinsdag 24 mei 2011

Klaprozen





















De bermen van de snelwegen zijn deze week opgefleurd door prachtige klaprozen. Een klein feestje. Zoals de foto's van Ditte Isager.

maandag 23 mei 2011

In de week: identiteit


De ene identiteit versterkt de andere.

zondag 22 mei 2011

1 juni ‘iPad in de organisatie’-dag


Op 1 juni a.s. organiseert de NGN (een vereniging van ruim 2000 IT-professionals) met medewerking van Apple de ‘iPad in de organisatie’-dag. Tijdens deze dag, die met name interessant is voor netwerk- en systeembeheerders, wordt antwoord gegeven op de vraag hoe de iPad bij bedrijven succesvol kan worden beheerd. Hoe zet je een bedrijfs-AppStore op? Hoe zorg je ervoor dat bedrijfsdata overal beschikbaar is, maar niet door iedereen kan worden benaderd bij verlies van een iPad? Hoe koppel je iPads met Active Directory of Exchange? Meld je hier aan.

vrijdag 20 mei 2011

Huis-aan-huis





Heb jij deze slimme aanpak van Gamma ook in de bus gekregen?

donderdag 19 mei 2011

CMYK




De Bijenkorf staat momenteel in het teken van typografie en CMYK. Geen wonder dat deze campagne ons aanspreekt. De Bijenkorf lanceerde de Special Editions, een gelimiteerde collectie en een Social Media game rondom dit thema. Bij het spel leidt een online speurtocht tot een productadvertentie.

woensdag 18 mei 2011

Melkflessen [2]













Melkflessen hebben in veel gevallen plaats gemaakt voor melkpakken. En dat geeft bijzondere verpakkingsontwerpen. Aantrekkelijk, herkenbaar en informatief. Hierboven een wereldwijde selectie, waarbij o.a. kleurcodering een belangrijk element is in de communicatie.
Lees ook Melkflessen [1] en Melkflessen [3].

Bronnen: lovelypackage.com, fubiz.net, pinterest, lushlee, thecoolhunter, designrelevant en thedieline.com

dinsdag 17 mei 2011

Goed gezien

'Ook op vakantie 16 uur lang lensbevochtiging.' Dat is de kern van de boodschap die Alcon per Direct Mailing aan haar opticiens bracht. Na de recentelijke succesvolle introductie van de lenzenvloeistof OPTI-FREE Evermoist®, zorgde Alcon namelijk voor een compacte en handige 90 ml-verpakking. Deze fles kan zelfs bij een vliegreis in de handbagage worden meegenomen.
Met de mailings die wij voor Alcon ontwikkelden, is de aandacht van de opticien snel getrokken. De bijgevoegde wiebelaar zorgt voor de nodige aandacht in het winkelschap. Dat is maar goed ook, want elke actiebestelling levert de opticien een zomers cadeau op.

maandag 16 mei 2011

In de week: zomergoed


Jippee! Na IJsheiligen op 15 mei mag eindelijk het zomergoed naar buiten.
via Loesje

zaterdag 14 mei 2011

Sprookjes worden werkelijkheid

Wat hebben Kate Middleton en de Disneyversie van Assepoester gemeen? Kijk zelf maar. En wat denk je van de gelijkenis tussen de stiefzusjes van Assepoester en de prinsessen Eugenie en Beatrice? Via Nieuwsblad.be

vrijdag 13 mei 2011

Portretten van trotse bewoners





Vijf jaar geleden klopte een aantal Waalwijkse jongeren aan de deur van wooncorporatie Casade en de gemeente. Ze wilden grond om starterswoningen te bouwen. In 2010 werd hun droom werkelijkheid: 61 starters betrokken vol trots hun eigen woning. Samen ontworpen en samen gerealiseerd. Casade vroeg 2d studio een fotoboek van de bewoners te maken als blijvende herinnering aan dit unieke project.
In verband met de privacy van de bewoners laten we hier niet de inhoud van het boek zien.

donderdag 12 mei 2011

Helaas pindakaas

Na een fikse ronde door het tuincentrum kwam ik met een overvolle kar bij de kassa. Met moeite plaatste ik alle zorgvuldig gekozen vaste planten, trays zomergoed, zakken potgrond, bloempotten én een vogelhuisje op de band. Zo. Even betalen en... Ik voelde opeens de kortingsbon branden in mijn jaszak. Als reclamemaker speur ik immers altijd naar de origineelste acties. Ik overhandigde tevreden de bon aan de kassière. “Tja, die had u me moeten geven vóór ik met aanslaan op de kassa begin’, reageerde ze verontwaardigd.

Ik verontschuldigde me. Ik was ook zo druk geweest met alle artikelen. Ze wilde de bon vast nog wel even voor me invoeren, toch?
Maar ze was onverbiddelijk. Uit de rij achter me klonk ongeloof. Met ‘Zal ik alles dan maar retourneren bij de klantenservice? Je collega zet het weer in de winkel, ik haal het weer op en kom opnieuw bij je afrekenen’, probeerde ik haar de zin en onzin van haar weigering in te laten zien.

Ze vond het een goed idee.

Mijn mond viel open, de mensen achter me maakten boos aanstalten de rij te verlaten. Zij hadden vast ook een kortingsbon. De kassière sloeg haar ogen ten hemel, zuchtte, zette een hand in haar zij: ‘Voor deze keer dan. Maar de volgende keer is het écht ... He-laas Pin-da-kaas!’

Ik hoopte dat niemand het stoom uit mijn oren zag komen en knikte slechts instemmend. Hier klopte meer niet dan haar houding.
Een tijdje terug heeft de bedrijfsleider op advies van het reclamebureau besloten dat een huis-aan-huismailing met een kortingsbon een goed idee is. Onder andere omdat het effect meetbaar is. Zorgt de bon voor meer omzet? Meer marge? Door meer of minder klanten? Vaste of nieuwe? Waar vandaan? Is het aankoopmoment verplaatst?
Het bureau heeft een mooi ontwerp gemaakt. Met een treffende tekst. En prachtige foto’s van de allerbeste fotograaf. Er is veel en lang over vergaderd. De drukpersen hebben overuren gedraaid en extra hulpkrachten hebben de mailings op nauwgezette tijden verspreid. Veel ontvangers hebben de bon zorgvuldig bewaard, een deel daarvan heeft zelfs de gang naar het tuincentrum gemaakt. Bereid om te kopen. Mooi!

De bedrijfsleider is echter vergeten om de kassière bewust te maken van het belang van de actie. Hij vergat ook (klantvriendelijke!) instructies te geven voor de verwerking. Want élke schakel telt. Ik ben bang dat de actie niet geslaagd is voor het tuincentrum. Helaas Pindakaas?

Ank Klis

Liever ander beleg op uw boterham?

Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 10 mei 2011

dinsdag 10 mei 2011

Draaien maar!

In de schoenenwinkel Skooz gaat de winkelende klant met het gekozen paar schoenen direct uit het rek, in de doos, naar de kassa. Snel en makkelijk. De schoenendozen maken daarom een belangrijk deel uit van het interieur. Precies dát gegeven gebruikten we als uitgangspunt bij het ontwerp van de schoenendoos. Door de deksels simpelweg 180 graden te draaien, krijgt de winkel een nieuwe uitstraling die past bij het seizoen.

maandag 9 mei 2011

Melkflessen [1]










Op zonnige dagen als deze denk je bij 'melkflessen' vooral aan spierwitte benen die onder frivole rokjes en stoere shorts uitsteken. Niet optimaal aantrekkelijk.
Ontwerpers maken het tot hun doel melkflessen en andere verpakkingen juist wél aantrekkelijk te maken. En herkenbaar. En informatief. Hierboven een wereldwijde selectie, waarbij o.a. kleurcodering een belangrijk element is in de communicatie. Maar of groen nog steeds verwijst naar yoghurt?

Bronnen: lovelypackage.com, fubiz.net, pinterest, lushlee, thecoolhunter, fffound, designrelevant en thedieline.com