vrijdag 29 juni 2012

Huis te koop



In samenwerking met Luke Bartels maakte Jeff Canham deze vogelhuisjes. Ben benieuwd hoe lang dit huisje te koop staat.

donderdag 28 juni 2012

Waar komt die bedrijfsnaam vandaan?






We komen in ons werk de vreemdste, mooiste, beste en eigenzinnigste merk- en bedrijfsnamen tegen. We vragen ons altijd af waar zo'n naam vandaan komt, maar - vreemd genoeg - weten veel medewerkers van de betreffende organisatie dat niet. Bij 2d studio in vorm weten ze het in elk geval wél allemaal. Vraag maar gerust na!
> Meer bekende namen verklaard

dinsdag 26 juni 2012

Ambacht én design in monumentaal wandkleed

Een monumentaal zwart-wit wandkleed van 200 m2 in het Stedelijk Museum verbindt sinds kort de oud- en nieuwbouw. Het draagt bij aan een goede akoestiek in de ruimtes en is tegelijkertijd een opvallend en sfeerbepalend element. Bij de productie van het werk komen ambacht en design samen: het is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Inside Outside en tapijtfabrikant Desso, die speciaal hier voor innovatieve weeftechnieken combineert. De samenwerking tussen industrie en ontwerper leidt tot uitzonderlijke resultaten en nieuwe inzichten. Het wandkleed grijpt terug op de beroemde Franse en Belgische gobelin-tapijten uit de 17e eeuw, die vaak landschappen en belangrijke gebeurtenissen verbeelden. De verschillende weeftechnieken, met zogeheten ‘slapend garen’, geven het weefsel een driedimensionaal effect en bovendien de suggestie van beweging.
> Meer over de technieken en het ontwerp

maandag 25 juni 2012

Design Doorknoper [25]

Onder de naam Ambiguous Documents bewerkte Ania Wawrzkowicz een serie documenten. Zoals deze brief, waarin ze typografie en borduurwerk - dubbelzinnig - samen laat komen.

maandag 18 juni 2012

Design Doorknoper [24]









Al meer dan 10 jaren pronkt in de spreekkamer bij 2d een papieren vaas van pagina's oud krantenpapier. We hadden niet verwacht dat het tere papier zo lang mooi zou blijven, maar nog steeds oogst de vaas veel bewondering. Menig bezoeker leest er snel nog een artikel uit!
Papier inspireeert. We knipten allemaal wel eens slingers van krantenpapier, of we vouwden bootjes, vliegtuigjes en hoedjes van gelezen tijdschriften. Maar met het dag- of weekblad kan veel meer. Zelfs de toiletrol biedt mogelijkheden. Van boven naar beneden: Paper dresses via zsazsa bellagio; PaperChair van Peter Plantan and Nusa Zupanc, potloden, kunstwerk, levensechte hond en eenvoudig vogeltje van krantenpapier. Van stroken papier vlecht je zelf een pennenbeker in elkaar. En met dit garen van het laatste krantenberichten maak je snel je eigen nieuws. Leesbaar of niet.

donderdag 14 juni 2012

Geslaagd!

Het is de week van de examenuitslagen. Geslaagd? Dan wordt het voor tijd om een (vakantie)baan te zoeken. Bijvoorbeeld met zo'n t-shirt.

woensdag 13 juni 2012

Wat wil ik?

Ik ben gezegend met een aantal mooie herinneringen uit mijn allerjongste jaren. Als peuter bijvoorbeeld klom ik met regelmaat bij mijn opa op schoot. Over zijn been lag dan een zachte wollen plaid met een donker ruitpatroon. Hij las me voor uit kleine vierkante boekjes, met kaften in betoverende pasteltinten en wollig geïllustreerde dieren. De randen waren geschulpt en het papier voelde als linnen. Geen idee meer waar de verhalen over gingen, maar de boekjes zie ik zo voor me.
Van Sint kreeg ik een paar jaar later een pop in een fraaie doos. Zo’n doos met een kristalhelder venster, krulletters, en allerlei flapjes, stansvormen en lintjes om de armen en beentjes op zijn plaats te houden. De pop ging aan de kant, maar met de doos heb ik urenlang gefascineerd gespeeld. Tot grote spijt van de gulle gever, begreep ik jaren later.
De passie voor kleur, vorm en textuur zat er blijkbaar al vroeg in bij mij. Gelukkig is dat zo gebleven en heb ik daarmee zelfs mijn eigen studio in vorm kunnen realiseren.

‘Welke vraag moet elke ondernemer op zijn minst één keer aan zichzelf stellen?’ Dat werd mij laatst in een interview gevraagd. Daar moest ik wel even over nadenken, maar dit is ‘m: wat doe ik morgen en is dat wat ik wil doen? Je bent immers absoluut het beste in wat je het liefste doet, en andersom.

Ik stel mezelf die vraag regelmatig en eerlijk gezegd krijg ik nooit een volledig bevredigend antwoord. Allerlei factoren spelen immers een rol bij de invulling van de toekomst. Hoeveel tijd en ruimte heb ik? Is het economisch verantwoord? Kan ik het alleen? Of heb ik de juiste mensen om me heen? Is onze markt er klaar voor? Wat wil ik met Het Nieuwe Werken? Wat echter altijd prominent in het antwoord besloten is, is het bezig willen zijn met vormgeving. Dat is mijn passie. Dat fascineert mij, maakt me nieuwsgierig en zoekend naar mogelijkheden. Al zolang ik me kan heugen.

Passie houd je scherp en maakt dat je het allerbeste wil bedenken, bereiken, maken. Het brengt je kennis en ervaring, en het mooie is: het gaat als vanzelf. Je ontwikkelt moeiteloos. Wat je te bieden hebt, biedt je oprecht. Niet verkopen om te verkopen, maar omdat je je klant ook dat beste gunt!
Met onze laptops en smartphones werken we intussen overal en altijd, en via social media blijven we continu in contact met de wereld om ons heen. Allemaal om efficiënter en productiever te werken. De grenzen tussen werk en privé vervagen. Fijn? Ja, maar soms ook even niet. En dan is het erg prettig dat passie de verbinding is. Daar vaart elke medewerker en onderneming wel bij.

Wat doet u morgen en is dat wat u wil doen? Ik ben benieuwd naar uw passie!

Ank Klis
2d studio in vorm

Deze column verschijnt ook in de uitgave van Regio Business van juni 2012


Stadsonderhoud




Roept Casade de hulp in bij haar wijkbewoners, bij Dominique Teufen ging het net andersom. Zij dacht dat haar omgeving wel wat hulp kon gebruiken. Ze greep in bij het verval van de stad en repareerde Amsterdam met tape, garen en lijm onder de naam 'City Maintenance'. Wij vinden het niet erg als ze ook in Kaatsheuvel aan de slag gaat.
Meer verfraaiingen van het straatbeeld vind je op ons Pinterest-board Street Art.

dinsdag 12 juni 2012

Wondere wereld


De wonderlijke sfeer die de Efteling kenmerkt, wordt al 60 jaar lang gekoesterd en bewaakt. Met de hulp van een huisstijlhandboek kennen medewerkers en externe partijen de huisstijl en weten ze hoe ze deze moeten toepassen. Belangrijk, want met een consistente huisstijl wordt de Efteling als merk zichtbaarder, herkenbaarder én sterker. 2d studio in vorm ging voor de Efteling, het Efteling Hotel en Efteling Bosrijk aan de slag.

Hetzelfde en toch anders
De sprookjesachtige wereld van de Efteling is niet alleen terug te vinden in het park maar komt ook tot uiting in bijvoorbeeld het Efteling Hotel en Efteling Bosrijk. Uiteraard zijn er op de verschillende locaties overeenkomsten in beleving, maar er zijn ook verschillen. Een hotelgast verwacht immers nét iets anders dan een bezoeker van het park of een vakantieganger in Bosrijk. En dat zie je terug in de menukaarten, de bewegwijzering, de folders, eigenlijk in alles. Tenminste, als het goed is. Om die huisstijlen te bepalen en te bewaken maakten we voor ieder onderdeel een eigen huisstijlhandboek. Een hulpmiddel voor de Efteling intern én extern om de huisstijl op de juiste manier toe te passen.

Wat moet en wat mag?
In de handboeken - voor de Efteling gemaakt als interactieve pdf's - zijn de belangrijkste huisstijlelementen opgenomen zoals logogebruik, typografie, kleur, sfeerbeelden en stramienen. Wat mag wel en wat niet? Als voorbeeld hebben we een aantal mogelijke uitwerkingen gepresenteerd. Het geeft niet alleen aan wat moet, maar het inspireert ons en andere gebruikers ook om binnen de huisstijl creatieve oplossingen te vinden.

Het huisstijlhandboek verandert mee
2d studio in vorm ontwikkelde in de afgelopen jaren voor diverse opdrachtgevers huisstijlhandboeken. Vroeger als brochure of boek, tegenwoordig vaak als digitale publicatie. Dat heeft veel voordelen: de productie is voordeliger, het handboek is sneller voor iedereen toegankelijk, en het is makkelijker actueel te houden. Dat laatste is nodig, want een merk en huisstijl zijn niet statisch. Ze worden dagelijks gebruikt en hebben aandacht nodig. Door bijvoorbeeld de opkomst van digitale media worden steeds andere eisen gesteld aan de huisstijl.

Uw eigen huisstijlhandboek
Werken voor uw organisatie ook verschillende mensen (in- of extern) met uw huisstijl? Om er zeker van te zijn dat uw huisstijl uw merk op de juiste manier ondersteunt, helpen wij u graag met het in kaart brengen van de voorkomende situaties, het omschrijven van de huisstijlrichtlijnen, het vastleggen van de huisstijlmiddelen. Duidelijke instructies met aansprekende goede en foute voorbeelden maken het compleet. Interesse? Mail naar Hans of Ank of bel 0416 674 624.

Campagne: schoon, heel gewoon!



Casade werkt aan een thuis in de wijk voor iedereen. Soms hebben ze daarbij de hulp van de bewoners nodig, zoals bij het schoonhouden van de wijk. Om de huurders bewust te maken van het nut en plezier van een schone wijk en hun eigen aandeel daarin, ontwikkelden we samen met Casade een vervolg op de campagne ‘Schoon, heel gewoon!’

Met regelmaat besteedt Casade uitgebreid aandacht aan het schoonhouden van de woonwijken. Zoals bijvoorbeeld in het magazine CasaDivers, door middel van gezamenlijke schoonmaakdagen, en door nieuwe huurders een toelichting te verstrekken waarom het zo belangrijk is om in een schone wijk te wonen. Want ook al lijkt het misschien vanzelfsprekend, soms bezorgt uw afval onbedoeld een ander last. Enkele spelregels maken duidelijk wanneer u wat dat betreft een 'goed huurder' bent.

De campagne heeft succes. Daarom valt binnenkort bij duizenden huurders van Casade de poster 'Ik vind schoon heel gewoon!' in de bus. Door die voor het raam te hangen, steun je als bewoner de campagne en zorg je dat je buurt er netjes uit ziet en blijft zien. Op de achterzijde krijgen de spelregels intussen extra aandacht.
Signaleert de wijkbeheerder toch nog rommel in de brandgang of onkruid dat welig tiert? Met de kaart 'Hoe normaal is een schone buurt voor u?', zet elke bewoner vast snel weer de puntjes op de i.
En een schone buurt is natuurlijk een compliment waard: 'U vindt schoon heel gewoon!'

Over op IBAN



We hebben nog even tijd, maar uw huidige rekeningnummers zijn over een tijdje niet meer te gebruiken. U wilt vast dat uw klanten u gewoon blijven betalen, en u wilt net zo graag dat uw medewerkers en leveranciers tijdig hun verdiende loon krijgen. Wat moet u doen voor een vlekkeloze overstap naar IBAN?

Na februari 2014 zijn betalingen alleen nog maar mogelijk met het langere rekeningnummer IBAN. En gebruikt iedereen de nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s. Dit heeft consequenties voor bijvoorbeeld administraties, systemen en software van uw bedrijf. Wilt u weten wat er verandert en hoe u het beste actie onderneemt om op tijd over te stappen? Op overopiban.nl vindt u alle informatie en handige checklists. Maar hoe communiceert u uw IBAN en wanneer? Hieronder de belangrijkste punten op een rijtje.

Pas uw communicatiemiddelen aan
Het is belangrijk dat u tijdig uw klanten op de hoogte brengt van uw IBAN. Zorg verder dat uw loonstroken, facturen, formulieren, briefpapier, websites, webshops en andere communicatiemiddelen waar uw rekeningnummer op staat, tijdig worden aangepast aan IBAN. Wij helpen u er graag bij.

• Bouw uw huidige voorraad briefpapier en andere gedrukte communicatiemiddelen af.
• Bijbestelling? Geef ons tijdig uw nieuwe gegevens door, zodat we aanpassingen tijdig kunnen verwerken. In sommige gevallen kan het lange 18-cijferige nummer consequenties hebben voor de vormgeving, simpelweg omdat de kolom met bedrijfsgegevens (te) smal is.
• Vermeld zowel uw huidige rekeningnummer als uw IBAN op uw briefpapier e.d.. De meeste bedrijven en consumenten zijn immers nog niet over op IBAN en hebben voor hun overschrijvingen nog uw huidige rekeningnummer nodig.
• Vermeld voorlopig nog uw BIC op uw briefpapier e.d., zeker als u ook zaken met het buitenland doet. De BIC is uiteindelijk voor eurobetalingen binnen Europa niet langer nodig, maar buiten Europa blijft de BIC in gebruik.

De juiste schrijfwijze
Voor communicatiemiddelen als brieven, facturen, loonstroken en websites waar u uw IBAN vermeldt, geldt de schrijfwijze zoals in dit voorbeeld:
NL99 (spatie) BANK (spatie) 0123 (spatie) 4567 (spatie) 89
NL99 BANK 0123 4567 89

Als u een betaalopdracht bij uw bank indient, dan is de schrijfwijze zonder de bovengenoemde spaties, dus:
NL99BANK0123456789

Wat is úw IBAN?
Alle rekeningnummers die in uw administratie zijn opgenomen, moeten worden omgezet naar IBAN. Bijvoorbeeld van medewerkers, klanten, leveranciers, relaties, leden en/of donateurs. Via ibanbicservice.nl kunt u grote bestanden rekeningnummers in één keer om laten zetten naar IBAN.

Wilt u uw IBAN aan ons doorgeven? Dan kan dat aan Marielle Roestenberg. Zij zorgt dan voor de correcte verwerking in onze administratie, zodat u ook straks van ons tijdig betaald krijgt, en zodat we de wijzigingen kunnen verwerken in uw communicatiemiddelen.

maandag 11 juni 2012

Design Doorknoper [23]





De krant komt tot leven. Met NewspaperWood kiest de Nederlandse Mieke Meijer voor de omgekeerde wereld. In plaats van hout te gebruiken om papier van te maken, gebruikt zij krantenpapier om hout van te maken. Het gelaagde materiaal heeft, net als echt hout, mooie nerven. En als je goed kijkt kun je nog net de letters er in zien!

NewspaperWood:
Sieraden door rENs
Lamp door Christian Kocx
Kast door Breg Hanssen

donderdag 7 juni 2012

Huurwoningen in beeld


Casade heeft weer 11 gevarieerde eengezinswoningen te huur, nu aan de Herman de Manstraat op Landgoed Driessen, de nieuwe moderne verbinding tussen Waalwijk en Sprang-Capelle.
Tijd voor ons om dat voor Casade in beeld te brengen en kenbaar te maken aan geïnteresseerden. Met een zeildoek als 'bouwbord', een website, advertentie en A4-cover. Uiteraard in de typische Casade-huisstijl.

maandag 4 juni 2012

Design Doorknoper [22]

Ook mét papier creëer je zomaar een nieuwe werkelijkheid. Tenminste als je Su Blackwell heet. Zij heeft een engelengeduld als het gaat om het maken van de meest waanzinnige creaties van papier. Het is moeilijk een keuze te maken uit haar portfolio, dus neem eens een kijkje. Dit voorbeeld maakte ze onlangs voor een editorial in Life and Arts Magazine, Financial Times. De krant komt tot leven.