woensdag 13 juni 2012

Wat wil ik?

Ik ben gezegend met een aantal mooie herinneringen uit mijn allerjongste jaren. Als peuter bijvoorbeeld klom ik met regelmaat bij mijn opa op schoot. Over zijn been lag dan een zachte wollen plaid met een donker ruitpatroon. Hij las me voor uit kleine vierkante boekjes, met kaften in betoverende pasteltinten en wollig geïllustreerde dieren. De randen waren geschulpt en het papier voelde als linnen. Geen idee meer waar de verhalen over gingen, maar de boekjes zie ik zo voor me.
Van Sint kreeg ik een paar jaar later een pop in een fraaie doos. Zo’n doos met een kristalhelder venster, krulletters, en allerlei flapjes, stansvormen en lintjes om de armen en beentjes op zijn plaats te houden. De pop ging aan de kant, maar met de doos heb ik urenlang gefascineerd gespeeld. Tot grote spijt van de gulle gever, begreep ik jaren later.
De passie voor kleur, vorm en textuur zat er blijkbaar al vroeg in bij mij. Gelukkig is dat zo gebleven en heb ik daarmee zelfs mijn eigen studio in vorm kunnen realiseren.

‘Welke vraag moet elke ondernemer op zijn minst één keer aan zichzelf stellen?’ Dat werd mij laatst in een interview gevraagd. Daar moest ik wel even over nadenken, maar dit is ‘m: wat doe ik morgen en is dat wat ik wil doen? Je bent immers absoluut het beste in wat je het liefste doet, en andersom.

Ik stel mezelf die vraag regelmatig en eerlijk gezegd krijg ik nooit een volledig bevredigend antwoord. Allerlei factoren spelen immers een rol bij de invulling van de toekomst. Hoeveel tijd en ruimte heb ik? Is het economisch verantwoord? Kan ik het alleen? Of heb ik de juiste mensen om me heen? Is onze markt er klaar voor? Wat wil ik met Het Nieuwe Werken? Wat echter altijd prominent in het antwoord besloten is, is het bezig willen zijn met vormgeving. Dat is mijn passie. Dat fascineert mij, maakt me nieuwsgierig en zoekend naar mogelijkheden. Al zolang ik me kan heugen.

Passie houd je scherp en maakt dat je het allerbeste wil bedenken, bereiken, maken. Het brengt je kennis en ervaring, en het mooie is: het gaat als vanzelf. Je ontwikkelt moeiteloos. Wat je te bieden hebt, biedt je oprecht. Niet verkopen om te verkopen, maar omdat je je klant ook dat beste gunt!
Met onze laptops en smartphones werken we intussen overal en altijd, en via social media blijven we continu in contact met de wereld om ons heen. Allemaal om efficiënter en productiever te werken. De grenzen tussen werk en privé vervagen. Fijn? Ja, maar soms ook even niet. En dan is het erg prettig dat passie de verbinding is. Daar vaart elke medewerker en onderneming wel bij.

Wat doet u morgen en is dat wat u wil doen? Ik ben benieuwd naar uw passie!

Ank Klis
2d studio in vorm

Deze column verschijnt ook in de uitgave van Regio Business van juni 2012