woensdag 30 juni 2010

Niet wijzer


Onze studioklok staat al een tijdje op kwart voor twaalf. Prima tijd, maar reden genoeg op zoek te gaan naar eentje die de juiste tijd aangeeft. Want ongemerkt kijk je vaker naar de plek op de muur om wijzer te worden dan we konden vermoeden. Errug vervelend.
Deze klok 'Clocktwo' vonden we online. Wat betreft naam én uitvoering perfect passend bij 2d, maar jammer genoeg aan de prijzige kant. De Clocktwo is ook te downloaden voor je iPhone of Androide toestel, en dan héél wat betaalbaarder. Voor een nieuwe studioklok zoeken we nog even door.

dinsdag 29 juni 2010

Inspirerende vakantietips


Brussel, Beijing, Brisbane of Boston: van zo'n beetje elke benoemenswaardige stad is wel een Design City Guide te vinden op Design Sponge. Sla de link op als favoriet in je iPhone, of print de pagina's en bewaar ze in je handbagage.

maandag 28 juni 2010

Trendy schoenenwinkel Skooz




Na al enige tijd online actief te zijn met een overzichtelijk webshop is onlangs ook de eerste Skooz-winkel geopend. De schoenenwinkel in hartje Nijmegen staat voor een fris, jong, trendy en overwegend vrouwelijk assortiment met een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Met heel veel plezier en enthousiasme hebben we gewerkt aan alle zaken rondom de succesvolle opening van de eerste Skooz-winkel. Van de eerste brainstormsessies tot de moodboards, van het verpakkingsontwerp tot de etalageinrichting, van de posters tot het meubilair, van het schilderwerk tot de de laatste lampenkap. Het was zowel voor 2d als voor de medewerkers van Skooz een intensieve operatie, maar de samenwerking zorgde voor een prima resultaat. De opvallendste zaken op een rijtje.

Multifunctionele etalages
Met de opvallende lichtreclame kún je de winkel niet ongemerkt voorbij lopen. Een groot verschil maken verder de etalages, waarin de nieuwste aanwinsten 24/7 te zien zijn. Of de geodkoopste. Of de sportiefste. Of de hoogst-gehakte. Met multifunctionele etalageblokken kunnen wij en de medewerkers van Skooz de etalages elke keer naar wens inrichten. Kleine moeite, groot effect.

Schoendozen zorgen voor wisselend interieur
De voorraad schoenen (veelal in dozen) bepalen voor een belangrijk deel het winkelinterieur. Voor de schoendozen maakten we daarom een concept waarbij de deksel aan voor- en achterzijde een andere sfeer heeft. Door de dozen in de rekken om te draaien krijgt de winkel in één klap de uitstraling die past bij het seizoen en de laatste trends! Bovendien is er een deksel voor damesschoenen en een voor herenschoenen. En dat zie je meteen.

Tassen en trends
Nieuw in het assortiment zijn de tassen, want bij elk paar schoenen wil je het liefst een bijpassende tas, toch? Dat vergde natuurlijk aanpassingen voor de winkelrekken. Doordat we de schoenenrekken afwisselen met presentatiekasten is er niet alleen voldoende ruimte voor tassen, maar ook extra aandacht voor trends, merken en seizoensartikelen. En wat je meeneemt uit de winkel gaat in een prachtige tas, waar je mee gezien mag worden.

Even passen
We ontwierpen zitelementen die helemaal passen in de huisstijl van Skooz. Roze natuurlijk. En met ronde vormen. Van ijzersterk materiaal. Zodat de talloze klanten snel even kunnen passen. Slimme spiegels plaatsen we er vlakbij.

POS-materiaal
Natuurlijk droegen we ook zorg voor al het promotiemateriaal. Posters, displays, flyers, wanddecoratie, prijskaartjes, beletteringen. En elk hoekje is gedacht!

Online in de winkel
Inmiddels weten de klanten van de voormalige Shoe Outlet de Skooz-winkel - online én in de straat - prima te vinden. Voor diegenen die in de winkel de juiste maat of kleur, ondanks de royale voorraad, niet kunnen vinden, kunnen ter plekke via internet het gewenste paar bestellen. De schoenen worden vanuit het hoofdkantoor per ommegaande thuisbezorgd.

Afrekenen
Was de toonbank voorheen uitsluitend een plek om af te rekenen, nu biedt de omgeving van de kassa vooral inspiratie. Met onder andere onze animatie op een enorm beeldscherm, middelen om je schoenen lang mooi te houden, en de laatste topmodellen.

TwitterAlfabet [alias Avabet]


We konden het niet laten. Na het verschijnen van het Apphabet en iPhone-Font dachten we: 'Dat kunnen we ook!' En jawel, zie hier het resultaat. Dit TwitterAlfabet (TwitterAlphabet, Twitterfont of Avabet mag ook) stelden we samen uit de avatars* die op Twitter verschijnen. We hebben zoveel varianten gevonden dat we nog zeker 8 andere TwitterAlfabets kunnen maken. Maar we laten het - vooralsnog - bij één.

Wil je weten bij welke persoon of organisatie de avatars horen? Eén mailtje en je ontavngt van ons het overzicht.

Credits
Dank aan alle ontwerpers en eigenaren van de avatars die we in dit Twitter Alfabet gebruiken. We vonden het creëren van dit alfabet een leuke, inspirerende zoektocht! Het is als grapje bedoeld en heeft geen commercieel belang, Wil je echter niet dat je avatar in dit alfabet opgenomen is? Mail ons, dan vervangen we het direct. Weet je een mooiere, betere avatar of mis je er een? Mail het ook!

Thanks to all designers and owners of the avatars we used in this Twitter Alphabet.
Twitter Alphabet is made for fun, without commercial purposes. However, if you don’t want your avatar to be part of it, please mail us. We will replace it immediately.
Do you know any better or more beautiful avator? Please mail us too!

* Avatar: gebruikersafbeelding op internet, zoals bij Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook.

zondag 27 juni 2010

Handig in de tuin


Dit was een handige oplossing geweest tijdens onze jaarlijkse BBQ afgelopen vrijdag. We komen altijd plaats tekort voor glazen, bestek, servetten, muziekboxen en sfeermakers. Volgend jaar dan maar. via Design Sponge

Wisseltruc




Neem een paar behangrollen, laat ons ontwerpen maken voor de bedrukte rollen papier, en je maakt elke keer weer eenvoudig een andere wanddecoratie door de behangrollen te verschuiven. Prachtig idee van Matthias Ries, die het alweer zo'n 8 jaar geleden bedacht. Waarom zien we dit nu pas?

Appels en peren


Vooral de Apple-gebruikers onder ons zullen meteen de typische vormgeving herkennen van de de website van Denis Santachiara. Navigeer door zijn site, zoals je werkt op je computer. (Bijna) zelfde look-and-feel.

donderdag 24 juni 2010

IDEA 2011

Het International Design Event Amsterdam (IDEA) met 'What design can do': van 11 tot 15 mei 2011 op het Westgasfabriek-terrein in Amsterdam

De organisatoren (De Designpolitie, BNO en Cultuurfabriek) staat een internationaal evenement voor ogen dat vijf dagen lang de kracht en ‘het oplossend vermogen’ van design viert. Met masterclasses, showcases, exposities en bijeenkomsten over alle designdisciplines.

Elk jaar (het moet een jaarlijks evenement worden) dragen vier gastcuratoren internationale topdesigners aan voor de conferentie. Dit jaar zijn dat Tord Boontje, Erik Kessels (KesselsKramer), Jacob van Rijs (MVRDV) en Thomas Widdershoven (Thonik).

Twee thema’s vormen de basis voor deze IDEA:
• What design can do for the city
• What design can do for the Middle East.

Meer info vind je op IDEA.We hopen wel dat ze op die site meer aan design gaan doen dan tot vandaag het geval is.

zondag 20 juni 2010

Een kwestie van smaak





Een riem van spaghetti, oorbellen van chocolade, tassen van kaas, schoenen van groente: mode heeft er nog nooit zo smakelijk uit gezien. Ontwerper en fotograaf Fulvio Bonavia heeft zijn liefde voor eten en mode gebruikt bij het ontwerpen van wel hele speciale tassen, schoenen en accessoires. Trek gekregen? Deze kunstwerkjes en meer bewonder je op de website van Bonavia. Hij heeft het werk gebundeld in een boek 'a matter of taste'. Waar je dat kunt kopen, ben ik (nog) niet achter. Weet jij het? Dan hoor k het graag.

vrijdag 18 juni 2010

Wát zegt u?

Onder deze titel zijn we bij 2d druk bezig met een nieuwe online dienst, waar wij vast een hele hoop plezier aan gaan beleven. En onze opdrachtgevers heel veel nut aan hebben. Dus hou deze blog in de gaten.

Drainspotting

Roodkapje, de spaceshuttle, dinosaurussen, de berg Fuji en nog ruim 2700 andere ontwerpen, vaak gekleurd en al. Zoveel verschillende Japanse putdeksels verzamelde de Brit Remo Camerota voor zijn boek 'Drainspotting', over een uniek Japans fenomeen.

Putdekselmuseum
In Japan heeft 95 procent van de 1780 gemeenten een eigen putdeksel. Toeristen zoeken hun favorieten door het hele land. Er is zelfs een putdekselmuseum. Naast het boek lanceerde Camerota ook meteen een iPhone-app en T-shirts voor de liefhebber.

Camerota zelf raakte verslaafd toen hij door het land reisde voor een boek over graffiti. "In Tokio, waar ik toen woonde, heb je maar één ontwerp. Maar buiten de hoofdstad heb je allemaal gekleurde, allemaal verschillende. Ik vond ze zo mooi dat ik ze twee jaar geleden ben begonnen te fotografen."

woensdag 16 juni 2010

Elke dag onze inspiratie op je iPhone

Inspiratie nodig? Wij van 2d raken geïnspireerd door van alles om ons heen. Door vormgeving natuurlijk, maar ook door innovatie, treffende communicatie, opvallende reclame, mode, missers en successen, fraaie typografie, scherpe teksten, krachtige illustraties, architectuur, etalages, interieurs, en kansen op het web. Met de opvallendste zaken willen u graag ook inspireren! Online doen we dat met onze blogs 2d studio inspiratie en Nederlandse bodem. En het mooie is dat u deze blogs ook op elke moment van de dag via uw smartphone kunt bekijken.

Ga met een iPhone zo te werk:
• Ga met Safari op uw iPhone naar http://2dstudioinspiratie.blogspot.com en/of http://nederlandsebodem.blogspot.com
• Klik op '+' in de browser-balk (onderin) en vervolgens op 'Zet in beginscherm' om een webapp te creëren.
• De blog is nu direct te bereiken via het pictogram op het scherm!

BASF beloont haar relaties




Wij kenden BASF vooral van de cassettebandjes, maar dat veranderde snel toen Marja van der Linden bij 2d aanklopte. Marja is bij BASF mede verantwoordelijk voor marketing en evenementen en beloont klanten regelmatig met een exclusieve klantendag.

BASF, de wereldwijde nummer 1 in de chemie, is met ruim 95.000 medewerkers in meer dan 170 landen actief. Duizenden chemische grondstoffen en halffabrikaten vinden hun weg naar consument en industrie.

Glasurit en Ratio Partners

Het BASF-onderdeel Glasurit is een van de grootste fabrikanten van autoreparatielakken ter wereld. Een marktpositie die in ruim 100 jaar opgebouwd is door de wensen van autoschadeherstelbedrijven, carrosseriebouwers en autofabrikanten centraal te stellen bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Glasurit biedt schadeherstelbedrijven bovendien een lidmaatschap als Ratio Partner, een samenwerkingsverband dat de marktpositie en het rendement verbetert. Met het inzetten van individueel advies door management consultants, een servicedesk, groepsactiviteiten, en een exclusief aanbod van diensten kunnen Ratio Partners optimaal inspelen op de ontwikkelingen in hun branche.

Schade in de keuken!

Deze Ratio Partners werden medio april getrakteerd op een feestelijke, informatieve en kleurrijke dag. De vertrouwde werkplaats van het schadeherstelbedrijf maakte even plaats voor een avontuurlijke keuken. Daar werd gewikt en gewogen met kleurrijke ingrediënten voor een perfect geheel. Smakelijke informatie, voedzaam entertainment, culinaire topsprekers, leuke samenwerkingen en erg goed eten maakten de dag compleet. 
Met de titel ‘Schade in de keuken!’ zorgde 2d voor een spraakmakende teaser in de vorm van een ovenwant. Stoer en aansprekend. Passend maar anders. Zo konden de Ratio Partners de dag tijdig in hun agenda blokkeren. Wat later volgde de officiële uitnodiging die we helemaal in stijl presenteerden. De eerste inschrijvingen voor de spectaculaire relatiedag stroomden snel binnen. Marja van der Linden: ‘Bedankt voor het verzorgen van de uitnodigingen, ze zien er héél leuk uit en we hebben leuke reacties mogen ontvangen!’ Ook voor andere zaken die die dag op de agenda stonden, verzorgden we het concept en de vormgeving. Om de verrassing aan Ratio Partners niet te verklappen, laten we de resultaten nu pas hier zien!

vrijdag 11 juni 2010

100 weken x 5 fotografen



500 photographers is een weblog die elke week 5 recente fotografen uit de hele wereld toevoegt, gedurende 100 weken. Elke discipline kan, als de foto's maar de moeite waard zijn. 500 photographers is een initiatief van Pieter Wisse uit Rotterdam, zelf ook fotograaf. 100 weken na de start van deze weblog (5 april 2010) is het over en uit. Wat overblijft is een fantastische database van 500 opmerkelijke fotografen, hopelijk representatief voor de 21ste eeuw.
Uiteraard kun je iemand aanbevelen en zijn er prijzen te winnen door de meest verbazingwekkende fotografen. Maar je kunt je natuurlijk ook alleen vergapen aan de prachtige afbeeldingen!

dinsdag 8 juni 2010

Pretletters


Letters van stof in verschillende vrolijke kleurtjes, met een lus waarmee je ze op kunt hangen. Elke letter uit het alfabet heeft een andere leuke stof; geen letter is hetzelfde! Inspirerend genoeg om er leuke toepassingen voor te bedenken... Van HK living.

maandag 7 juni 2010

Twitteren op je werk

In het boek "Twitteren op je werk en andere social media voor interne communicatie" komen allerlei social media aan de orde die mogelijkheden bieden voor kennisuitwisseling en communicatie binnen organisaties, zoals social networks als Hyves en Facebook en de kennisplatforms zoals Wiki's. Kijk ook eens op de site twitterenopjewerk.nl.

zaterdag 5 juni 2010

Koffers pakken!



Nog zo'n mooi voorbeeld van de kunstenaar Michael Johansson. Deze is gebaseerd op de titel van een oud Zweeds rijmpje: Pack Daddy's Suitcases. Het hel pakket van koffers neemt iets meer dan 1 m3 in beslag. Kijk hier en hier voor meer van zijn werk.

donderdag 3 juni 2010

Onze boekenplank



2d studio in vorm heeft inmiddels aardig wat publicaties op haar naam staan. Behalve onze brochures ontwikkelden we - ter inspiratie - een aantal handige boekjes en krachtige magazines. Met één klik op de publicatie van je keuze blader je al mee!
Heb je liever een papieren exemplaar? Bel 0416 674 624 of mail ons.