maandag 12 juli 2010

Rode Ferrari en blauwe citroen...


.... ehhh .... gehaktbal.
Onder de titel “KLEUR! Rode Ferrari en blauwe gehaktbal; het effect van kleur in ontwerpen” is van 27 maart tot en met 12 september in het Designhuis in Eindhoven een expositie te zien. Die sluit mooi aan bij ons eigen magazine Kracht over kleur en vorm.

Een roze vloeistof in een koffiekopje oogt vreemd en verdacht, maar datzelfde roze drankje in een cocktailglas ziet er feestelijk uit. Kleuren roepen gevoelens, associaties en reacties op. Kleuren zijn van invloed op de sfeer van een interieur of de aantrekkingskracht van een product. Hoe bewust gaan ontwerpers en kunstenaars om met kleur, en welke rol spelen psychologie, tijdgeest en cultuur daarbij?

Een brandslang is haast vanzelfsprekend rood, net als het achterlicht van een fiets. Bij de identiteit van merken speelt kleur vaak een hoofdrol, denk aan bierkratjes of gereedschap. In de jaren zestig en zeventig was de combinatie van bruin en okergeel hip, nu vinden we dat gedateerd. En een pak volle melk is blauw, terwijl dat van de karnemelk rood is. Waarom eigenlijk?

De tentoonstelling KLEUR! laat zien hoe kleuren, bewust of onbewust, allerlei gevoelens, associaties en reacties oproepen. Volgens sommige psychologen heeft dat te maken met ons oergevoel en ons oergeheugen. Anderen gaan er vanuit dat er een relatie is tussen de voorkeur voor bepaalde kleuren en persoonlijkheidseigenschappen. Maar ook kunnen kleuren een betekenis krijgen onder invloed van religie, cultuur, mode of tijdsgewricht.

Designers en kunstenaars gebruiken in alle vrijheid kleur soms zelfs als uitgangspunt voor hun ontwerp. Aan de andere kant van het spectrum vinden we ontwerpbureau’s van industriële producten die met het kleurgebruik van hun ontwerpen inspelen op de psychologie van kleuren of zich gehouden weten aan branding, afspraken of zelfs wetgeving.

KLEUR! toont ontwerpen van o.a. Raw Colour, Hilbert Tjalkens en Vera Teunen, Tejo Remy & René Veenhuizen, Christien Meindertsma, Jacob Schlaepfer, Mart Visser, Marianne Kemp, Rianne de Witte en ontwerpen uit de collecties van Van Besouw Tapijt, Koninklijke Mosa, Tichelaar Makkum, Royal Goedewaagen en Royal Leerdam. Daarnaast leent het Van Abbemuseum voor deze expositie vijf kunstwerken uit, onder andere van Peter Struyken, en verleent ook het Graphic Design Museum in Breda medewerking.