maandag 29 juni 2009

Inspirerend buitenhuis



Op zoek naar een origineel relatiegeschenk? Dan is dit buitenhuis vast een inspiratiebron. Kunstenaar Wim Heesakkers (1950) tekende ervoor. Balancerend op een rvs-staander wuiven deze buitenhuisjes zachtjes op de wind. Extra mooi in een groepje bij elkaar. Met of zonder aanbouw: er is voor elke vogel wat wils!

Wim Heesakkers woont en werkt in de bosrijke omgeving van Lieshout. Een dorp leunend tegen Nuenen, een van de inspiratiebronnen van Vincent van Gogh.
Hij is autodidact en laat zich inspireren door dat wat op zijn pad komt. Materialen en technieken vormen voor hem een uitdaging op zich. Een streven is dan ook alle voorkomende technieken onder de knie te krijgen en alle werkzaamheden zelf uit te voeren. Op zijn website vindt u meer van zijn sculpturen, bronzen, grafieken en meer. Voor binnen én buiten. Overigens maakt hij naast vrij werk ook werk in opdracht.

zaterdag 27 juni 2009

Merkenmix

In tegenstelling tot veel huidige kinderen had ik slechts één Barbie. Het was echter een luxe versie: ze had buigbare knieën. Daarmee kon ze nog enigszis charmant op haar ‘Panton chair’ zitten. Niet dat ik (laat staan Barbie zelf) het besef had dat die stoel een designklassieker uit 1959 was. Nee, ze was helemaal gewend aan haar luxe leventje: een prachtige trendy slaapkamer inclusief hangkast en kaptafel, moderne lampen en tafeltjes, een zwembad met toebehoren, en een garderobe waar je u tegen zegt. Voor elke gelegenheid had ze een passende outfit. Een hippe bikini, een zoetroze nachthemd met ochtendjas, een galajurk, een jeanspakje met bijpassende strandtas, een bontjas. En bij elk setje passende schoenen en laarzen. Ik herinner me nog precies dat ik bij een feestelijke gelegenheid een kledingsetje in de speelgoedwinkel (Bart Smit?) uit mocht zoeken. Met rode wangen koos ik na veel getreuzel uiteindelijk een fleurige halterjurk, paars-oranje gebloemd, met een prachtige zomerse flaphoed. De rest van haar garderobe maakte ik samen met mijn moeder. Dat was eigenlijk nóg leuker. We breiden t-truitjes en haakten mutsjes, van restjes stof knipten we sjaaltjes en naaide mijn moeder blousjes en rokjes.

Om het geluk compleet te maken, kwam enige tijd later Ken in Barbies leventje. Ken kwam er wat betreft garderobe – hoe stereotype - heel wat slechter vanaf. Hij moest het doen met twee broeken en twee jasjes. En een coltrui. Dat wil zeggen: alleen de col. Het lijfje en de mouwen zag je toch niet onder zijn jasje, moeten de makers van Mattel gedacht hebben. Ik vond dat echter zo sneu, dat ik liever naar zijn half ontblote gespierde borstkas keek, dan naar zo’n half colletje.

Maar goed, een van die twee jasjes, daar gaat het me om. Het was rood, met een witte bedrukking. Dat die bedrukking eigenlijk heel bijzonder is, ontdekte ik toen ik onlangs weer op het jasje stuitte. Het lijkt een patroon van logo’s van CocaCola, maar nadere inspectie (mijn bril helpt) leert dat er PepsiCola staat geschreven! Ik vraag me af wat dat ontwerp destijds voor consequenties had. Spande CocaCola of Pepsi een proces aan tegen Mattel? Waren de merken nog niet geregistreerd? Heeft Mattel beide partijen toestemming gevraagd? Moesten de verkopende winkels de kleding uit het assortiment nemen? En, wat vond Barbie ervan?

Waar ze het nu vast unaniem over eens zijn, is dat al die merken sterke merken zijn gebleken.

En mijn Barbie en Ken? Die zijn na ruim 35 jaar nog steeds een leuk setje!

Ank Klis

donderdag 25 juni 2009

Spelletje!



Best lastig hè!

woensdag 24 juni 2009

zaterdag 20 juni 2009

100% Design toont laatste trends

Tijdens het vakevenement 100% Design zijn de laatste trends en designontwikkelingen op het gebied van (project)meubilair, sanitair, keukens, licht, geluid, textiel, materialen en vloeren getoond. Het evenement werd dit jaar gehouden van 10 tot en met 13 juni in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam.

Tijdens het evenement maakte een breed vakpubliek kennis met de laatste architectonische hoogtepunten. Diverse ontwerpers en merken hebben tijdens het evenement hun nieuwste producten getoond. Zo presenteerde Flux Furniture tijdens de beurs de definitieve versie van de `Fluxchair`. Dit is een gepatenteerde design kuipstoel die als voordeel heeft dat hij erg compact op te bergen is. Een andere deelnemer was het jonge Nederlandse bedrijf De Vorm. De Vorm presenteerde in Rotterdam zijn kleurige collectie meubelen. De meubelen zijn geschikt voor projectinrichters en particulieren.

Andere aanwezige (project)meubelontwerpers waren Palau, DeSede, Lourens Fisher, Zuiver, LEF! Meubeldesign en Casala meubelen. Zij toonden onder andere hun nieuwste collecties. ICE Carpets presenteerde op het evenement ook nog een tapijt, ontworpen door Edward van Vliet en gemaakt voor de `Sushi` collectie van Moroso.

woensdag 17 juni 2009

Verbeeldboekje



Wij kennen ons 4e(!) boekje zelf allemaal letter voor letter, beeld voor beeld. En wat zijn we blij met het eindresultaat! En nu we een aantal weken verder zijn, kunnen we gerust stellen dat onze relaties het weer erg waarderen.

dinsdag 9 juni 2009

Paarse broeken!

Sinds enige tijd zie ik op verschillende sites de term Paarse Broeken voorbij komen. Maar wie zijn dat nou...Paarse Broeken? wijzelf ?

Blijkbaar doelen ze dan op bepaalde marketeers. Lauwwarme figuren die zichzelf veranderingen, trends en ontwikkelingen aanpraten en die de afgelopen jaren elke trend, ontwikkeling en vernieuwing foutief voorspeld hebben. Ze verzinnen perzikbier, oreganokoffie of bosbessenchips voor de Unilevers van deze wereld. En een Paarse broek is vaak ook een 'professioneel blogger' en googlen alleen maar rapporten en informatie bij elkaar.

En vooral aan perzikbier kan ik me doodergeren...
Nou ja... tis maar dat jullie het weten.

Wat een flauwekul! klik dan hier
Wil je het hele verhaal lezen? Klik dan daar

Lay-out maakt advertentie effectiever (paarse broek artikel)

Advertenties waarin de relaties tussen tekstdelen en de relevantie van tekstdelen op de juiste wijze typografisch zijn weergegeven, zijn makkelijker leesbaar, aantrekkelijker en overtuigender. Lees verder

maandag 8 juni 2009

6 trends in belevingsmarketing

Opgepikt op de Marcom beurs 2009

Trend 1. Van fake naar echt
Steeds meer vraag naar authenticiteit
Trend 2. Van overvloed naar back to basic
We moeten allemaal een stapje terug doen en daar is niets mis mee
Trend 3. Van oppervlakkig naar meer diepgang en inhoud
Geen gouden kooi meer
Trend 4. Van het "ik" naar het "wij" tijdperk
Einde van het individualisme.
Trend 5. Van eenrichtingsverkeer naar co-creatie
Bijvoorbeeld de gepersonificeerde bierflesjes van Heineken
Trend 6. Van overtuigd worden naar zelf ervaren
De consumenten nemen niet zo maar alles meer aan

vrijdag 5 juni 2009

Speciale TomTom voor vrouwen

TomTom heeft een nieuwe markt ontdekt: vrouwen. Speciaal voor vrouwen komt er deze maand een “vrouwen TomTom” op de markt. Op de TomTom zitten knoppen die vrouwen helpen om dingen te doen die ze heel leuk vinden. Bijvoorbeeld de “shop till you drop” knop die vrouwen de weg wijst naar winkels. Maar ook de knop “places to be seen” zal populair worden. Druk op de knop en je wordt gebracht naar plekken waar het leuk is om gezien te worden.

De TomTom gaat de White Pearl heten en heeft ingebouwde functies die vrouwen “met typische rijproblemen” helpen. Zo is er extra aandacht voor het “vasthouden van de correcte rijbaan”. Vrouwen zouden daar veel moeite mee hebben. Ook zijn er speciale waarschuwingssignalen indien de vrouw te lang in een linker baan blijft rijden, zo stellen insiders. De TomTom White Pearl gaat 199 euro kosten.

Een analist stelde dat vooral mannen blij zullen zijn met het apparaat omdat ze zich minder zullen ergeren aan vrouwen in het verkeer. Met dank aan TomTom.

(Het lijkt wel een 1 april grap!!)