vrijdag 31 oktober 2008

Online shoppers zeer geïnteresseerd in gepersonaliseerde aanbevelingen

Door Mark Verduyn | 02/8/2008
Online shoppers hebben grote belangstelling voor webwinkels met gepersonaliseerde aanbevelingen. Dat is één van de belangrijkste bevindingen uit een recent onderzoek van ChoiceStream.

Bijna de helft (45%) van de 811 ondervraagden geeft aan dat ze liever bij webshops kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen doen dan bij shops die deze feature niet hebben. Bovendien blijkt dat hoe hoger het gespendeerde bedrag is des te meer de klant gepersonliseerde aanbevelingen op prijs stelt.

Ook op de retentie hebben gepersonaliseerde productaanbevelingen een positief effect. Meer dan de helft (56%) van de ondervraagden geeft aan dat ze van plan zijn terug te komen bij deze shops.

Damestasjes voor mannenSlechte gepersonaliseerde productaanbevelingen pakken negatief uit voor het imago en de retentie van webshops. Zo'n eenderde van de ondervraagden gaf aan minder bereid te zijn om bij deze shops in het vervolg nog aankopen te doen. 43% procent van de consumenten kreeg aanbevelingen gepresenteerd van producten die ze al hadden aangeschaft. Ook de relevantie van aanbevelingen was vaak (41%) ver te zoeken: zo werden bijvoorbeeld dameshandtasjes aanbevolen aan mannen.

Muziek en boeken populair
Choicestream onderzocht ook voor welke type content personalisering wordt gewenst. Muziek, boeken en dvd's scoren het hoogst. Voor consumenten boven de 50 jaar staat ook reizen in de top3.


Behoefte personal advertising groeit
Hoewel de trend is dat consumenten weinig belangstelling hebben voor reclame, groeit de interesse voor gepersonaliseerde advertising. Per medium geeft dat deze resultaten:

- TV: 65% in 2006 naar 75% in 2007
- Internet: 70% in 2006, 75% in 2007
- Mobiele telefoon: 24% in 2006 naar 38% in 2007

Het gehele onderzoek van ChoicheStream is hier te downloaden.

Affiliate marketing, affiliwat??

Affiliate marketing is een mooi woord voor een partnernetwerk van adverteerders en advertentieruimte (websites)

Er zijn 3 partijen:
- Adverteerder
- Aanbieder van advertentieruimte op zijn website
- Beheerder van het affiliate netwerk (bijvoorbeeld M4N)

Voorbeeld: Shabbies (voor de mannen, dat zijn hippe, dure laarzen van Fred de la Bretoniere)

www.omoda.nl verkoopt Shabbies. Zij nemen deel aan een affiliate programma via M4N

www.fashionchick.nl is de partner (affiliate) die ruimte beschikbaar stelt op zijn website voor adverteerders zoals verkopers van Shabbies. Het lijkt alsof Fashion Chick een webshop is, maar ze zijn niet meer dan een online shopping mall (goh YouStyle). Alleen als je daadwerkelijk Shabbies wilt kopen (klik op 'naar de shop' bij een laars), kom je terecht op de website van Omoda, met een bestelmogelijkheid.

Als de verkoop rond is op de website van Omoda, dan meet M4N dat. Op dat moment wordt Fashion Chick uitbetaald, omdat een bezoeker via fashionchick.nl een aankoop (gewenst resultaat) heeft gedaan op omoda.nl. Het bedrag wat uitbetaald wordt per verkoop dat via Fashion Chickis verlopen, is afhankelijk van de afspraken die daarover gemaakt zijn van tevoren. Het kan ook zo zijn dat Omoda betaald voor elke keer bezoeker die belandt op omoda.nl via fashionchick.nl, ongeacht of die bezoekers iets kopen of niet.

BELANGRIJK
Dit betekent dus dat Fashion Chick er baat bij heeft dat mensen via fashionchick.nl Shabbies kopen op de website van Omoda. Zij willen er dus ook voor zorgen dat dat zoveel mogelijk gebeurt.

Fashion Chick is dus eigenlijk meer dan bereid moeite te doen voor Omoda om hun Shabbies te verkopen, maar dan wel via fashionchick.nl. Fashion Chick wordt zodoende een zeer actieve verkoopafdeling.

Fashion Chick weet welk geldbedrag ze ontvangen voor elk verkochte paar Shabbies (of voor elke bezoeker).
Ze hebben er voor gekozen om een Adwords campagne in te zetten om mensen die op zoek zijn naar Shabbies via Google eerst naar fashionchicks.nl te trekken. Om ze vervolgens weer door te sluisen naar de webshop van Omoda. Zolang het bedrag dat ze uitgeven aan Adwords kleiner is dan het bedrag wat ze ontvangen van Omoda, dan is het verschil tussen kosten en opbrengsten pure winst (enigszins kort door de bocht). Het is volledig geautomatiseerd.

M4N beweert dat Fashion Chick er goed belegde boterham aan verdient. En zo zijn er meer bedrijven.

M4N regelt alles op de achtergrond. Statistieken onderhoud (te raadplegen), betalingsafhandeling, fraude controleur en het aanbieden van een affiliate netwerk.

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is, anders laat maar horen.
Zijn jullie er ook klaar voor om
berichten te plaatsen?

Mooie producten!





























Supermooie tassen! Nog veel meer te zien op www.barijonline.com

donderdag 30 oktober 2008

Interessante producten

Printer
Heel eenvoudig en overzichtelijk printers vergelijken met kosten voor 5 jaar
weergegeven: www.printer.com

Software om te personaliseren
Software om een mailing te personaliseren heet DirectSmile. Het effect is wel heel leuk!
Er zijn meerdere pakketten, maar je kan ook een kant-en-klare set bestellen (vanaf € 99,-).
  • DirectSmile VDP Studio: Aanbevolen voor de lagere en middelgrote printvolumes.
  • DirectSmile Generator: Voor elke gewenste printvolume.
  • DirectSmile productie uitgave: Met Productie Edition ben je klaar voor een hoge snelheid op hoog volume productie vanaf het begin.

Inspiratie websites

Leuke navigatie
www.hellomynameis.nl

Aanvullen? Graag!

http://www.rondehoeken.nl/index.html

Aangevuld door Judith 17-11-08

Marketingfeitjes

Enguete maken
Maak en verspreid gratis je online enquete op www.thesistools.com


One-to-one marketing

One-to-one marketing is het toespitsen van marketing op de wensen van de individuele klanten(groepen). Je maakt dus één specifieke aanbiedingen gericht op één klant(groep).


Trends in [Online] Marketing

www.slideshare.net/trafficbuilders
www.marketingfacts.nl

Eye-tracking
Nieuwe bevindingen op het gebied van oogactiviteit op Google met zoeken:
www.dutchcowboys.nl

woensdag 29 oktober 2008

Tips voor bannermakers

Microsoft Advertising liet marktonderzoeksbureau MetrixLab onderzoeken welke aspecten van creatie invloed kunnen hebben op de werking van online display advertising. Het bedrijf komt met acht aanbevelingen.
De onderzoekers ondervroegen 695 respondenten en bekeken 30 campagnes op effectiviteit van het formaat, het moment van tonen van het merk, het logo, het product en de boodschap, het type uiting (bijvoorbeeld flash of streaming), de snelheid van het tonen van tekst en de rol van interactie. Om de werking van creatie te kunnen vaststellen, keken de onderzoekers naar de aspecten aandacht, geheugen, houding ten opzichte van de uiting en merkeffecten. Voor ieder onderdeel ontwikkelden ze een aparte test, waarbij ze kwantitatieve en kwalitatieve technieken combineerden. Op grond van de resultaten komt Microsoft tot de volgende acht aanbevelingen:
  • Het merk en het logo kunnen het beste aan het einde van een uiting worden weergegeven. Wanneer deze continu in beeld zijn, krijgen de merknaam en het logo minder aandacht.
  • Voor de meeste impact kan de boodschap het beste aan het einde van de online uiting worden getoond.
  • Grotere formaten werken beter dan kleinere formaten. Een '300x250' advertentie wordt gemiddeld door drie keer zoveel mensen opgemerkt als een leaderboard (728x90) en twee keer zo lang bekeken.
  • Uitingen met snelle tekst worden beter herinnerd, maar uitingen met langzame tekst scoren beter op koopintentie, interesse en likeablility.
  • Online uitingen die niet continu herhaald worden (zonder 'loop') blijken effectiever dan online uitingen met 'loop'. Het laatste beeld van de uiting is daardoor uiteraard erg belangrijk.
  • Het figureren van mensen in een online uiting is effectief. Volgens het onderzoek worden deze uitingen erg goed herkend en relevant gevonden. Ook is de call-to-action hoog.
  • De intentie om te klikken is hoger bij uitingen zonder een rechtstreekse klik-uitnodiging. De aansporing 'klik hier' blijkt zeker geen garantie voor succes.
  • Interactieve banners (waarin een actie wordt gevraagd aan degene die de banner bekijkt) worden niet beter herinnerd dan flash banners als er verder geen interactie plaats vindt. Maar interactieve uitingen waar wel interactie mee is geweest, scoren hoger dan flash banners op likeability, koopintentie en interesse. Dat betekent dat het 'uitlokken' van deze interactie erg belangrijk is voor het effect.