vrijdag 31 oktober 2008

Online shoppers zeer geïnteresseerd in gepersonaliseerde aanbevelingen

Door Mark Verduyn | 02/8/2008
Online shoppers hebben grote belangstelling voor webwinkels met gepersonaliseerde aanbevelingen. Dat is één van de belangrijkste bevindingen uit een recent onderzoek van ChoiceStream.

Bijna de helft (45%) van de 811 ondervraagden geeft aan dat ze liever bij webshops kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen doen dan bij shops die deze feature niet hebben. Bovendien blijkt dat hoe hoger het gespendeerde bedrag is des te meer de klant gepersonliseerde aanbevelingen op prijs stelt.

Ook op de retentie hebben gepersonaliseerde productaanbevelingen een positief effect. Meer dan de helft (56%) van de ondervraagden geeft aan dat ze van plan zijn terug te komen bij deze shops.

Damestasjes voor mannenSlechte gepersonaliseerde productaanbevelingen pakken negatief uit voor het imago en de retentie van webshops. Zo'n eenderde van de ondervraagden gaf aan minder bereid te zijn om bij deze shops in het vervolg nog aankopen te doen. 43% procent van de consumenten kreeg aanbevelingen gepresenteerd van producten die ze al hadden aangeschaft. Ook de relevantie van aanbevelingen was vaak (41%) ver te zoeken: zo werden bijvoorbeeld dameshandtasjes aanbevolen aan mannen.

Muziek en boeken populair
Choicestream onderzocht ook voor welke type content personalisering wordt gewenst. Muziek, boeken en dvd's scoren het hoogst. Voor consumenten boven de 50 jaar staat ook reizen in de top3.


Behoefte personal advertising groeit
Hoewel de trend is dat consumenten weinig belangstelling hebben voor reclame, groeit de interesse voor gepersonaliseerde advertising. Per medium geeft dat deze resultaten:

- TV: 65% in 2006 naar 75% in 2007
- Internet: 70% in 2006, 75% in 2007
- Mobiele telefoon: 24% in 2006 naar 38% in 2007

Het gehele onderzoek van ChoicheStream is hier te downloaden.