dinsdag 12 juni 2012

Wondere wereld


De wonderlijke sfeer die de Efteling kenmerkt, wordt al 60 jaar lang gekoesterd en bewaakt. Met de hulp van een huisstijlhandboek kennen medewerkers en externe partijen de huisstijl en weten ze hoe ze deze moeten toepassen. Belangrijk, want met een consistente huisstijl wordt de Efteling als merk zichtbaarder, herkenbaarder én sterker. 2d studio in vorm ging voor de Efteling, het Efteling Hotel en Efteling Bosrijk aan de slag.

Hetzelfde en toch anders
De sprookjesachtige wereld van de Efteling is niet alleen terug te vinden in het park maar komt ook tot uiting in bijvoorbeeld het Efteling Hotel en Efteling Bosrijk. Uiteraard zijn er op de verschillende locaties overeenkomsten in beleving, maar er zijn ook verschillen. Een hotelgast verwacht immers nét iets anders dan een bezoeker van het park of een vakantieganger in Bosrijk. En dat zie je terug in de menukaarten, de bewegwijzering, de folders, eigenlijk in alles. Tenminste, als het goed is. Om die huisstijlen te bepalen en te bewaken maakten we voor ieder onderdeel een eigen huisstijlhandboek. Een hulpmiddel voor de Efteling intern én extern om de huisstijl op de juiste manier toe te passen.

Wat moet en wat mag?
In de handboeken - voor de Efteling gemaakt als interactieve pdf's - zijn de belangrijkste huisstijlelementen opgenomen zoals logogebruik, typografie, kleur, sfeerbeelden en stramienen. Wat mag wel en wat niet? Als voorbeeld hebben we een aantal mogelijke uitwerkingen gepresenteerd. Het geeft niet alleen aan wat moet, maar het inspireert ons en andere gebruikers ook om binnen de huisstijl creatieve oplossingen te vinden.

Het huisstijlhandboek verandert mee
2d studio in vorm ontwikkelde in de afgelopen jaren voor diverse opdrachtgevers huisstijlhandboeken. Vroeger als brochure of boek, tegenwoordig vaak als digitale publicatie. Dat heeft veel voordelen: de productie is voordeliger, het handboek is sneller voor iedereen toegankelijk, en het is makkelijker actueel te houden. Dat laatste is nodig, want een merk en huisstijl zijn niet statisch. Ze worden dagelijks gebruikt en hebben aandacht nodig. Door bijvoorbeeld de opkomst van digitale media worden steeds andere eisen gesteld aan de huisstijl.

Uw eigen huisstijlhandboek
Werken voor uw organisatie ook verschillende mensen (in- of extern) met uw huisstijl? Om er zeker van te zijn dat uw huisstijl uw merk op de juiste manier ondersteunt, helpen wij u graag met het in kaart brengen van de voorkomende situaties, het omschrijven van de huisstijlrichtlijnen, het vastleggen van de huisstijlmiddelen. Duidelijke instructies met aansprekende goede en foute voorbeelden maken het compleet. Interesse? Mail naar Hans of Ank of bel 0416 674 624.