woensdag 26 december 2007

Inpakken (3)

Het is al weer een jaar of 5 geleden. Een gulden was nog een geldig betaalmiddel, Senseo had het daglicht nog niet gezien en albert heette nog zoiets als Albert Heijn Bezorgservice. Deadlines vulden mijn weken. 2d ging meer dan gewoonlijk rond achten open om ver na elven ’s avonds weer te sluiten. Tot overmaat van ramp stond mijn verjaardag voor de deur èn had ik familie en vrienden de belofte gedaan het dit jaar als vanouds dik te vieren. De band was al geregeld.


Tijdens winkeltijden kon ik – vond ik – het me niet permiteren uitgebreid te gaan winkelen voor mijn wekelijkse boodschappen. Laat staan voor culinaire hapjes en drankjes. Zo gebeurde het dat ik daags voor het feestje, even voor middernacht, thuis voor mijn computer plaatsnam. Want AH bezorgde inmiddels een internetbestelling bij je thuis. Voor maar enkele guldens meer. Dat was de oplossing!



Ijverig ging ik aan de slag. Om al snel tot de ontdekking te komen dat de productomschrijvingen me veel te weinig zeiden. Hoe heet die lekkere rode wijn met dat moderne etiket toch? Welk merk lasagne zit in een geel pak? Neem ik altijd 250 ml satésaus of 500? Welke maat filterzakjes gebruik ik? Hoe heten die borrelhapjes rechts in het vriesvak? Om van mijn feestje een Amerikaanse fuif te maken ging me te ver. Dus er was geen andere keus dan mijn bestelling af te ronden. Om half 3 in de ochtend had ik me door alle rubrieken geworsteld en constateerde ik opgelucht dat mijn bestelling verwerkt was. Zaterdagochtend zouden ze het keurig bij mij in de keuken af komen leveren.

Van de voorraad koffie heb ik nog maanden plezier gehad, de koffiemelk daarentegen was die avond tot op de laatste druppel op, de hapjes waren anders dan anders maar daarom verrassend, en ik heb drie kwartier langer in de keuken gestaan om me de bereidingswijze van een andere hartige taart eigen te maken. Maar we hebben genoten. Het was – in alle opzichten – een verjaardag om nooit te vergeten.

Boodschappen doe ik sindsdien gewoon weer met een ècht winkelwagentje. Zodat ik snel naar mijn vertrouwde verpakkingen kan grijpen als ik weinig tijd heb, of uitgebreid de bereidingswijzen kan bestuderen op de etiketten als ik zin heb lang te winkelen.
Eén verpakking zegt meer dan duizend woorden.



Ank



PS. Op www.albert.nl wordt het productoverzicht tegenwoordig opgesierd met een foto van de verpakking. Misschien dat ik dan toch weer eens een poging waag....