dinsdag 28 februari 2012

Zal ik deze e-mail wel verzenden?

Email Overload


Overvolle mailboxen, ze vreten kostbare werktijd die je vaak makkelijk aan veel betere zaken kunt besteden. Aan het beperken van het mailverkeer kun je gelukkig zelf wat doen. Te beginnen met de keuze of je een mail verzendt of niet. Gaat je e-mail over een kat? Dan verstuur je hem maar beter niet. Tenzij je een dierenarts bent. Dan kun je het heroverwegen.
De infograhic 'Should I send this email' is gemaakt door OnlineITDegree.net, naar aanleiding van het verzet tegen te veel e-mail in het bedrijfsleven. Met als meest sprekende voorbeeld wereldbedrijf Atos, die binnen 1.5 jaar e-mail volledig in de ban wil doen. Volgens het bedrijf is 90% van de mailtjes tijdverlies.

Wat kun je nog meer doen?
• Schoon je inbox op: verwijder alle onnodige mail en beantwoord de nog af te handelen berichten.
• Verwijder alle notificaties van sociale media, dus geen mails meer van Twitter, Facebook of LinkedIn
   die melden dat er een bericht voor je is. De communicatie volg je gewoon bij het medium zelf.
• Stuur je inkomende mail direct door naar specifieke mailboxen, zodat je de prioriteit kunt bepalen.
• Meld je af van nieuwsbrieven die je toch nooit opent, laat staan leest.
• Blokkeer elke afzender die in je spammail belandt.
• Beperk het aantal momenten per dag dat je je mail opent.
• Beantwoord elke mail die je binnen 3 minuten af kunt handelen direct.

Samen met de tips in de infographic hierboven, wordt e-mail dan weer het prima communicatiemiddel wat het hoort te zijn!
via

maandag 27 februari 2012

Design Doorknoper [9]




Beschermende verpakkingen? Uiteraard benutten we de kans om met een verpakking productinformatie over te brengen, het merkimago te beïnvloeden, te onderscheiden en de verkoop te bevorderen. Op de eerste plaats is het doel van een verpakking echter het product in eenheden te verdelen en te beschermen. Als een mooie verpakking dan niet alleen het product beschermt, maar ook nog eens het milieu, dan vinden wij dat een goede zaak! Van boven naar beneden:

Product en verpakking in één, deze herbruikbare lunchzak. Rebel Green is een nieuwe generatie eco-vriendelijke producten voor mannen, vrouwen en kinderen. Tassen, shirts, schoonmaakmiddelen en dus lunchboxes.

Student Éva Valicsek nam de functies van de vertrouwde eierdoos stevig onder handen. Naast het feit dat de verpakking geschikt is voor diverse maten eieren, gebruiksvriendelijk en stevig is, is hij ook milieuvriendelijk. Deze eierdoos is gemaakt van recyclebaar karton en rubber, is er een minimum aan materiaal nodig, en hoeft er niets verlijmd te worden.

Universeel verpakkingssysteem. Een verzenddoos lijkt altijd nét te klein of te groot te zijn. Ontwerper Patrick Sung bedacht Upacks; vellen recyclebaar en geperforeerd karton. Het patroon maakt het mogelijk om voor nagenoeg elke vorm een stevige en beschermende verpakking te maken. Vouw, plak, verzend!

ReWrap: je laptop of MacBook goed ingepakt met deze strak vormgegeven vilten hoes. Sterk en zacht tegelijkertijd. ReWrap is volgens het cradle to cradle (C2C) principe vervaardigd. Het basismateriaal is biologisch vilt dat zonder giftige stoffen wordt geproduceerd. Bij contact met compost gaat het volledig op in de natuur zonder sporen achter te laten. De wikkel sluit er mooi bij aan.

Aangezien een leven zonder computer amper meer is voor te stellen, knopen we de volgende keer door met zaken die het computergebruik nét even handiger maken. En leuker.

woensdag 22 februari 2012

Elke maand een ander kleurtje










































































Natuurlijk heb je al een handige kalender op je smartphone, maar zo'n kleurrijke Pantone-kalender in je openingsscherm kan geen kwaad.

dinsdag 21 februari 2012

Goed idee!

De beste ideeën ontstaan zomaar op de achterkant van een bierviltje. Ben benieuwd wat er tijdens carnaval bedacht is! Ook een goed idee? Leg het vast in een i-DEPOT. Met het i-DEPOT kun je bewijzen dat jouw idee op een bepaalde datum al bestond. Teken nu je eigen viltje en maak kans op een FREITAG®-tas!

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) is de officiële instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux. Daarnaast biedt het BBIE de mogelijkheid om het bestaan van ideeën, concepten, ontwerpen, prototypes, enz. vast te leggen.

maandag 20 februari 2012

Design Doorknoper [8]














Het Pantone kleurensysteem laat zich dankbaar vertalen in allerlei producten waar je met gemak de hele dag mee doorkomt. In je eigen huisstijlkeur. Je poets je tanden met een Pantone-tandenborstel, haalt je lenzen uit een Pantone-lenzendoosje, draagt Pantone sokken, loopt je Pantone-trap af, springt op je Pantone-fiets. Op je werk check je je Pantone-kalender, belt met je Pantone-telefoon en schrijft in je Pantone-notitieboekje. Thuis zet je je planten in een Pantone-pot, lakt je nagels in Pantone-stijl, speelt een Pantone-spelletje en sluit je de avond af met een zak Pantone-chips!
En zo knopen we door op deze mooie verpakking.

Heb je nog niet genoeg van Pantone? Kijk dan hier voor nog veel meer Pantone Pasta!

vrijdag 17 februari 2012

Feestelijke foto







































Fijne Carnaval! Foto via Anney Hall

donderdag 16 februari 2012

Comic Sans

Ik heb een beetje medelijden met Vincent Connare. Hij is de ontwerper van Comic Sans, een digitaal lettertype dat in 1994 uitgebracht werd door Microsoft. Hij ontwierp het casual lettertype voor informele documenten, en is gebaseerd op de vaak handgeschreven tekst in tekstballonnen van stripverhalen. Comic Sans werd snel heel populair, maar door het overgebruik heeft het nogal wat tegenstanders verzameld, en voor veel mensen een hoog clichégehalte ontwikkeld. Kijk maar eens naar de pins én de reacties op mijn Pinterest pinboard 'wat zegt u'! Vincent krijgt heel wat over zich heen, maar weet genoeg pluspunten voor het font.
Afb. via Fabian de Lange

woensdag 15 februari 2012

Web 2.0? Web 3.0?

Of ben je blijven steken bij Web 1.0? Dan lijkt je website waarschijnlijk nog het meest op een online brochure. Tijd om over te schakelen!
Een precieze definitie van Web 2.0 en 3.0 ontbreekt, maar simpel gezegd gaan bij Web 2.0 bedrijven communiceren met klanten. Veel interactiever dus. Internetgebruikers bepalen mede de inhoud die op internet verschijnt, iedereen kan info toevoegen. Sites als YouTube, Facebook, Flickr, Wikipedia, Pinterest en Twitter zijn een goed voorbeeld van deze user-generated content.  Bij Web 3.0 zijn daarnaast allerlei internettoepassingen meer op elkaar afgestemd, ze gaan amen of ze worden geïntegreerd. Google even op de beide termen en je leest de standpunten van de geleerden!

dinsdag 14 februari 2012

Raak geschoten?








Valentijnsdag. Hoe je het ook wendt of keert, wanneer je met vormgeving het hart wil raken, moet je wel goede pijlen op je boog hebben.
Afbeeldingen via Pinterest (Spieringhs Beletteringen, Cartlidge Levene, Cody Halto, Fuzzco).

maandag 13 februari 2012

Design Doorknoper [7]






































Als trouwe volger of bezoeker van onze studio zal het je niet verrassen dat wij blij worden van magenta, oftewel knalroze. Deze poster vinden we dubbel leuk, want voor de komst van het digitale tijdperk, gebruikten we deze vellen papier (destijds in alle Pantone kleuren verkrijgbaar) om een grafisch ontwerp of dummy in precíes de goede huisstijlkleur te maken. Knippen, snijden, plakken en het waarheidsgetrouwe ontwerp was klaar! 20x26 verkoopt de Pantone vellen nu als posters. Slim!

Pantone is populair! Dát zie je ook in onze volgende Design Doorknoper.

maandag 6 februari 2012

Design Doorknoper [6]
















































Misschien is het doordat iedereen overal online zichtbaar is, dat kunstenaars juist zoeken naar de anonimiteit en onherkenbaarheid van de geportretteerden? Wat de reden ook is, het levert intrigerende resultaten op. Van boven naar beneden:

• Bloemenportret van Venoms.
• Portret met vogel door Philipp Igumnov
• Via Society6: 'Obscured' van Ruth Bradley en Faceless # 02 van Famous when dead
• Poster met Cornelis Drebbel door (de in China wonende) Nederlandse vormgever Nivard Thoes
• Collage door Ariel Chiesa
• De laatste is gevonden op Amateur Couture. Onherkenbaar met verrassend magenta. Daar knoop ik op door.

donderdag 2 februari 2012

Barbie-kunst





Ik herinner me nog als de dag van gisteren hoe ik samen met mijn moeder minuscule kleertjes maakte voor mijn Barbie. Het spelen met Barbie (én Ken natuurlijk) ben ik inmiddels ontgroeid, maar als ik deze afbeeldingen zie, wordt het wellicht tijd een oude hobby nieuw leven in te blazen.
Van boven naar beneden, volgens: Vermeer, Het meisje met de parel; Mona Lisa, Léonard de Vinci; Vogue, Erwin Blumenfeld; Coco Chanel, Gabrielle Bonheur Chanel. Meer kunstige vertalingen zie je hier.