maandag 31 oktober 2011

Winnaar Twittercontest is 2d studio in vorm



De winnaar van de Twittercontest van De Ondernemer is Charlotte van der Heijden van reclamebureau 2d studio in vorm. Haar ontwerp is voortaan te bewonderen op het Twitteraccount van deOndernemer.nl!

Het gebruik van social media is voor deOndernememr.nl niet meer weg te denken. Voor hun nieuwe Twitterpagina schreef deOndernemer.nl een wedstrijd uit waarbij iedereen een ontwerp kon opsturen. Ons ingestuurde ontwerp werd als één van de vijf genomineerd. Op deOndernemer.nl werd vervolgens gestemd op het mooiste ontwerp.

Het ontwerp van onze stagiaire Charlotte won met maar liefst 49% van de stemmen. Het idee achter haar ontwerp? ‘Na de briefing ging ik aan het schetsen met een balpen. Ik bedacht me toen dat veel ondernemers dat doen onder het werk of terwijl ze telefoneren, het zogenaamde droedelen. Daarom heb ik allerlei voorwerpen die te maken hebben met ondernemen, geschetst met pen en daar de achtergrond van gemaakt.’ De droedels zijn een uiting van creativiteit, en daar beschikken gelukkig ook veel ondernemers over. Voor ons reden genoeg het ontwerp in te zenden. Met succes! Hoe de verdeling van de stemmen over de 5 genomineerde ontwerpen is, zie je hierboven.

In de week: verandering

Hier zijn we dan, 52 weken na de start van 'In de week'. Er kan veel gebeuren in een jaar tijd en misschien hebben de 52 gevonden inspiraties in deze rubriek je aan het denken gezet, je aan het lachen gemaakt, of een herinnering opgeroepen. Misschien zijn er zelfs veranderingen uit voort gekomen.
Tijd voor verandering is het zeker voor de ze rubriek, dus kijk over een paar weken waar we vanaf dan weer 52 weken lang de werkweek mee starten.

zondag 30 oktober 2011

Out of the box






Yuki Matsueda neemt de beschrijving 'out of the box' wel heel letterlijk in deze 3-dimensionale kunstwerkjes. Via Froot

zaterdag 29 oktober 2011

What’s Within










































 Fascinerende fotocollages van 'the other' Paul Butler. Veel meer is te zien op zijn website.

vrijdag 28 oktober 2011

Pitches. Nu in de reclame.


Uit het reclameleven gegrepen! Pitches can be bitches. Met de juiste afspraken kan een pitch overigens erg leuk zijn deel te nemen. Graag zelfs! Via Adformatie

donderdag 27 oktober 2011

De juiste positie


























































































Op het eerste gezicht lijkt het dat er geometrische vormen over de foto's geplaatst zijn. Niet dus.   Felice Varini schilderde de lijnen rechtsstreeks op de gebouwen. Je moet wel exact op de juiste plek staan om dit fantastische effect te zien. Sta je op een andere plek, dan zie je slechts een deel van het lijnenspel, zoals te zien is op de onderste foto's.

woensdag 26 oktober 2011

Slimmer kopen





















Woningstichting Volksbelang Made ontwikkelde in samenwerking met Cofier 12 woningen aan de Postweg in Wagenberg. Acht woningen zijn specifiek voor starters ontwikkeld. Een groep geïnteresseerde starters heeft samen met de architect bekeken op welke manier de ideeën en wensen vormgegeven konden worden. De verkoop van de woningen is inmiddels gestart. De groep starters die vanaf de start van het plan geparticipeerd hebben, mogen als eerste inschrijven om mee te loten voor een woning en kunnen gebruik maken van Slimmer Kopen©. Wij realiseerden de site waarop zij en andere geïnteresseerden alle informatie vinden die ze nodig hebben.

dinsdag 25 oktober 2011

Soup Rocks!










































Het thema van Food Inspiration days 2011: We gaan rocken! Puur, echt, onbevangen, kwetsbaar. Op 24 en 25 oktober vonden voor de derde keer deze Food Inspiration Days plaats, nu in het Evoluon in Eindhoven. Hét gastronomisch evenement voor food professionals met een collectie van inspiraties, de jongste trends, opmerkelijke visies en boeiende sprekers. Henri hoort daar uiteraard bij en sluit naadloos aan op het thema met enkele hippe coctails van soep! Aan 2d de vraag om voor de stand een inspirerenede aankleding te maken. Dat namen we letterlijk, want ook de medewerkers hebben we in passende kleding gestoken.



Brood op de plank

Handwerk zorgt in landen als Brazilië, Colombia, Nigeria, Cambodja en Afghanistan voor brood op de plank. Dat gegeven inspireerde kunstenaar Jola Hesselbert, die mensen helpt met het project Crafting Peace, tot het maken van deze krachtige verbeelding.

zaterdag 22 oktober 2011

Typefight





















Type Fight is een project van Drew Roper and Ryan Paule waarbij zij elke week een letter uit het alfabet ontwerpen. De resultaten komen tegenover elkaar te staan en wij mogen stemmen op onze favoriete keuze! Stem gerust mee of volg @typefight via Twitter.

vrijdag 21 oktober 2011

Goed nieuws: vormgeving verder op de kaart


Zelfs in tijden van economische tegenwind groeit de ontwerpsector. Sterker dan de totale economie in Nederland, maar ook sterker dan de creatieve industrie in zijn geheel. Dit is slechts een van de opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek Vormgeving verder op de kaart; de positie en het economisch belang van de creatieve industrie en vormgeving in Nederland, uitgevoerd door TNO. Download hier het rapport en factsheet. via Premsela.

Favoriete supermarkt

StudioZwenk vindt dat een iPad wel een goede jas kan gebruiken. Geen strakke pakken of grijze zakken, maar iets anders, iets mafs, iets waarmee je gezien wordt. In deze geest ontwikkelden zij een eigenzinnig assortiment aan iPad- en iPhonehoezen van oude fietsbinnenbanden, gebruikte surfzeilen en boodschappentassen. Alle hoezen worden bovendien handgemaakt op de sociale werkplaats in Amsterdam; zo ondersteunen ze werkplaatsen voor  mensen met een arbeidshandicap

donderdag 20 oktober 2011

2d finalist bij ontwerpwedstrijd

















Dat onze stageopdrachten heel effectief kunnen zijn, blijkt onder andere uit onze plaats in de finale van de ontwerpwedstrijd voor een twitterpagina voor @de_ondernemer. Uit de vele inzendingen voor het ontwerp van de Twitterpagina, de #dOcontest, heeft De Ondernemer vijf finalisten gekozen. 2d zit daar bij! Goed gedaan Charlotte (en natuurlijk haar begeleiders)! Op dit moment staan we met maar liefst 43% van de stemmen bovenaan. Aan u het laatste woord: stem mee op de achtergrond die u het mooist vindt.

Piekfijn(e) beletteringen

Met vlaggen, autobelettering en een stoepbord kun je niet meer heen om Bakkerij Piekfijn in Kaatsheuvel. En dat is te merken: in de winkel ontstond behoefte aan meer schapruimte en voor een van de ramen is inmiddels een extra broodrek geplaatst. De sfeerbelettering op de speciale raamfolie belemmert de blik van buiten naar binnen en geeft de zon geen kans op het brood. Maar je behoudt wel zicht naar buiten en dus zicht op de omgeving. We maakten alles passend bij de bijzondere huisstijl van de sprookjesachtige bakker.

woensdag 19 oktober 2011

Cover met extra dimensie







Carolin Rauen & Max Kuehne ontwierpen deze prachtige cover voor het tijdschrift Novum en brengen een extra dimensie aan. Om jaloers van te worden! via Paperlux

dinsdag 18 oktober 2011

Kunst van rotatiegieten






























Al 5 jaar produceert Roto-Art klantspecifieke kunststof producten door middel van
de rotatiegiettechniek. Met passie. Dat dit feit gevierd moest worden, was duidelijk. Maar hoe? 2d bedacht een totaalconcept op basis van kunst. Een Art-route door het bedrijf leidde genodigden rond langs onder andere de kunst van het rotatiegieten en kunst van Atelier KOA. Dit atelier is erop gericht mensen met een beperking op een zinvolle wijze te laten deelnemen aan de samenleving. Het kunstzinnige geschenk - een vaas in de vorm van een 5 van rotatiegegoten kunststof - prijkt inmiddels bij de gasten thuis op tafel!

3 verbindingen in 1 klap




































FDM, FSC en LFR, de sure-fit-line van flexibele verbindingen voor machineparken. En paradepaardjes van Filcoflex. Vast en zeker. Voor de Duitse en Engelse markt ontwikkelden wij een bijzondere, handzame folder die in één klap (of zijn het er 3?) de verschillen in beeld brengt.

maandag 17 oktober 2011

Mooi voor de dag met een mobiele site


Gemeenten verspreiden informatiegidsen onder aanstaande bruidsparen, met daarin allerlei wetenswaardigheden voor de mooiste dag van je leven. Doc My Day speelt daar handig op in door in die gidsen te adverteren. Mét een QR-code. Medium en middel sluiten zo uitstekend aan bij de doelgroep. Met een smartphone is het bruidspaar slechts een paar klikken verwijderd van een unieke documentaire over hun huwelijksdag. Met 3 overtuigende films ter inspiratie. Uiteraard maakten we een mobiele website achter de QR-code, zodat Doc My Day óók mooi voor de dag komt. 

Achter een QR-code past het beste een mobiele site. De code is immers alleen maar met een telefoon te scannen en diezelfde telefoon heeft een ander gebruik dan je computer. Een mobiele website is feitelijk niets anders dan een ‘gewone’ website. Het verschil is dat de mobiele variant is geoptimaliseerd voor het gebruik op een klein scherm. Alhoewel de meeste smartphones gewone sites ook kunnen tonen in hun browser, is de inhoud vaak te uitgebreid en het gebruik te bewerkelijk. Bovendien moet een telefoon het vaak doen met een tragere internetverbinding, en zorgen we er bij een mobiele site voor dat de informatie sneller gedownload wordt dan bij een gewone website.

In de week: Dutch Design Week
































Bij Dutch Design Week duurt een week maar liefst 9 dagen. Gelukkig maar, want je komt er tijd te kort. Geen zin in wachtrijen? Gratis naar binnen bij toplocaties? Regel het in één keer goed met de DDW Passepartout. Dat kan nog net voordat het designgeweld komend weekend losbarst.

Lef getoond voor Bedrijvenpark Kaatsheuvel































De nieuwe naam ‘Bedrijvenpark Kaatsheuvel’ roept logischer wijs vragen en reacties op bij ambtenaren, on­dernemers, leveranciers en consu­menten. Een goede zaak, vinden wij, want het bedrijvenpark krijgt daarmee de verdiende positieve aandacht; de voormalige naam KetsWest II heeft helaas een aantal negatieve associaties. Tijd voor verandering!

Volgens wethouder Jacques Broe­ders (Gemeentebelangen) is de nieuwe naam een teken dat de gemeente de nek durft uit te steken. De verkoop van kavels op het nieuwe bedrijventerrein blijkt een loodzware klus. Pas twee bedrijven hebben tot nu toe een perceel ge­kocht. Maar Broeders heeft goede hoop dat nu snel andere onderne­mers gaan volgen. De nieuwe naam en nieuwe identiteit moet daarbij helpen. "Je moet zeker in deze tijd lef durven tonen en je dan niet druk maken om een paar tientjes voor zo’n mooi logo.

Via Brabants Dagblad. Lees hier het krantenartikel.

zondag 16 oktober 2011

Een periodiek wordt gezien


Ondanks de opkomst van online media, blijken folders en periodieken nog steeds erg effectief. Zoals het magazine EyeSpy van Alcon. Alcon ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd oogheelkundige medische apparatuur, geneesmiddelen en oogzorgproducten. Met EyeSpy informeert Alcon al 15 jaar lang in 24 pagina's oogheelkundigen uitgebreid over productontwikkelingen, seminars, onderzoeksresultaten en meer. Zij zorgen voor de redactionele inhoud, wij voor de vormgeving.

zaterdag 15 oktober 2011

Aangename kennismaking



We zijn zo druk aan het werk, dat je bijna zou vergeten dat er nog een tijd komt dat we graag een aardig pensioen achter de hand hebben. Volgens onderzoek vindt maar liefst 47% van de Nederlanders de kennis over pensioenen onvoldoende. Het gevolg is dat de pensioenverwachtingen van de meesten niet realistisch is. Marcel Haarbosch vroeg ons in opdracht van Pensioenbureau Geerts om een ludiek kennismakingsgeschenk te realiseren. Het resultaat is een compact boekje met tips, aandachtspunten, notitieruimtes én een vleugje humor, waarmee we de ontvanger aan het denken zetten. Over het pensioen in cijfers en het pensioen in gevoel. Een aangename kennismaking met een aangenaam bureau. Voor ondernemers, werkgevers en accountants.

vrijdag 14 oktober 2011

Hello Mary





Popart en geloof komen samen in deze kunstwerkjes. De Franse Soasig Chamaillard combineerde Mariabeelden met herkenbare fantasiefiguren als My Littke Pony, Superman en Hello Kitty.
Soasig voegt toe: “I don’t use Holy Marie as my subject to shock a catholic public. I like to play with icons, like a [child] with his toys, to try to understand the world which surrounds me.”

donderdag 13 oktober 2011

Wie doet wat?








Euromanchetten en Filcoflex zijn niet alleen gevestigd in hetzelfde gebouw, ze hebben ook overeenkomsten in hun producten en diensten. En verschillen. Om klanten snel een helder beeld te geven van de historie en mogelijkheden van de bedrijven, maakten we ter ondersteuning van hun persoonlijke klantbezoeken en beursdagen een digitale presentatie. Hierboven enkele schermpagina's.