maandag 10 mei 2010

Huisstijl-schrijfstijl

Kranten en tijdschriften werken meestal met meerdere redacteuren. Om te voorkomen dat er allerlei schrijfstijlen door elkaar heen gaan lopen, hebben ze een eigen stijlboek ontwikkeld. Als er meerdere mensen binnen je organisatie verantwoordelijk zijn voor correspondentie, promotionele teksten schrijven of de website actueel houden, is het aan te raden een stijlboekje te maken. 

Daarin leg je vast voor welke schrijfstijl je kiest, en voorkom je dat de eenheid ontbreekt.

Eén manier van spellen 
In het Groene boekje staan de woorden in de voorgeschreven spelling.
 Uiteraard kies je ervoor de juiste spelling te hanteren.
Spatiegebruik Veelvoorkomende missers worden gemaakt met het onterecht invoegen van spaties. Kijk maar eens op Signalering Onjuist Spatiegebruik of doe de test!
Hoofdletters of kleine letters
 Schrijf je Bedrijfsnaam BV, bedrijfsnaam bv, BedrijfsNaam BV, BN bv? Laat je de rechtsvorm beter weg? Spreek af welke mogelijkheden toegestaan zijn en gebruik de schrijfwijze consequent. Hetzelfde geld voor namen van afdelingen, producten of diensten.
Afkortingen
 Maak afspraken over het gebruik van afkortingen. Zijn afkortingen als bijv., bv, m.b.t. en d.w.z. toegestaan?


Samenstellingen
 Soms mag een samengesteld woord zowel mét als zonder tussen-s geschreven worden. Gebruik dezelfde schrijfwijze, vooral als het gaat om veelvoorkomend jargon op je site.
Aanhalingstekens 
Dubbele aanhalingstekens ("...") worden doorgaans voor een citaat gebruikt. Enkele aanhalingstekens ('...') voor een citaat binnen een citaat, in koppen en om aan te geven dat woorden een speciale status hebben.


Kopregels en subkoppen 
Zet je titels cursief? Alleen voor het eerste woord een hoofdletter (beginkapitaal)? Vet? Een punt aan het einde an de zin? Maak duidelijk onderscheid tussen koppen en subkoppen en leg de keuzes vast.


Vreemde woorden 
Woorden uit vreemde talen worden doorgaans (de eerste keer dat je het gebruikt) cursief gezet. 


U of jij De aanspreekvorm is een lastige kwestie. Wat is gebruikelijk bij de doelgroep, wat past bij de bedrijfscultuur, welk medium gebruik je, welke relatie is er met degene die je aanspreekt? Niet zelden worden u en jij - terecht - in één organisatie door elkaar gebruikt.

Mis je nog een aandachtspunt? Is er een twijfelgeval over het gebruik van een veelvoorkomende schrijfwijze binnen je organisatie? Stuur dan een e-mail en wij leggen het voor je onder de loupe!