dinsdag 2 maart 2010
Primeur: boekje als postzegel
TNT Post grijpt de 75e Boekenweek aan om een unieke postzegel uit te brengen. De Boekenweekpostzegel is tegelijkertijd een boekje van drie bij vier centimeter dat losgemaakt en gelezen kan worden. Richard Hutten tekende voor het ontwerp en Joost Zwagerman, de auteur van het Boekenweekgeschenk, schreef het verhaal voor het boekje.
De Boekenweekpostzegel is ontworpen door Nederlands ontwerper Richard Hutten die samen met Damian Tatangelo, David Schäublin, Michaela Tomiskova en Joep Huisinga het ontwerpteam vormde. Bij Studio Richard Hutten draait het in het bijzonder om industrieel ontwerp. “Op de postzegel is de suggestie van ruimtelijkheid aanwezig”, legt Richard Hutten uit. “Daarop is namelijk een foto afgebeeld van een driedimensionale opstelling, die we in de studio met boeken hebben opgebouwd. Om het jubileum van de Boekenweek te verbeelden hebben we hiervoor Boekenweekgeschenken genomen. Die schoven we in stapeltjes bij elkaar tot stoere letters, die van bovenaf gezien samen het woord Boekenweek vormen. De tekst Nederland hebben we op de vloer geschilderd in een stoer font, dat goed aansluit op het ruimtelijk ontwerp, namelijk de FF Offline.”
De frankeerwaarde van de Boekenweekpostzegel is 2,20 euro, bestemd voor poststukken tot 500 gram. De postzegel kent een oplage van 266.000 stuks en is vanaf 9 maart te verkrijgen bij de reguliere verkooppunten. Naast deze postzegel brengt TNT Post ook een postzegelmapje en een eerstedagenvelop uit.