woensdag 20 januari 2010

Internettrends 2010

Het internet ontwikkelt zich bijzonder krachtig. Waren websites voorheen vrij statisch, nu zijn ze rijk en interactief. En applicaties vinden we online, want wees eerlijk: welke applicatie is in de afgelopen jaren op de desktop van je computer terechtgekomen? Het web is het platform van de toekomst.

Bij Google zien we zes trends waarlangs we het internet zien ontwikkelen en versnellen:

1 Het internet is sociaal. De explosie van sociale netwerken, zoals Facebook en Hyves de afgelopen jaren, is een inhaalslag van het internet ten opzichte het echte leven, want mensen zijn van nature sociaal. Als er iets leuks of interessants gebeurt, wil je het delen met iemand. Dat was altijd al zo, en nu is er het internet waar al dat delen kan plaatsvinden. Ook het zoeken naar informatie heeft een sociaal element. Als je iets wil weten, vraag je het je omgeving.

2 Het internet is lokaal. Dat lijkt tegengesteld aan waar www, het wereldwijde web, voor staat, maar mensen zijn vooral geïnteresseerd in hun eigen buurt of plaats. Dit blijkt uit de grote hoeveelheid ‘local searches’, die met mobiel internet alleen nog maar zal toenemen.

3 Het internet is commercieel. Het internet is een kruispunt van transacties, zowel on- als offline. Zo’n 90 procent van de retail vindt offline plaats, maar meer dan 40 procent van de aankopen begint online. Elk bedrijf of instelling heeft een goede online aanwezigheid nodig, waar mensen meer te weten kunnen komen en betrokken kunnen raken, zelfs als het uiteindelijke contact offline is. Online business modellen ontwikkelen zich ook verder. Gratis is nog steeds een mooi model (gesteund door advertising), maar op het internet ontwikkelen zich ook andere prijsmodellen, zoals pay-per-use, micro payments en abonnementen.

4 Het internet is persoonlijk. Met mijn toestemming mag mijn persoonlijke informatie worden gecombineerd met de informatie op het web om mij de beste antwoorden te bieden. Die kunnen dus verschillen van de beste antwoorden voor anderen. Voor gebruikers is persoonlijke context een manier om meer relevantie te kunnen krijgen.

5 Het internet is mobiel. De internetervaring op mobiele telefoons van vandaag, gecombineerd met de verbinding met de ‘cloud’ (al je bestanden via het internet toegankelijk), aangevuld met een veelvoud aan zintuigen (telefoons die kunnen zien, horen, spreken, voelen en richting kunnen aangeven) zal een nieuw tijdperk van ‘computing’ betekenen. In 2011 zal het aantal verkochte smartphones de wereldwijde pc-verkopen overtreffen.

6 Relevant voor bedrijven en instellingen. In 2009 heeft ‘cloud computing’ zijn intrede gedaan. Het bedrijfsleven heeft innovaties nodig naar het op gebruikers gebaseerde model uit de consumentenwereld, dus stapt men over naar het internet voor tal van applicaties, vooral (maar niet alleen) e-mail.

Bron: Adformatie