Was truttigheid het klinkend thema in 2009, voor 2010 geldt: Sober-De-Luxe. Minder maar van goede kwaliteit. Op allerlei vlakken van het leven, dus ook in persoonlijke relaties. Nog wat meer trends en trendlijstjes; doe er je voordeel mee...
Sober-de-luxe
We investeren in mooie dingen en onszelf, maar doen dit zeer selectief. Hoge eisen. Materialisme is uit, de auto gaat aan de kant en we springen op designerbikes. We gaan op reis, maar dichtbij huis en kiezen voor de Scandinavische blokhut- of Zwitserse hotelvakantie. We go ‘glamping’ of kiezen voor een Dutch Dacha in eigen land.
We houden van daadkracht, kwaliteitsbubbels en clean-cooking. Algemene ontwikkeling staat hoog in het vaandel. We hebben echte gesprekken en durven attent te zijn voor een ander. De gunfactor verslaat de x-factor.
Genieten hoeft niet kostbaar te zijn: free pleasures als de geur van frisgewassen beddengoed of versgebakken brood waarderen we als nooit tevoor. We willen liever een keer per week een goed stuk vlees, maar dan van de avondslager. En vega wordt mega. We willen best uit eten, maar eisen service en een free refill. Nog liever: een BYO thuisdiner. We richten ons huis opnieuw en zeer efficiƫnt in. Liever kleiner wonen met meer comfort.
We staan niet rood, wassen niet wit, betalen niet zwart, investeren niet groen. We lezen de zelfkantliteratuur en luisteren naar de protestsongs van weleer. We gaan voor transparantie, duurzame materialen. Genoeg gezweefd: geloven is uit, empirisme is in.
Samengevat wat wel en niet
• Kwaliteit boven kwantiteit
• Random acts of kindness
• Free pleasures: de geur van fris beddengoed of versgebakken brood
• Selectief
• Overseksualisatie is uit
• Transparantie
• Anti-materialisme
• De gunfactor verslaat de x-factor
• De bourgeoisie bepaalt
• Back to nature
• Unexpected locations
• Geen bezit
• We willen weer lachen
• Belangenverstrengeling
• Rely on history
• Respect voor ouderen
• Echte gesprekken (geen koetjes & kalfjes)
• Rotterdam wordt de culinaire hoofdstad
• Geen cadeaus
Kijk hier voor de trends op het gebied van fashion, beauty, lifestyle en food.
Bron: Trendlist 2010 van HBMEO / SoPR via Stylink