zaterdag 28 februari 2009

Desso nieuws - Cradle to cradle

Desso Waalwijk kiest voor een duurzame koers
21 februari 2009

De grote grijze Desso-fabriekshallen langs de Maasroute in Waalwijk van top tot teen 'inpakken' met groen. Daarmee draag je een steentje bij aan het terugdringen van de CO²-uitstoot. Je verfraait de gebouwen, maar vooral laat je de buitenwereld zien dat er bij de tapijtfabrikant iets wezenlijks gebeurt op milieu-gebied. "Ze leggen sneller de link", zegt Desso-manager sustainability (duurzaamheid) Rudi Daelmans. De kosten vormen nu nog een belemmering.
Desso richt zich eerst op de binnenkant, een miljoeneninvestering. De tapijtfabrikant timmert sinds anderhalf jaar zeer nadrukkelijk aan de weg op het gebied van duurzaamheid. Het overbrengen van die missie aan de buitenwereld -leveranciers en klanten- is nog niet zo eenvoudig, ervaart Daelmans bijna dagelijks.
Desso heeft namelijk de Cradle to Cradle-filosofie (van wieg tot wieg) omarmd. Die gaat ervan uit dat je producten zó ontwerpt en produceert, dat ze volledig afvalvrij en afbreekbaar zijn, of volledig als grondstof dienen voor nieuwe producten. Goed voor zowel het milieu als het bedrijfsresultaat, omdat wordt bespaard op de kosten van energie en grondstoffen.

Een proces van lange adem: Desso wil in 2020 alle tapijten produceren volgens de beginselen van Cradle to Cradle (C2C). "We willen ons in de markt onderscheiden, een verschil maken", zegt Daelmans, wiens functie speciaal is gecreëerd. Hij werkt 23 jaar bij Desso, en 'weet wel iets van tapijt'', zegt hij met gevoel voor understatement.
Een eerste belangrijke stap is gezet: de tapijttegel Pallas, Desso's snelstlopende product, heeft onlangs het basic-certificaat gekregen van de Hamburgse organisatie EPEA, de grondlegger van de C2C-filosofie. Als eerste in Nederland, zegt Daelmans. Hij toont een vingerdik rapport, het resultaat van een jaar werk. Daarin is exact vastgelegd welke grondstoffen en ingrediënten nodig zijn voor de productie van de tegel. Daarvoor moest Desso al zijn leveranciers benaderen en ze aansporen eventuele tests uit te voeren. Daelmans: "Extreem moeilijk. Een product kan zestig enkelvoudige stoffen bevatten." Het volgende certificaat, zilver, krijgt het product pas als de meeste schadelijke stoffen geëlimineerd zijn. "Ik hoop dit jaar voor al onze zelf geverfde producten een certificaat te krijgen. Het grote verschil van deze C2C-filosofie is dat je vertelt wat er wél in een product zit, en niet welke schadelijke stoffen níet. Desso gaat dus met de billen bloot. We willen de klant niet opvoeden, maar hem de mogelijkheid bieden een goede keuze te maken.

"Voor alle duidelijkheid, zegt hij, Desso voldoet aan alle wettelijke voorschriften en normen. En het bedrijf speelde al een voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid. Zo maakt Desso een tegel, de Reclaim, die voor zeventig procent bestaat uit gerecycled garen. "Ook voor recycling geldt bij C2C: wat is de best
mogelijke manier. Gaat je afval naar verbrandingsovens of hergebruik je het zo hoogwaardig mogelijk. We recyclen 95 procent van onze afvalstroom. We gaan voor 100 procent."
Desso werkt op diverse vlakken aan C2C. De fabriek in België heeft nu een waterzuiveringsinstallatie die het bij de productie gebruikte water schoner teruggeeft aan de rivier; er is een proefproject gestart voor de inzameling van gebruikt tapijt en er zitten nieuwe producten en productiemethodes in de pijplijn. Daelmans: "We werken aan een alternatief voor de bitumen rug van tapijt, een lastig te recyclen product. De laboratoriumproeven geven veel vertrouwen en we gaan het op kleine schaal testen. Bitumen wordt gewonnen uit aardolie. Nu is de olieprijs laag, maar straks zijn wij de lachende derde."

Feiten Desso Waalwijk
Tapijtproducent Desso heeft vestigingen in Waalwijk (hoofdkantoor) en Dendermonde (België).
Circa 1000 werknemers.
Omzet in 2006 (laatst bekendgemaakt): 200 miljoen euro.
Tijdpad voor invoering Cradle to Cradle-visie 2008-2010:
  • -uitbannen materialen die niet voldoen aan C2C-principes.
  • -ontwikkelen tapijt waaruit grondstof terug te winnen is.
  • -begin C2C certificering.
  • -opzetten teruggavesysteem.
  • -opzetten recyclingsysteem.
In 2020 worden alle tapijten geproduceerd volgens de C2C-principes.

Meer strategie nodig tijdens crisis!

Leuk rapport om te lezen, onlangs (dec 2008) verschenen. Een onderzoek in opdracht van Adformatie onder ruim 400 opdrachtgevers en ruim 400 communicatie-adviesbureaus over de kijk op communicatie-ontwikkelingen het komende jaar.
Vragen zijn voor en tijdens de kredietcrisis gesteld, het verschil is wel opmerkelijk. Ook zie je (ook wel logisch) dat bureaus een hoger belang hechten aan meer strategische zaken. Onze taak om opdrachtgevers met de juiste argumenten te overtuigen!
file:///Users/ankklis/Desktop/Adformatierapport-communicatiemarkt.pdf

vrijdag 27 februari 2009

Website Koetshuis



De nieuwe website voor Het Koetshuis is online: levensgenietersgezocht.nl

Opgeruimd staat netjes?

De papieren uitvoering van de Winkler Prins verdwijnt. Het was de enige overgebleven Nederlandstalige encyclopedie. En daarmee nemen wij – een tikje weemoedig - afscheid van een fraai nationaal instituut.

Bij 2d staat De Grote Winkler Prins nog in de kast te pronken. Nou ja, pronken? Hij wordt amper meer geraadpleegd en is al gedegradeerd naar de onderste plank van de boekenkast. Eén handeling verwijderd van de prullenbak. Om ruimte te winnen, hebben we onlangs even overwogen hem van de hand te doen. Héél even, maar de nostalgie overwon.

Het aanzicht van 26 ruggen majestueuze informatie, in het gelid, statig. Rijkdom op alfabet. Die in leer gebonden sfeer en geur van kennis gaat verloren voor de huidige generatie. Natuurlijk nostalgisch geneuzel, dat door elke weldenkende jongeling wordt weggewimpeld. We gaan het met zijn allen ook niet tegenhouden. Je mag van de jeugd niet verwachten dat zij voor de romantische overwegingen van haar voorouders gaat zeulen met dikke boeken die een alfabetisch en lexicografisch doolhof herbergen. Terwijl twee drukken op hun toetsenbord ongeveer hetzelfde resultaat geven.

Inderdaad, ongeveer. Want de Winkler Prins is weliswaar zwaar, omvangrijk en duur, hij is ook objectief en betrouwbaar. De moderne concurrent, Wikipedia, is totaal het tegenovergestelde. En dus overwinnen economische aspecten als snelheid, prijs en bereikbaarheid. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd zonde. Want de overdracht van kennis verdient zorg en aandacht. Bepaald geen eigenschappen waar Wikipedia in uitblinkt.

We willen de ontwikkelingen absoluut niet tegenhouden. We ondervinden immers zelf dagelijks het gemak van het snel vinden van informatie door middel van internet. Bovendien wil niemand terug naar de agressieve encyclopedieverkoper aan de deur. Wel kunnen we er naar streven de aangeboden informatie te optimaliseren, in kwantiteit en kwaliteit. Want op Wikipedia (en internet in bredere zin) schuilt het gevaar van onzorgvuldigheid. Bij twijfel surf je voortaan gewoon naar de compleet vernieuwde digitale versie van de Winkler Prins.

Ank Klis

donderdag 26 februari 2009

dinsdag 24 februari 2009

Nieuwe wenskaarten






Ga je verhuizen? Ben je zwanger? Ziek? Als wij het weten, krijg je van ons gegarandeerd een toepasselijk en persoonlijk kaartje!

Mooie website

Voor inspiratie: www.6beersofseparation.com

maandag 23 februari 2009

Economische crisis creëert ‘schizofrene’ consument

Het bureaunetwerk baseert deze stelling op een internationaal onderzoek naar de impact die de economische crisis heeft op en denken en doen van consumenten in 14 landen, waaronder Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de huidige economische situatie ervoor zorgt dat consumenten schijnbaar onlogische gedachtepatronen volgen als ze aankoopbeslissingen maken. De schizofrene consument denkt het een en doet het ander.
Voor adverteerders zijn het hierdoor moeilijke tijden. Toch is er volgens BBDO wel een patroon in de gedragsveranderingen te herkennen. Zo kijken consumenten naar meer dan alleen prijs. Emotionele waarde van een merk is net zo belangrijk. Lees verder >>

De statistieken van je e-mailmarketing

statistieken_thumbJe e-mailing is opgesteld, getest, verzonden en belandt in de inbox van je ontvangers. Je doelgroep gaat nu met jouw e-mail aan de slag. Ze openen hem, of juist niet, lezen en klikken door naar meer informatie over een onderwerp dat zij relevant vinden. Al die interactie vind je terug in de statistieken van je software. Deze statistieken zijn essentieel voor het evalueren en verbeteren van je e-mailmarketing. Maar welke cijfers heb je nodig en welke conclusies kun je daaruit trekken? Lees verder>>

Affiliate marketing vaart wel bij kredietcrisis

Op radio en televisie kun je niet meer om de kredietcrisis heen, en ook online komen ontslagrondes al met enige regelmaat voorbij. Toch merken wij bij ons affiliate marketing netwerk nog niet echt dat de consumentenbestedingen hier onder te lijden hebben. Sinterklaas en de Kerstman bleken beide ‘recessieproof’, sterker nog: afgelopen decembermaand was een absolute recordmaand.

Hoewel we uiteraard niet voor alle segmenten in de markt kunnen spreken is er online dus nog niet echt een sprake van een terugloop in consumentenbestedingen. De oorzaak hiervan is tweeledig en ligt zowel aan de kant van de adverteerder als bij de consument. Lees meer>>

zaterdag 21 februari 2009

campagne tegen Internet explorer 6 breidt zich uit

Een campagne om internetgebruikers hun verouderde versie van webbrowser Internet Explorer te laten updaten, wint steeds meer kracht. De actie begon in Noorwegen, maar krijgt wereldwijd navolging. Lees verder

woensdag 18 februari 2009

Zo kan het ook


Het woord crisis is in het chinees een samenvoeging
van de tekens gevaar en kans... mooie beeldspraak!


dinsdag 17 februari 2009

'Twitter is groter dan mensen denken'





Twitter heeft opnieuw een flinke kapitaalinjectie gekregen. Twee investeringsfondsen steken samen 35 miljoen dollar in het bedrijf dat mensen online met elkaar laat praten. Waarom hebben die investeerders zo weinig haast met het opstarten van een valide businessmodel? Lees meer>>

zaterdag 14 februari 2009

Nieuwe huisstijl Citroën

Citroën heeft afgelopen week in 34 landen tegelijkertijd een nieuwe merkbeleving gepresenteerd. Met een knipoog naar de historie gebeurde dit op de geboortedag van André Citroën (Parijs 1878). De autowereld kenmerkt zich door veranderingen van gewoonten en nieuwe benaderingswijzen tussen klanten en automerken. In deze context ‘vindt Citroën zichzelf opnieuw uit’ zo luidt het motto. Een nieuwe visuele identiteit, een vernieuwde klantbenadering, een nieuwe productlijn, zo wil Citroën een nieuwe pagina in de geschiedenis schrijven. Zo wordt er voor het eerst in 20 jaar een vernieuwd logo geïntroduceerd.

De ontwerpers wilden de visuele herkenbaarheid behouden, maar wel iets nieuws en moderns ontwikkelen. Uit het persbericht: 'De chevrons hebben meer kracht en reliëf gekregen om uit te drukken dat het merk Citroën staat voor beweging en technologische voorsprong. De merknaam Citroën wordt genoteerd onder de chevrons, is voorzien van zijn rode kleur, en legt hiermee een brug tussen geschiedenis en toekomst.'

Parallelle modellijn
Een ander belangrijk onderdeel binnen de nieuwe merkbeleving vormt een parallelle modellijn die het voorvoegsel DS krijgt, waarmee men verwijst naar het legendarische type uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Deze lijn bestaat uit drie nieuwe modellen, in het B, M1 en M2 segment die vanaf 2010 zullen worden geïntroduceerd. Deze auto’s zullen respectievelijk DS3, DS4 en DS5 gaan heten en vertegenwoordigen als onderdeel van de DS-serie binnen het Citroën-gamma het premiumniveau.


zondag 8 februari 2009

25x typografische kunst

Maar liefst 25 mooie voorbeelden van typografische toepassingen. Daar kunnen we vast wat mee!

dinsdag 3 februari 2009

Videoclip over 3D printen

Bekijk de videoclip , nieuwe technieken zoals door Ank al eens aangekaart tijdens de lunch. The Future 3D printen.