zaterdag 14 februari 2009

Nieuwe huisstijl Citroën

Citroën heeft afgelopen week in 34 landen tegelijkertijd een nieuwe merkbeleving gepresenteerd. Met een knipoog naar de historie gebeurde dit op de geboortedag van André Citroën (Parijs 1878). De autowereld kenmerkt zich door veranderingen van gewoonten en nieuwe benaderingswijzen tussen klanten en automerken. In deze context ‘vindt Citroën zichzelf opnieuw uit’ zo luidt het motto. Een nieuwe visuele identiteit, een vernieuwde klantbenadering, een nieuwe productlijn, zo wil Citroën een nieuwe pagina in de geschiedenis schrijven. Zo wordt er voor het eerst in 20 jaar een vernieuwd logo geïntroduceerd.

De ontwerpers wilden de visuele herkenbaarheid behouden, maar wel iets nieuws en moderns ontwikkelen. Uit het persbericht: 'De chevrons hebben meer kracht en reliëf gekregen om uit te drukken dat het merk Citroën staat voor beweging en technologische voorsprong. De merknaam Citroën wordt genoteerd onder de chevrons, is voorzien van zijn rode kleur, en legt hiermee een brug tussen geschiedenis en toekomst.'

Parallelle modellijn
Een ander belangrijk onderdeel binnen de nieuwe merkbeleving vormt een parallelle modellijn die het voorvoegsel DS krijgt, waarmee men verwijst naar het legendarische type uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Deze lijn bestaat uit drie nieuwe modellen, in het B, M1 en M2 segment die vanaf 2010 zullen worden geïntroduceerd. Deze auto’s zullen respectievelijk DS3, DS4 en DS5 gaan heten en vertegenwoordigen als onderdeel van de DS-serie binnen het Citroën-gamma het premiumniveau.