woensdag 27 februari 2008

Schrikkelissue

Een jaar heeft 365 dagen en een beetje. Dat beetje wordt 97 keer per 400 jaar gecompenseerd met een schrikkeljaar. Zo blijven we lekker bij de tijd. Het betekent wel dat we grofweg eens in de vier jaar een dag extra krijgen. Wie op 29 februari geboren is, voelt het als een verlies van 3 dagen, maar voor ons gewone stervelingen is het pure winst. Want in een tijd van druk, druk, druk en rennen van de crèche naar de yoga en van de yoga naar de vioolles en van de vioolles naar de supermarkt en van de supermarkt naar huis en weer terug omdat je de viool van je dochter vergeten bent, is het lekker zo’n extra dag.

Ik zeg vrijhouden en al die dingen aanpakken die altijd blijven liggen. Nee, niet je partner, maar bijvoorbeeld op de zaak: het koffiezetapparaat ontkalken, de vingerplant verpotten, de kerstkaarten van 2005 op alfabet leggen en natuurlijk de afgekorte namen van reclamebureaus uit je hoofd leren. Of privé: de ijskast en je schoonmoeder ontdooien, een 2d-taart bakken, zoeken naar guldens en kwartjes in de voering van de bank, je haar in de huisstijlkleuren verven, die ene foute dakpan vervangen of windsurfen op die door vadertje tijd geschonken, zonnige, koele maar windstille februaridag. En daarna weer opgeruimd aan het werk, met een schone lei. Want als je een beetje doorwerkt, kun je de hele lijst afwerken. Schrikkel komt uit het Middelnederlands en stamt van scricken, wat zoveel als springen betekent. Ik maak een sprongetje bij deze gratis vrije dag en maak geen afspraken.

Ank Klis

dinsdag 26 februari 2008

Mooi?

Met de lente in mijn hoofd struinde ik op mijn vrije zaterdag door een tuincentrum op zoek naar aankleding voor de studio. Erg inspirerend, dat kan ik u verzekeren. Al snel lagen er twee vazen in mijn karretje: wit, rond en glanzend. Helemaal blij; zoveel moois, voor een prettig prijsje en precies wat we bij 2d nodig hebben! Want we vinden de sfeer en uitstraling van onze werkplek minstens zo belangrijk als ons werk. Daarom schuiven we regelmatig met meubilair, we schonen boekenkasten rigoreus op en we voegen nieuwe accessoires toe. 
De volgende werkdag plaatste ik de nieuwe aanwinsten op een prominente plek in de studio. Enthousiaste reacties bleven echter uit. Pas later die week begreep ik dat niemand, echt niemand, de vazen mooi vond. En al helemaal niet passend bij 2d. Want wit, rond en glanzend!

Je denkt je collega’s te kennen. We zijn een klein team, weten van elkaar waar we mee bezig zijn, kennen elkaars voorkeuren, elkaars stijl en elkaars eigenaardigheden. Denk je dus! Want bij vormgevers kun je er nooit zeker van zijn. Die zijn doorgaans een tikje eigenwijs, een beetje eigenzinnig, plezierig kritisch en vooral erg volhardend. Ze hebben overal een mening over. En dat geldt zeker ook voor 2d-ers. In basis zijn we het vaak meer dan eens, maar dat weerhoudt ons niet regelmatig flink in discussie te gaan. Voor je het weet staan we met een man of vijf gebogen over kleurstalen of lettertypes. ‘Ja, maar’ en ‘nee, ècht niet’ wisselen elkaar in snel tempo af. Een woord als ‘mooi’ wordt angstvallig vermeden, want over smaak valt niet te twisten. Daar kunnen we kort over zijn. De vertaling van briefing naar concept moet ‘relevant’, ‘onderscheidend’, ‘verrassend’ of ‘wervend’ zijn. Mooi mag, hoeft niet. Om die reden zijn we kritisch op de briefing, de boodschap, de kernwaarden en de beoogde doelen. Om zo de juiste keuzes te maken. Daarom is slechts die ene foto de enige verrassende, die ene kleur de enige treffende, die ene vorm de enige krachtige. Elk detail kiezen we bewust en onderbouwd.



De volgende keer dat ik ga shoppen voor ons interieur, neem ik of al mijn collega’s mee of een lijstje met onze kernwaarden. Voor mijn geruststelling heb ik de vazen nog getoetst aan onze 2d-kernwaarden. Ze voldoen eraan, al is het niet erg overtuigend. De vazen staan daarom nog steeds in de vensterbank. Als waarschuwing! Wanneer je puur op smaak afgaat, kun je je schromelijk vergissen! Komt u binnenkort bij 2d? Oordeel dan zelf. Dan kunt u meteen ook een verhelderend kernwaardenonderzoek voor úw bedrijf regelen.



Ank



P.S. Ook moeite met promotionele keuzes maken voor uw bedrijf? 
Ons kernwaardenonderzoek werkt verrassend en motiverend!
 Meer weten? Mail of bel ons (0416) 674 624.