dinsdag 26 februari 2008

Mooi?

Met de lente in mijn hoofd struinde ik op mijn vrije zaterdag door een tuincentrum op zoek naar aankleding voor de studio. Erg inspirerend, dat kan ik u verzekeren. Al snel lagen er twee vazen in mijn karretje: wit, rond en glanzend. Helemaal blij; zoveel moois, voor een prettig prijsje en precies wat we bij 2d nodig hebben! Want we vinden de sfeer en uitstraling van onze werkplek minstens zo belangrijk als ons werk. Daarom schuiven we regelmatig met meubilair, we schonen boekenkasten rigoreus op en we voegen nieuwe accessoires toe. 
De volgende werkdag plaatste ik de nieuwe aanwinsten op een prominente plek in de studio. Enthousiaste reacties bleven echter uit. Pas later die week begreep ik dat niemand, echt niemand, de vazen mooi vond. En al helemaal niet passend bij 2d. Want wit, rond en glanzend!

Je denkt je collega’s te kennen. We zijn een klein team, weten van elkaar waar we mee bezig zijn, kennen elkaars voorkeuren, elkaars stijl en elkaars eigenaardigheden. Denk je dus! Want bij vormgevers kun je er nooit zeker van zijn. Die zijn doorgaans een tikje eigenwijs, een beetje eigenzinnig, plezierig kritisch en vooral erg volhardend. Ze hebben overal een mening over. En dat geldt zeker ook voor 2d-ers. In basis zijn we het vaak meer dan eens, maar dat weerhoudt ons niet regelmatig flink in discussie te gaan. Voor je het weet staan we met een man of vijf gebogen over kleurstalen of lettertypes. ‘Ja, maar’ en ‘nee, ècht niet’ wisselen elkaar in snel tempo af. Een woord als ‘mooi’ wordt angstvallig vermeden, want over smaak valt niet te twisten. Daar kunnen we kort over zijn. De vertaling van briefing naar concept moet ‘relevant’, ‘onderscheidend’, ‘verrassend’ of ‘wervend’ zijn. Mooi mag, hoeft niet. Om die reden zijn we kritisch op de briefing, de boodschap, de kernwaarden en de beoogde doelen. Om zo de juiste keuzes te maken. Daarom is slechts die ene foto de enige verrassende, die ene kleur de enige treffende, die ene vorm de enige krachtige. Elk detail kiezen we bewust en onderbouwd.



De volgende keer dat ik ga shoppen voor ons interieur, neem ik of al mijn collega’s mee of een lijstje met onze kernwaarden. Voor mijn geruststelling heb ik de vazen nog getoetst aan onze 2d-kernwaarden. Ze voldoen eraan, al is het niet erg overtuigend. De vazen staan daarom nog steeds in de vensterbank. Als waarschuwing! Wanneer je puur op smaak afgaat, kun je je schromelijk vergissen! Komt u binnenkort bij 2d? Oordeel dan zelf. Dan kunt u meteen ook een verhelderend kernwaardenonderzoek voor úw bedrijf regelen.



Ank



P.S. Ook moeite met promotionele keuzes maken voor uw bedrijf? 
Ons kernwaardenonderzoek werkt verrassend en motiverend!
 Meer weten? Mail of bel ons (0416) 674 624.