zaterdag 26 april 2008

Alles uit de kast

Google op ‘voorjaarskriebels’ en je hebt 14.600 resultaten. ‘Voorjaarskriebel’ levert er maar 57 op. ‘2d’ is goed voor 97.600.000. Verrassend.

Blijkbaar komen bij steeds minder mensen schoonmaakkriebels boven. Wel bij mij! Niet dat ik de voorjaarsschoonmaak van vroeger wil evenaren en alle kleden buiten uitklop, kamertjes behang, kamerplanten afsproei en alles een verfbeurt geef. En zeker niet vóór Pasen. Schoonmaken doen we het hele jaar door, met behulp van de talloze handige middeltjes uit het supermarktschap.

Maar toch, weer of geen weer, al mijn zintuigen staan gericht op het voorjaar. Komen er al blaadjes aan de bomen? Hoor jij ook de vogels kwetteren in alle vroegte (of is het toch onze Wake-up Light)? Ik moet er nodig een paar nieuwe kledingstukken bij, en oh ja, een paar kilo kwijt. Kaarsen maken plaats voor tulpen. Hema kan aan mij voorlopig geen rookworst meer kwijt; Bayer daarentegen kan me niet genoeg groenreiniger leveren. Het kattenluik krijgt een fikse schoonmaakbeurt en de kranen worden ontkalkt. Ik haal alles uit de kast om het schoon - en vooral op kleur gesorteerd - weer terug te leggen. CD’s worden op alfabet gezet, en bordjes waar zo’n ergerlijk stukje af is, gaan nu onherroepelijk de kliko in. Zonder pardon. Orde in de chaos.

Bij 2d weten ze het inmiddels wel. Ook daar woeden mijn voorjaarskriebels voort. Na wat gemopper (‘wat een rommel overal’) worden kasten uitgemest, viooltjes in potten geplant, ramen opengezet (iedereen verkouden, maar ja), de database opgeschoond en lekkende pennen weggegooid. Ook de stapel op mijn bureau met zaken die ik beslist nog eens in gang wilde zetten, moet eraan geloven. Een kwart daarvan kan direct de prullenbak in, want blijkt niet belangrijk genoeg. Mooi. Het resterende driekwart is ongemerkt al lang afgewerkt of al in behandeling genomen. Een van die dingen is ons magazine. Een periodiek die we al heel lang onder onze relaties willen verspreiden. Met achtergrondverhalen, marketingvoorbeelden, interviews, kernwaardenonderzoeken en inspiratiepagina’s. Over enkele weken rolt de eerste uitgave van de persen en belandt ie hopeljk ook op uw bureau. (Die is nu vast ook opgeruimd, dus plaats genoeg.) Wilt u er zeker van zijn dat u een exemplaar ontvangt? Mail dan naar magazine@2dstudio.nl. Zetten wij u op onze opgeruimde mailinglijst.

Ank Klis

Huub, mijn partner, vult aan: ‘Moet je er niet bij vermelden dat je de hele zaterdag met ons interieur hebt geschoven en dat de Zettel’z-lamp nieuwe blaadjes nodig heeft?’ Bij deze.