woensdag 26 december 2007

Inpakken (2)

Op vakantie gaan ze steevast mee. Goed voor urenlang plezier. Ik heb voor een nieuwe altijd nog wel een plekje over in mijn bomvolle koffer, waarvan minstens een derde ongebruikt weer mee terug naar huis kan. Ze geven me inspiratie, verlossen me in een mum van tijd van alle stress, maken me nieuwsgierig naar méér.

Ook thuis grijp ik regelmatig naar die bundels van Youp van ‘t Hek. Om vervolgens de eerste de beste die in mijn buurt komt te vervelen met dolkomische citaten. Tussen het lachen door weet ik nog net een alinea te stamelen. Een beleefd gegrinnik van mijn toehoorder is het resultaat. Want je moet ze zèlf lezen.

Op papier is ie warempel nog leuker dan wanneer je hem hoort. Zelfs als ik niet op de hoogte ben van de actualiteiten, brengt hij met treffende woorden in één klap de essentie van het verhaal over: Vidioot, Krab bij Cas, Condoomvader, Baseballpetstaart, Crematietoerist, Röntgennöken, Adviezer.

Je kunt je vast mijn enthousiasme voorstellen, toen ik onlangs stuitte op een nieuwe uitgave in de etalage van de plaatselijke boekhandel. Na sluitingstijd, dat wel, maar mijn leeslust begon al te kriebelen. ‘166x Youp’ schreeuwde de cover me toe. Oude titel, nieuw jasje, nieuwe columns. Goed voor weer minstens 166 lachsalvo’s. Een goed concept mag je immers gerust herhalen, toch?

Een dag later ontdekte ik naast de diepvriesgroenten bij Albert Heijn het door mij zo gewenste boek. Te kopen met inwisseling van Airmiles. Dat was dubbel mazzel! Thuisgekomen heb ik de diepvriesgroenten gelaten voor wat ze waren, Het Boek verwachtingsvol van de krimpfolie ontdaan en me comfortabel op de bank geïnstalleerd. Al bij het voorwoord kreeg ik argwaan. Hoe misleidend kan een verpakking zijn. Niets nieuw boek, geen nieuwe colums. Gewoon de oude in een nieuw jasje. De uitgever heeft míj simpelweg ingepakt! Ik kan er vast nog iemand anders blij mee maken.

Ank

PS Wil je ook tijdens je vakantie lachen met Youp?
Mail dan snel naar youp@2dstudio.nl.
Onder de inzenders wordt het boek verloot!