woensdag 26 december 2007

In de prijzen!

Winkelen doe ik bij voorkeur in mijn woonplaats. Behalve het feit dat ik de plaatselijke winkeliers de omzet gun, is het ook nog eens handig: voor de deur parkeren is meestal geen probleem, ik weet precies wat ik waar kan kopen, en zo kan ik snel en doelgericht mijn boodschappen doen. Extra leuke bijkomstigheid is veelal de bekende winkeliersactie: bij elke aankoop ontvang je zegels, en met elk volle zegelkaart ding je mee naar fantastische prijzen. Zo ook in Hilvarenbeek, sinds kort mijn nieuwe woonplaats.

En zo kreeg ik op een drukke winkeldag mijn eerste Hilvarenbeekse zegels en bijbehorende kaarten in mijn handen gedrukt. Blauwe zegels, en genummerde kaarten met 25 blauwe vakjes om de zegels op te plakken. Zo gezegd, zo gedaan. Door de gelijke kleuren een beetje lastig te zien of de kaart al vol is (ik blijf in alle omstandigheden een kritische vormgever), maar dat mag de pret niet drukken.

Een week of wat later ontving ik weer een aantal blauwe zegels bij mijn aankoop. Dit keer echter met kaarten voorzien van witte plakruimtes. Die had ik nog niet eerder gezien. De overige gegevens waren ook wat anders gerangschikt. Bent u er nog?
Bij navraag aan de kassa keek het winkelmeisje me ietwat meewarig aan: ‘Nee nee, de ‘blauwe’ kaarten zijn als het ware volle kaarten.’ Oh. Ja. Stom van me. Had de vormgeving niet een beetje...??? Ik vulde mijn naam en adres op alle verzamelde kaarten in en liet ze – nog net op tijd voor de laatste trekking - snel in een daarvoor bestemde bus glijden. Inclusief de kaarten die dus al ‘vol’ waren, voordat ik ze nogmaals met 25 zegels had beplakt! Als dat geen prijs wordt!

En dat werd het! Enige tijd later ontving ik de hartelijke felicitatie per post. De gewonnen prijs werd bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond in een plaatselijke horecagelegenheid. Aanwezigen maakten dan ook kans op een van de drie hoofdprijzen, waaronder een geweldige cruise in het Middellandsezeegebied! Met ‘Vergeet u niet uw controlestrookje mee te brengen?’ werd de brief afgesloten. Controlestrookje? Welk controlestrookje? Heb ik dat óók al over het hoofd gezien?

Ik zag het al helemaal voor me. Natuurlijk zou ik de feestavond bezoeken; wie weet welke prijs er op mij lag te wachten. Maar wat als ik naar voren geroepen zou worden voor één van de hoofdprijzen en de notaris mijn controlestrook zou vragen? Zou hij ten overstaan van het hele publiek me bestraffend toespreken met ‘Helaas, mevrouw Klis, dan valt u niet in de prijzen. We hebben u toch duidelijk...’? Om me vervolgens de rug toe te keren en ik met het schaamrood op mijn kaken af zou druipen?

Enigszins op mijn hoede ben ik de bewuste avond naar de feestzaal gegaan om mijn prijs af te halen. Maar mijn zorgen bleken overbodig. De nauwkeurige administratie van de winkeliersvereniging zorgde ervoor dat iedereen (meerderen hadden vergissingen met de zegelkaarten gemaakt) probleemloos zijn of haar rechtmatige prijs in ontvangst kon nemen. De cruise ga ik niet maken, maar de vogels in onze tuin kunnen nestelen in een prachtig onderkomen en doen zich intussen te goed aan vetbollen en pinda’s.

Ank

PS Vormgeving zorgt voor duidelijkheid en voorkomt vergissingen.
Tips nodig? Bel 0416 674 624 of mail naar info@2dstudio.nl