woensdag 21 maart 2012

Bovenaan met Pinterest




Pinboards. Wat voor ons begon als vermaak, leidde voor 2d studio in vorm tot de eerste plaats op de lijst van Nederlandse Pinterest-gebruikers. We zijn best trots met onze 115.000 volgers, maar vinden het vooral een handig naslagwerk. En inmiddels dus een succesvol middel om je online zichtbaar te maken. Pinterest is immers een van de snelst groeiende social networks. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat je het medium prima in kunt zetten voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Een paar redenen om Pinterest bedrijfsmatig in te zetten.

1. Gebruik het zoals je knipselmap
Wil je verzamelen welke concurrerende producten op de markt zijn? Innovaties volgen? Geïnspireerd raken door andere producten of diensten? Tips krijgen? Een selectie maken voor je assortiment? Volg Pinterest-gebruikers met aanverwante interesses en je hoeft niet meer te zoeken. Mits je een handige verdeling maakt onder de aan te maken pinboards. Door de verwijzende link bij de afbeeldingen weet je de broninformatie altijd te achterhalen.

2. Maak anderen bekend met je bedrijf
Pin ook (maar niet uitsluitend) afbeeldingen van je producten en diensten en volg waar de meeste belangstelling voor is. Daar kun je je aanbod mooi op af stemmen. Pinterest inspireert vooral, maar genereert momenteel de meeste traffic naar webwinkels!

3. Link Pinterest aan Facebook en Twitter.
Je kunt alle activiteiten op Pinterest linken aan Facebook zodat al je pins en repins verschijnen op je Facebook prikbord en in je Facebook ticker. Hetzelfde geldt voor de weergave op Twitter. Je kunt deze optie ook per pin kiezen. Mooie kansen om wat je pint te verspreiden.

4. Haal voordeel uit de mogelijkheden van link-building.
Hoe populairder je Pinterest-account, hoe beter je gevonden wordt door zoekmachines. Met zo’n 115.000 volgers bij ons 2d-account zit dat dus wel goed. Hoe meer links vanuit Pinterest naar je website verwijzen des te beter wordt je dus gevonden.

5. Verbeter je keyword-strategie.
Google indexeert persoonlijke Pinterest-profielen and -boards. Voeg dus keywords toe aan je boards om de verschijningskansen bij een zoekopdracht te verhogen. Kies keywords die je doelgroep naar verwachting ook gebruikt.

6. Voeg ‘pin it’ knoppen toe aan je blog.
De ‘pin it’-button van Pinterest is vergelijkbaar met de Facebook like-button en Twitter’s tweet-button. Je kunt een pin it-button aan je website of blog toevoegen zodat lezers de beelden (met verwijzende link) kunnen delen.

Happy pinning!


Bron: donegroup.tv via Pinterest / 2d studio in vorm