donderdag 13 mei 2010

Gocco



Wat is gocco? 
Gocco (officieel: Print Gocco) is een Japans druksysteem uit 1977 van Noboru Hayama, geproduceerd door Riso. Gocco werd razend populair in Japan; naar schatting had 1/3 van de gezinnen zo'n apparaatje in huis om zelf kaarten en dergelijke mee te drukken.

De naam? Ik had er nog nooit van gehoord, maar als je de afdrukken ziet, herken je de stempelachtige kwaliteit vast. Het ziet er wat teer en broos uit, en dat maakt het zo prachtig.

Met gloeilampen, een fotokopie, een zeef en wat emulsie komen de prachtigste afdrukken tot stand. Na wat omwegen komt in 2008 de productie van de printers - tot grote spijt van veel ontwerpers en kunstenaars - tot een einde. Ik ben er nog niet achter of dat ook vor de materialen geldt. Ik hoop van niet; heb ik net kennisgemaakt met Gocco en moet ik er al weer afscheid van nemen?

Iedereen kan de Save Gocco campagne steunen op savegocco.com. Doen dus! En dan maar hopen dat de Japanners zwichten voor zoveel creatievelingen.... Op ShareSomeCandy kun jehet Gocco-werk van 13 ontwerpers bewonderen.