
Als ondernemer wil je toch opvallen? Een unieke naam is dan je eerste winst. Ben je als bedrijf vaak overgeleverd aan de economie, het weer, zon- en feestdagen, en andere grillen van de markt, je naam is een van de weinige dingen die je zelf kunt bepalen.
Een afgeleide van persoons- of familienamen, dan maar? Dat levert nog veel te vaak onlogische combinaties op. Laswa voor een bouwbedrijf? Ik weet dat de herkomst te vinden is in typische Brabantse families, al zou je denken dat het hier om een Poolse firma gaat. Niet echt een handige keuze.
Ook bij dienstverlenende bedrijven spelen familienamen vaak een hoofdrol: accountantskantoor De Zeeuw & De Keyzer en notariskantoor Boerekamp & Sypkens bijvoorbeeld. Met een onderscheidende achternaam is daar niets mis mee, maar als je Jansen heet (of Janse, of Janssen) heb je toch een probleem. Zie dan maar eens op te vallen. Laat staan dat ze je naam goed spellen. Sommigen kiezen dan voor het verdubbelen: Jansen & Jansen. Dat is al een heel stuk creatiever, maar dat levert in een tel maar liefst 1,2 miljoen Google-hits op. Met dubbel ‘s’ zelfs 9,3 miljoen!
Een afkorting dan maar? Van pakweg drie letters, want dat onthou je lekker makkelijk? MSN, SMS, MMS, PAL, USB, GPS, HTM, AAC, VBR, WAV. Ik zou het bijna niet meer aandurven, voor je het weet kun je over een jaar of wat op een nieuwe manier telebankieren met je bedrijfsnaam!
Ank Klis
PS Hoe een onderscheidende bedrijfs- of productnaam kiezen wèl kan? Bel [0416] 674 624 of mail ons.