maandag 27 juli 2009

Persoonlijk contact telt


Nederlandse marketeers geloven het meest in marketinginstrumenten waarmee persoonlijk contact mogelijk is met de doelgroep. Internet, mond-tot-mond reclame en Twitter worden daarnaast het meest genoemd als veelbelovende marketinginstrumenten voor de toekomst. Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope naar aanleiding van onderzoek onder 961 marketeers.

Multiscope vroeg de marketeers onder andere welk marketinginstrument volgens hen het meest bijdraagt aan omzetgroei. Internet (9%), mond-tot-mond reclame (8%), netwerken (3%) en persoonlijk contact (2%) werden het vaakst genoemd. Internet (19%), mond-tot-mond reclame (3%) en Twitter (2%) worden daarnaast ook het vaakst genoemd als veelbelovend marketinginstrument voor de toekomst.

Door de open vraagstelling werd een breed scala van instrumenten genoemd bij beide vragen. Het viel de onderzoekers op dat alle instrumenten die vaak genoemd worden een (zeer) persoonlijke aard hebben.
De marketeers die aan het onderzoek deelnamen lijken ondertussen goed bekend te zijn met social media. Hyves (54%), Linkedin (42%), Youtube (24%), Facebook (20%) en Twitter (13%) worden het meest genoemd als de media die men maandelijks gebruikt. Zij hebben ook een hoge spontane naamsbekendheid onder marketeers en in veel gevallen heeft men er een (persoonlijk) account.

Bron: MarketingTribune