woensdag 6 mei 2009

Nederlanders merkvast ondanks crisis

Grootste winnaars European Trusted Brands Onderzoek 2009: Nokia, Ziggo en Sphinx

Ondanks veranderende marktomstandigheden slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Zo belt hij het liefst met een Nokia, tankt hij bij Shell en fotografeert met een Canon. Slecht één van twintig Europese productcategorieën heeft een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar.

Dit blijkt uit het European Trusted Brands Onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest, die bijna 25.000 consumenten in zestien landen, waarvan 1.039 uit Nederland, vroeg naar hun merkvoorkeur.
Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weet een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg’s en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent in de categorie internetproviders haar eerste plaats moet afstaan aan Ziggo (22%).
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg’s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11%) en de merkvoorkeur van Kellogg’s zakt van 59 naar 39 procent.
Reader’s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 procent van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie ‘warenhuis’ Hema (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van 4 procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30 procent van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx.
Merken die worden gekozen tot meest betrouwbare merk in hun categorie, mogen een jaar lang het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten wordt beschouwd als een betrouwbaar merk.

Bron