maandag 4 mei 2009

Google en CliniClowns sterkste merken van Nederland

Google is voor het tweede jaar op rij het sterkste merk van Nederland, op de voet gevolgd door CliniClowns. Beide merken worden gezien als erg vooruitstrevend en betrouwbaar. Dat blijkt uit de BrandAsset™ Valuator van merkenadviesbureau Consult Brand Strategy.

Met BrandAsset Valuator worden jaarlijks ruim 1000 merken vergeleken op onder meer merksterkte.

Voor het eerst sinds de opkomst van internet hebben twee internetmerken een positie binnen de top 10: Google en Marktplaats.nl. Google is er de afgelopen jaren in geslaagd om een onmisbare rol in te nemen in het leven van veel Nederlanders en heeft zo een sterke reputatie opgebouwd. Een belangrijke reden volgens de onderzoekers is dat Google het publiek blijft verrassen met innovaties zoals Google Street View. Marktplaats.nl stijgt dit jaar van de 28e naar de 5e plek, volgens consumenten heeft het merk een duidelijkere visie gekregen en een authentieker en betrouwbaarder imago. Verder blijkt dat het merk relevanter is geworden, deels gedreven door de nieuwe diensten die worden aangeboden, maar ook doordat in deze tijd van recessie de handel in tweedehands spullen toeneemt.
Net als de afgelopen jaren staat CliniClowns weer in de top van de merkenlijst. De missie ‘CliniClowns biedt kinderen met een ziekte en/of handicap momenten van afleiding en plezier’ is uniek en maakt dat het merk als het meest sympathieke merk wordt gezien, aldus de onderzoekers. Ook andere goede doelen zoals de Nederlandse Hartstichting en KWF Kankerbestrijding behoren tot de sterkste merken.

De Merken Top 10 2009 (2008):
1. Google (1)
2. CliniClowns (4)
3. IKEA (2)
4. Efteling (7)
5. Marktplaats.nl (28)
6. Coca-Cola (10)
7. Senseo (6)
8. Discovery Channel (3)
9. LEGO (5)
10. Nederlandse Hartstichting (13)