donderdag 26 juli 2012

Start de persen








We zijn wel wat gewend als het om drukwerk gaat. Toch kan het nog steeds erg indrukwekkend en spannend zijn wanneer je aan de drukpers staat voor de finale controle. Jolanda van Nuenen gaf als vorngever van 2d studio in vorm de laatste kritische blikken voor 'Oren van steen', het jubileumboek van Donatus. Samen met Lilian Grootswagers (Erfgoed.nu), Joop Koopmanschap (fotograaf), directie-voorzitter Alphons van der Voorn (Donatus) en directeur Paul van Mameren (drukkerij Lecturis). Erik Janssen (tekstschrijver) moest helaas verstek laten gaan.

Het boek rolt deze week van de persen van Lecturis. De héle week. Want er ligt een enorme voorraad speciaal geselecteerd papier klaar voor dit bijzonder boek, waarvan er maar liefst 10.000 gedrukt worden. Strak volgens planning overigens. Onder andere dankzij Lilian van Erfgoed.nu die het project initieerde en tot in de puntjes coördineerde!

dinsdag 24 juli 2012

Medicijn voor de allerkleinsten



Dit medicijn weet wel waar de kleintjes hoofdpijn van kunnen krijgen. We hopen dat dit beeld Plien bespaard blijft. Plien is het kersverse dochtertje van 'onze' Hans den Boer en Henri's Felice van Zanten. Wij zijn bijna net zo trots als de ouders zelf. Hans en Felice: gefeliciteerd!

Panado Infant Drops: 'Sometimes little ones get big headaches too.'
Bureau: Ireland/Davenport, South Africa. Fotografie: Mike Lewis via

vrijdag 20 juli 2012

Uitnodiging: workshop social media



In het buitenland? De wereldomroep en een muntjestelefoon waren tot jaren terug nagenoeg je enige keuzes om niet helemaal verstoken te blijven van nieuws uit je dagelijkse omgeving. Dat is inmiddels wel anders. Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn en andere social media domineren de dag. In je vrije tijd en op het werk. Allemaal leuk, maar wat kunnen social media zakelijk betekenen? Hoe zorg je voor interactie, hoe vind en bind je klanten? Wat levert het je op?

Wanneer de zomer ten einde is, namelijk donderdag 11 oktober, biedt 2d studio in vorm samen met de kennishebbers van Liyou een workshop social media. Gratis. Waar u niet leert een tweet te verzenden, een Facebook-account te openen of uw LinkedIn-profiel te vullen. Maar waar u wel leert dat u niet slechts één keuze hoeft te maken, maar dat u - bijna asociaal - mag graaien in de online-middelen. Graag zelfs. We leren u in enkele uren dat de ene keuze de andere versterkt. En hoe u dat aan kunt pakken en zo dichter bij uw doelen komt.

Interesse? We houden u graag op de hoogte van de details. Een e-mail met uw naam en bedrijfsnaam is voldoende om een uitnodiging te ontvangen.

woensdag 18 juli 2012

Geslaagd!

Lodewijk van Craaikamp (multimedia en grafisch ontwerper bij 2d studio in vorm) heeft onlangs zijn deeltijdstudie aan de AKV Sint Joost met succes afgerond. Fijn voor hem en fijn voor ons. Want met zijn felbegeerde diploma op zak kan hij zijn werktijd nu volledig bij ons invullen.

Welke argumenten spelen een rol wanneer je in het leven keuzes maakt rondom de dood? Hoe kun je dat verbeelden? En wat is de essentie van Hollands Glorie? Met deze en andere vragen worstelde Lodewijk de afgelopen maanden in de aanloop naar zijn eindexamen. Een zoektocht met opmerkelijke resultaten, met het diploma van AKV Sint Joost als bekroning. Lodewijk vertelt hoe zijn eindexamenwerk tot stand kwam.



Leven met de dood als optie
'In dit boek heb ik het over het zelfgekozen levenseinde. Het leven is in onze samenleving bijna een verplichting, maar is dat wel zo? Rond het thema euthanasie hangt nog een groot taboe. In mijn onderzoek kwam ik veel anonieme uitingen van doodswensen tegen. Sommige van deze verhalen waren heel aangrijpend. Maar in contrast hiermee kwam ik ook veel argumenten tegen zelfbeschikking. Het lukte me niet om een standpunt in te nemen, maar ik denk dat niemand dat absoluut kan. Daarom heb ik in dit boek verhalen van mensen met een doodswens tegenover verhalen van mensen die hiermee te maken krijgen gezet. Op deze manier stel ik de vragen: "Wat is een leven waard" en "Wie heeft het recht hierover te beslissen". Om dit verhaal te vertalen naar beeld heb ik verfvlekken als metafoor gebruikt. Door de verf vanaf 1 punt op plastic te gieten zou je verwachten steeds gelijke vlekken te krijgen. Door kleine veranderingen aan de situatie, zoals een bobbeltje in het plastic of net iets dunnere verf, ontstaan echter steeds unieke vormen. In het leven gaat het net zo. We worden gevormd door een serie incidenten die al ver voor conceptie begint.'

Hollands Glorie
'In mijn tweede project heb ik onderzoek gedaan naar angst voor het onbekende. We worden bang gemaakt door de media en in de politiek staan er figuren op die zeggen dat deze angst gegrond is. Dit is een trend die door heel Europa te zien is en Nederland is hier geen uitzondering op.

Het is logisch dat we angst hebben voor het onbekende, omdat het onbekend is kan het zowel vriend als vijand zijn. Bij een vijand kan je er echter uit de buurt blijven, bij de vreemdeling kan dat niet. Veel problemen in onze samenleving zijn niet eenvoudig op te lossen omdat het niet duidelijk is hoe ze ontstaan. Het volk heeft wel behoefte aan zulke oplossingen. Ze willen een dader zien ook al is die er niet. Populisten als Geert Wilders springen in op deze angsten en geven het volk de daders waar ze om vragen.

Dit gedrag doet me denken aan de manier waarop Joden voor de tweede wereldoorlog neergezet werden. Het verschil hier is alleen de toon waarmee de boodschap gepresenteerd wordt. Waar de jood rechtstreeks als monster wordt gepresenteerd, zet Wilders zijn daders subtieler neer. Omdat we niet in tijde van oorlog leven zou een dergelijke boodschap te absurd zijn om geloofd te worden. Ik zet die stap daarom wel. Om te laten zien hoe absurd het gedrag is.

Als uitgangspunt in mijn posters gebruik ik een silhouet. De vreemdeling. Door hier elementen aan toe te voegen, verander ik de vreemdeling in een monster.'

vrijdag 13 juli 2012

OP = OP


Soms moet je even hard roepen. Dat doen we graag voor de uitverkoop-posters voor diverse schoenenwinkels van MM Investments.

woensdag 11 juli 2012

Casade à la carte



Casade heeft een duidelijk beeld van hoe de woningmarkt er over 20 jaar uitziet. Met drie recente nieuwbouwprojecten in Waalwijk, Sprang-Capelle en Loon op Zand laten ze vandaag zien, wat er nu en morgen op het menu staat. Wij vertaalden de gedacht van Casade naar een leaflet, dat zij vervolgens uitreikte aan de belanghebbenden bij een bezoek aan de projecten. Casade à la carte!

Kapsels met copyright


Je haardracht kan een sterk onderdeel zijn van je identiteit. Zo sterk dat je het wellicht als handelsmerk kunt registreren. De Portuguese grafisch ontwerper Patrícia Póvoa laat het zien in een serie minimalistische posters. Wat ons betreft zou onze koningin er ook zomaar bij passen.We hebben de vrijheid maar genomen!








































dinsdag 10 juli 2012

Negatief wordt positief


Advertentiecampagne voor  Euromanchetten, die kort en krachtig in industriële vakbladen het onderscheidend vermogen laat zien van het bedrijf en haar producten.

maandag 9 juli 2012

Design Doorknoper [27]




Letters en woorden zijn niet nodig om een gevoel of een idee over te brengen, vindt Catalina Viejo Lopez de Roda uit Boston. In de "Letter Collages" vertaalt ze een persoonlijke brief in vormen, structuren en kleuren. Zo is er de 'Letter to those who think outside the Box', 'Letter to the Ocean' en 'Letter to My Dreams'.

donderdag 5 juli 2012

Spelen met eten







Borden waarbij de vormgeving je uitdaagt om juist wel met je eten te gaan spelen. Dat we daar zelf niet op zijn gekomen! Ontwerper Boguslaw Sliwiński deed dat gelukkig wel.

woensdag 4 juli 2012

De etende mens

Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode presenteert van 30 juni t/m 30 september De Etende Mens – tentoonstelling over design en voedsel in het Designhuis in Eindhoven. De tentoonstelling toont werk van ontwerpers die nadenken over de link tussen vormgeving, ons eten en waar het vandaan komt. 

Voedsel als creatieve inspiratiebron


Weinig mensen zijn zich ervan bewust welk verschil ontwerpers maken in onze eetervaring en welke rol zij kunnen spelen bij het inrichten van de voedselketen en het inzichtelijk maken van voedselvraagstukken. Design voor voedsel is een gebied waar spannende samenwerkingen mogelijk zijn: tussen ontwerpers, boeren, wetenschappers, politici en chefs.
> Meer info

dinsdag 3 juli 2012

Advertentie met een luchtje

Heinz Garlic Sauce plaatste een advertentie tussen de ingezonden mededelingen: Extra strong garlic sauce. Mooi gedaan door N=5 uit Amsterdam.
via Adsiction

maandag 2 juli 2012

Design Doorknoper [26]




Ook hier komen typografie en garen samen. Prachtig! Typographic Links is een handgemaakt boek van Dan Collier dat - letterlijk - verbindingen legt tussen allerlei interessante zaken rondom typografie. De rode draad is gebruikt als driedimensionale 'hyperlinks' om de lezer door de pagina's te sturen. In 2011 was het boek als onderdeel van de tentoonstelling Talk To Me te zien in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.