donderdag 31 mei 2012

2d feliciteert de Efteling met het 60-jarig jubileum!

De meeste medewerkers van 2d zijn opgegroeid met de sprookjes van 'onze' Efteling. Trots volgden we op de voet de ontwikkelingen, we gingen er op schoolreis, we hadden er ons vakantiebaantje, we hadden (en hebben) familieleden en vrienden die er werk(t)en, en we er hebben er vooral héél vaak en héél veel plezier beleefd. De Efteling is onlosmakelijk met onze levens verbonden.

Nog steeds brengen we er regelmatig een bezoek, zowel zakelijk als privé, en nog steeds bekruipt ons dat trotse gevoel. Want als buren, als Kaatsheuvels ontwerpbureau, als fan, beschouwen we de Efteling ook een heel klein beetje van ons. En zijn we er niet op bezoek dan luisteren we vanaf onze werkplek met plezier naar het steeds terugkerende geluid van de stoomtrein. Tuutuuut Tuuuuuut.

We feliciteren alle medewerkers van de Efteling - van toen én van nu - van harte met het 60-jarig jubileum! We hopen nog jarenlang de inspirerende samenwerking voort te zetten!

dinsdag 29 mei 2012

Restauratie Sint Jan voltooid



De Sint Jan in Kaatsheuvel bestaat in 2013 honderd jaar. De kerk is een rijksmonument met grote architectonische en cultuurhistorische waarde. De kerk is centraal gelegen in Kaatsheuvel en torent met zijn twee machtige torens boven alles uit in de verre omgeving. Het is beslist de moeite waard om dit beeldbepalend monument voor de komende generaties in goede staat te houden. Met veel inzet van het bestuur, vrijwilligers, sponsoren, leveranciers en andere betrokkenen is de omvangrijke restauratie van de St. Janskerk onlangs afgesloten. Zondag 22 april werd dit met een bijzondere eucharistieviering gevierd. Bisschop Hurkmans zegende de nieuwe glas-in-loodramen in. De aanwezigen ontvingen o.a. een boekje met de belangrijkste wetenswaardigheden omtrent de restauratie.

maandag 28 mei 2012

Design Doorknoper [21]













De Franse fotograaf Alain Delorme bracht onder de titel Totems in beeld dat mensen geen Volkswagen - of wat voor auto dan ook - nodig hebben om veel te transporteren. Gefascineerd door de mensen in Shanghai en de spullen die zij per fiets vervoeren, verbeeldt Delorme in deze serie de individuele Chinese arbeider, die torenhoog opgestapelde kratten, autobanden en bureaustoelen vervoert.

De producten (made in China) symboliseren de westerse consumptiemaatschappij, de arbeiders de slaven van het kapitalisme. “Het representeert de wereld waarin wij overladen worden door materialisme. We zijn allemaal slaven van de consumptiemaatschappij, óók jij en ik”, benadrukt de kunstenaar.

De felle kleuren en schone straten laten een té perfecte indruk achter van de meest dynamische stad van China. Een surrealistische samenleving waarin niets is wat het lijkt.
En toch zijn alle afzonderlijke objecten uit de foto’s authentiek. Hiervoor maakte Delorme in Shanghai 6.000 foto’s die hij digitaal knipte en plakte tot collages. Op de originele foto’s zijn de totems slechts karren, de straten vuil en de kleuren mat. De totempalen, de hemelsblauwe luchten en de felle kleuren kwamen tot stand met Photoshop. Zo creëert Delorne op papier een nieuwe werkelijkheid.

via Pinterest

vrijdag 25 mei 2012

Jubileum-website Donatus

Website ter gelegenheid van het 160-jarig jubileum van Donatus. Kerken- en monumentenverzekeraar Donatus zet zich al vanaf 1852 in om monumentale erfgoederen in ons land te beschermen en te behouden. 
www.160jaardonatus.nl

donderdag 24 mei 2012

Uitgebreide kunsten

Zin om uitgebreid creatief aan de slag te gaan? Kunstencentrum Waalwijk communiceert steeds meer via hun website. Daarvoor moesten we de website wel flink uitbreiden, want er is veel te doen en te beleven. Bij de nieuwe Kunstagenda zie je direct wat en of er plaats is voor deelname. Op de vernieuwde nieuwspagina Kunstuiting vind je nog veel meer wetenswaardigheden. Een selectie daarvan zie je meteen op de aangepaste homepage, net als de meest gevraagde onderwerpen. Cursisten, scholen en bedrijven zien direct waar ze moeten zijn.

woensdag 23 mei 2012

Delicious Jewels






































De beste (amateur)koks kunnen nu hun lievelingsgerecht als sieraad dragen. De juwelencollectie Delicious Jewels van het Duitse Hemmerle is om van te smullen. Allerlei groenten zijn omgetoverd tot draagbare broches. Een aubergine in zilver en witgoud met paarse spinellen, of erwtjes in de dop, gemaakt van zilver en witgoud en bezet met jade. Of radijs, gemaakt van koper, zilver, witgoud, rode spinellen en witte en roze diamanten.
Zijn de juwelen je iets te kostbaar? Hemmerle heeft een exclusief kookboek uitgegeven, waarin prachtige foto’s van de Delicious Jewels én van de heerlijke begeleidende recepten staan.

dinsdag 22 mei 2012

Move More

BAS Logistics vervoert al meer dan 25 jaar hoofdzakelijk goederen die extra aandacht nodig hebben zoals chemicaliën, consumentenelektronica en farmaceutische producten. BAS Logistics zet daarbij in op duurzaamheid. Samen met klanten en overheid zoekt BAS naar mogelijkheden om minder kilometers te maken. Een van de resultaten daarvan is hun nieuwe concept Move More, waarbij met EcoCombi's voor verschillende klanten, van verschillende locaties, verschillende goederen gezamenlijk vervoerd worden. Het biedt veel voordelen: 25% minder CO2-uitstoot, 50% meer cargo en 20% minder kosten. En de filedruk vermindert.

Ze zijn nu zo ver om de markt op te gaan met het nieuwe concept. Het is voor BAS belangrijk om bij potentiële klanten aan tafel te komen en de business case door te rekenen. Alleen zo kunnen ze helder maken wat de voordelen zijn op het gebied van de kosten, de service en de duurzaamheid. Op advies van Syntens en Rewin schakelde BAS Logistics Arthur Bröker in als externe adviseur. Hij klopte vervolgens aan bij 2d om het concept Move More te verbeelden. Met een heldere - extra lange - mailing brachten we de voordelen van Move More onder de aandacht bij mogelijk geïnteresseerden. Door middel van een kosteloze Quickscan weten zij snel de mogelijkheden voor hun bedrijf. 

maandag 21 mei 2012

Design Doorknoper [20]








Eén boodschap, talloze concepten. Dat er van alles (veel) past in een Volkswagen heeft het automerk gedurende de jaren wereldwijd (ook) in geweldige advertenties laten zien. Een selectie, oud en nieuw.

dinsdag 15 mei 2012

Kleur in zwart-wit!







Het is bijna niet te geloven; je lijkt te kijken naar een zwart-witfoto, maar niets is minder waar!
Met haar installatie ‘Afgelopen’ reproduceerde Dominique Teufen de resten van een feest minutieus in grijstinten. Sommige details volledig nagemaakt, sommige geschilderd of gespoten, maar dus altijd in grijstinten. Elke snipper confetti, elke fles wijn, elke sigarettenpeuk. Net zoals in zwart-witfotografie ontstaat een herinnering aan het verleden. Het moet een vreemde gewaarwording zijn om in deze zwart-wit ruimtes rond te lopen!

Fictie of werkelijkheid? Die grens zoekt Dominique Teufen op: 'What you see is not always what you get. There are objects and moments in our society where reality suddenly turns into fiction, while at other times fictional elements become essential realities.'

maandag 14 mei 2012

Design Doorknoper [19]



Opmerkelijke toepassing van de QR-code. Om promotie te maken voor de Volkswagen Crafter is op een drukbezochte handelsbeurs in Mexico een QR-code geconstrueerd van sinaasappelkistjes. Hoe de QR-code afgebroken werd en de enorme hoeveelheid kistjes in de VW werd geladen, zie je in het filmpje wat verschijnt na het scannen van de code. Any business fits in a Volkswagen Crafter. Campagne door DDB Mexico.

donderdag 10 mei 2012

Grote schoonmaak voor Medifix



Ze waren wat huiverig om hun huisstijl nieuw leven in te blazen, maar zagen de toegevoegde waarde van een opfrisbeurt wel in. Medifix vroeg ons hun logo te restylen, maar dat resulteerde uiteindelijk in een compleet nieuwe huisstijl. Slechts de kleur werd behouden.
 
Medifix uit Udenhout is al sinds 1977 specialist in medisch meubilair en zorgproducten. Ze maakt het werk van professionele verpleegkundigen en verzorgers in Nederland makkelijker en aangenamer door de levering van kwalitatief hoogstaande producten uit binnen- en buitenland, en door daarbij een uitstekende service te bieden. 

Voorzichtig gingen wij met wijzigingen aan de slag, om al snel tot de conclusie te komen dat er meer nodig was om Medifix een passende visuele identiteit te geven. Stap voor stap weken we iets verder af van de huidige huisstijl en maakten Myra Prinsen (PR & Marketing) en Thom van de Voort (directeur) van Medifix enthousiast.
Medifix wil de professionele verpleging en verzorging van mensen ondersteunen, en dat komt nu tot uiting in het logo. Het ene deel van het woordmerk ondersteunt het andere, vult het aan, maakt het compleet. Om dat beeld te versterken is een extra kleur toegevoegd, maar de basiskleur van de eerdere huisstijl is behouden. De associatie met de medische wereld is goed en bovendien blijft de herkenning van het eerdere logo behouden.
Het lijnenspel geeft de huisstijl een dynamisch karakter. En door de driehoekige vormen die zo voor de plaatsing van fotografie ontstaan, komt de focus als het ware vanzelf op dat wat aandacht nodig heeft. De implementatie van de nieuwe huisstijl wordt gefaseerd ingevoerd.

Win en maak je eigen straatkunst!


Wilde je heimelijk altijd al eens graffiti maken? Walls Notebook bevat 80 inspirerende fotopagina's van 'lege' muren uit New York City om naar hartenlust op te schrijven, schilderen, tekenen en te plakken. Zonder de kans dat je ervoor opgepakt wordt!
We verloten één exemplaar van dit notitieboek onder de leukste reacties op onze laatste nieuws, via mail, twitter of facebook onder vermelding van 'Walls'. Dus reageer en win! 

Niet gewonnen? Google op ISBN 978-1594743245 en je vind zo een verkoopadresje.

Een boek open over 160 jaar Donatus


Kerken- en monumentenverzekeraar Donatus zet zich al vanaf 1852 in om monumentale erfgoederen in ons land te beschermen en te behouden. Om na 160 jaar ons erfgoed een blijvende herinnering en waardering te geven, worden er dit jaar een bijzonder jubileumboek en -website gelanceerd. Erfgoed.nu schakelde ons in voor de realisatie ervan.

De kernwaarden van Donatus - kwaliteit, vertrouwen, betrouwbaarheid, eerlijkheid en degelijkheid - zijn diep geworteld in hun lange historie. Kernwaarden die weerspiegeld worden in de verschillende feestelijkheden die dit jaar op het programma staan. Na weken van inventariseren, fotograferen, interviewen, tekstschrijven, keuzes én kilometers maken, bracht Lilian Grootswagers van Erfgoed.nu alles bij elkaar in onze studio, waar we sindsdien enthousiast werken aan de creatieve verbeelding van het jubileumboek en de bijbehorende website. 24 Monumenten worden hierin op onorthodoxe wijze in woord én beeld gebracht, elk detail telt. Het boek is nog in de maak, maar de site is al online. Binnenkort kunt u hier nader kennis maken met het boek en een bestelling plaatsen.

woensdag 9 mei 2012

Verbroken relatie

Kort na het huwelijk van mijn ouders abonneerde mijn moeder zich op een bekend damesblad. Elke week gegarandeerd leesplezier met reportages, trends, tips en recepten. We mochten allemaal een abonnement en ik koos als 10-jarige het blad Tina Club. Met als welkomstgeschenk de uiterst hippe elpee ‘Rob de Nijs zingt Tina’. Geloof het of niet, destijds was ik er echt blij mee.
Een paar jaar later paste het blad niet meer zo bij mij en ik ruilde het abonnement in voor een ander. Mijn moeder bleef echter nog 30 jaar trouw aan haar blad, want het leesplezier bleef. Toch beëindigde ze, uit frustratie, alsnog haar abonnement. Gingen nieuwbakken abonnees er met handige Tupperware, kleurige schorten en smakelijke kookboeken vandoor, mijn moeder kon fluiten naar de fraaie cadeaus.
Ik begreep al snel dat je de waardering voor loyale klanten beter toont. Niet veel later kwam bij de bladenwereld ook het inzicht. Of misschien hadden ze het al, maar handelden ze er niet naar. Inmiddels is het heel gewoon om exclusieve zaken aan te bieden aan abonnees.

Wij belonen onze trouwe klanten ook het liefst met regelmaat. Dat is soms heel makkelijk, want als je al meer dan 5, 10 of in sommige gevallen zelfs meer dan 20 jaar voor een opdrachtgever mooi werk mag maken, zit zo’n bedrijf helemaal in je hoofd. En zijn we – nagenoeg ongemerkt – 24/7 voor ze aan het werk. Alles wat we zien of horen, koppelen we aan de mogelijkheden voor onze opdrachtgever. We speuren naar branchenieuws, archiveren hun data tot in de puntjes, vertellen op feestjes eindeloos over hun producten en sturen hun nieuws over het wereldwijde web. Als dat geen fraai cadeau is. Gaat de scherpte er na zoveel jaren niet vanaf? Nee. Want de technieken veranderen, de media, de trends, de mensen, de dilemma’s. We leren, we innoveren.

Maar toch. Sommige klanten fuseren, staken het bedrijf, krijgen een andere inkoper, gaan spijtig genoeg failliet of kiezen na een tijdje een ander reclamebureau. Omdat het gevraagde daar 20 euro voordeliger kan (echt waar), omdat het gewoonweg niet meer zo klikt (echt waar) of omdat we onbedoeld steken hebben laten vallen (ook echt waar). En dus hebben wij zo nu en dan ook nieuwe opdrachtgevers nodig. Uitdagende pitch, pittige aanbesteding of stimulerende kennismakingspresentatie? We gaan er voor. Enorm tijdrovend, maar wat een beloning als het tot een (langdurige) samenwerking komt! In het enthousiasme voor zo’n nieuwbakken klant verslapt de aandacht voor trouwe opdrachtgevers wel eens en daar baal ik ontzettend van. Dus stel ik voor dat trouwe klanten gewoon trouwe klanten blijven. Dan besteden wij die tijdrovende nieuwe-klanten-tijd helemaal aan hen! En maken daarin bijvoorbeeld zelf magazines. Om de goede banden stevig te houden.

En mijn moeder? Die heeft haar lidmaatschap nooit meer vernieuwd, het mooie dekbedovertrek ten spijt. Gebrek aan waardering zit soms diepgeworteld. Zo nu en dan koopt ze - voorzichtig bijna – wel weer een los exemplaar. Het kan nog jaren duren voor die relatie weer goed is.

Hoe voelt u zich als klant het best gewaardeerd? Mail het gerust naar ank@2dstudio.nl.

Ank Klis


Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 8 mei 2012.

Een professionele Twitterpagina

Juiste identiteit met meer dan 160 tekens
Steeds meer bedrijven kennen de voordelen van het vliegensvlugge Twitter. Het is een krachtige manier om u als bedrijf te profileren. Maar hoe maakt u snel duidelijk wie u bent? Gaan de juiste mensen u volgen? De ‘Bio’ biedt ruimte voor slechts 160 tekens, maar de achtergrond biedt de kans om uw identiteit te laten zien!

De juiste achtergrond sluit naadloos aan op uw gewenste bedrijfsidentiteit. Het helpt uw (potentiële) volgers te begrijpen welke producten en/of diensten u aanbiedt, en hoe. U kunt er immers extra informatie kwijt, in woord én beeld. Uw zorgvuldig opgebouwde imago zien we graag ook op Twitter terug!

Voor € 225,00 euro excl. btw ontwerpen wij voor u een Twitterachtergrond. We volgen uw huisstijl, en stemmen de inhoud af op uw kernwaarden, doelen en doelgroepen. Zo ontwerpen wij voor u een passende en verrassende Twitterachtergrond.

Geïnteresseerd? Vragen of opmerkingen? Mail of bel met Hans den Boer: 0416 674 624.

Zo werkt het voor u
• U ontvangt van ons een vragenlijstje.
• U mailt ons uw logo, eventuele huisstijlelementen en de antwoorden op enkele essentiële vragen.
• Wij maken een ontwerp op basis van uw gegevens.
• Na een eventuele correctie ontvangt u van ons het definitieve digitale bestand.