woensdag 11 januari 2012

Volg!

Elke twee uur staan we met onze jas aan bij de voordeur. De hondenriem strak door de gang gespannen met onze kersverse pup aan de ene en ik aan de andere kant. Hondenkoekjes paraat, want wij gaan ons pup zo snel mogelijk leren wat wel en niet wenselijk gedrag is. Wij gaan te werk volgens het principe van actie en beloning in de hoop dat een Pavlov-reactie volgt. Vooral dat meegaan viel niet mee. Het waait, het regent, het is koud en veelal donker. Onze pup luistert alleen nog naar zijn instincten en vindt ongeveer elk weertype hondenweer. Hij blijft liever in de veilige warmte van ons huis, waar hij bovendien schaamteloos al zijn ‘hondendingetjes’ doet. Hij ravot op alle plekken waar dat verboden is en doet zijn behoefte precies daar waar het hem uitkomt. Het woord zegt het al.

Dat was 4 weken geleden. Nu - pak ‘m beet 280 keer uitlaten verder - begint het concept te dagen; buiten geplast? Brokje. Zitten? Brokje. Meegekomen? Weer een brokje. Conditionering van deze aard vraagt geduld en een hele opera (AIDA) aan strategisch vernuft. Attention Interest Desire en Action is de oude maar nog steeds begaanbare weg naar de hardleerse pup én de verwende consument. Je zult veel en langdurig, moeten herhalen, voor zij daadwerkelijk geloven dat ook andere zaken dan de bekende en gebruikelijke eventueel de moeite waard zouden kunnen zijn.

Als eigenaar van een hond heb je nog een monopolie en een klant in een afhankelijke positie. De menselijke consument, zakelijk of privé, zult u zeer regelmatig een uitermate smakelijk koekje voor moeten houden. Want de concurrent heeft een vet bot of een grote zak knapperige brokken. De tijd dat een goed product zichzelf verkocht, ligt ver achter ons. We zullen flink aan de voederbak moeten voor een beloning. Hoe trek je de aandacht van een in principe onwillige klant? Hoe buig je die aandacht om naar interesse? Hoe laat je een aanstaande klant geloven dat je aanbod van nut is? En hoe zet je die weerbarstige klant tenslotte aan tot actie?

2012 lijkt een prima startpunt voor een nieuw communicatieplan. Bepaal uw doelgroep en uw medium, zoek het juiste tijdstip voor uw branche, kijk zorgvuldig naar de kosten en zorg voor een consequente boodschap. En of dat nu een kleine of een grote boodschap is, u begrijpt dat wij u graag helpen. Bestel! Word lid! Koop! Volg!

Wilt u ook een klant die goed luistert? Mail naar ank@2dstudio.nl.

Ank Klis

Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 10 januari 2012.