zaterdag 12 november 2011

Geen hond die dit nog leest

Creativiteit, Reactie, Inspiratie, Samenwerking, Innovatie, Succes. Of: Communicatie, Resultaat, Idealen, Stimulans, Ideeënbus, Schaalvergroting. U bedenkt vast wel een rijtje dat op uw onderneming, producten of markt van toepassing is. Een positief rijtje welteverstaan. want van het gevormde woord heb ik inmiddels mijn buik vol. Ik wil het niet meer horen, niet meer spreken, niet meer schrijven. Doe ik dus ook niet, want dan leest u vast niet verder.
Ik word er dwars van. Dwarser dan gewoonlijk, want zoals vele ondernemers ben ik immers meestal eigenwijs. Dat heeft zo zijn voordelen. Het maakt je namelijk immuun voor de pessimisten om je heen. Ondernemers zijn ook nog eens gemotiveerd, hardwerkend, gefocust, gepassioneerd, optimistisch en staan open voor nieuwe dingen. Eigenschappen die ook nu goed van pas komen. Net als begin negentiger jaren. Ik startte toen mijn bedrijf. Weliswaar onwetend en onnozel, zeker met betrekking tot het heersende economische klimaat in die tijd, maar met succes.

Dat was mede dankzij de beperkte financiële middelen. Voor een kostbare printer had ik nog geen geld, dus toog ik elke week naar een bevriende drukkerij die al het verzameld werk voor me printte. Geloof maar dat er weinig afdrukken nodig waren. Mijn vader deed wekelijks de administratie en zorgde dat geen paperclip verspild werd. Niet-afgestempelde postzegels konden best nog een keer op een envelop. Gebruikt papier draaiden we om en werd omgedoopt tot notitievellen. Verpakkingsmateriaal en gekreukte plastic hoesjes deden (en doen) dienst in het archief. Nog steeds staan er enkele - fraai beplakte - doosjes en blikken met kleinoden in onze kast. En voor drukwerk werd vooral milieuvriendelijk papier gebruikt. Recycle!

Recycle, upcycle, duurzaam ontwerpen, cradle-to-cradle: in armoede duiken overal ter wereld de beste ideeën en de mooiste, handigste producten op. Wanneer de middelen beperkt zijn, is de creativiteit onbegrensd. Plastic flessen worden kroonluchters, spandoeken en fietsbanden worden tassen, tassen worden iPad-hoezen, pallets worden bouwborden, oude lichtbakken worden lampen, magazines worden krukjes, billboards worden notitieblokken. Zelfs de krant van gisteren belandt niet meer in de kattenbak, maar wordt een kunstwerk.
Deze tijd vormt een uitgelezen moment om een fundamentele verandering in te zetten. Eén waar onze en uw organisatie echt baat bij zullen hebben. Dus: aan de slag! Of kiest u liever voor Calculeren, Risico, Inzinking, Schade, Ingesleten, Schrikbeeld?

Reageer gerust via ank@2dstudio.nl. U krijgt beslist antwoord.

Ank Klis

PS Ons persoonlijke rijtje? Creativiteit, Relatiebeheer, Inspiratie, Samenwerking, 
     Innovatie, Scholing. En laten de meeste begrippen nou prima passen bij onze kernwaarden!

Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 11 november 2011