Ik ken weinig mensen die geen bloedhekel hebben aan filerijden. ‘Fileleed’ is niet voor niets opgenomen in de Dikke Van Dale. ‘Filelol’ niet. En toch bestaat het. Een tijdje geleden belandde ook ik in de file. Borden gaven aan dat vanwege wegwerkzaamheden mij nog 7 km te wachten stond. Zéven? Zucht.
En toch, na even, legde ik me er bij neer. Muziek aan, flesje water bij de hand, afspraak uitgesteld, raam open (want sigaretje erbij) en ontspannen maar. Niks aan te doen. Beter nog: niks meer aan doen. De verstrekte informatie verschafte me rust. Geen onrust meer van hoelang nog? Ben ik nog op tijd?
Nog 6 km.
Nog 5.
Nog 1.
Nog één? Nu al? Dat viel mee!
‘Bedankt voor uw begrip’ zei het bord.
‘Graag gedaan hoor’, riep ik hardop naar niemand. Filelol.
Een sterk staaltje communicatie van die wegenbouwers. Door de juiste verwachting te creëren buigen ze onvrede om naar begrip. Plezier zelfs. Bij elke vorm van zakendoen is het net zo. Ook wanneer je je organisatie visueel naar buiten brengt met naam, logo, pand, brochure of advertentie. Wanneer je meer belooft dan je waar kunt maken, heeft dat wellicht een korte omzetgroei tot gevolg. Op langere termijn zal de boodschap zich echter tegen je keren. Andersom geldt hetzelfde: beloof je minder dan je waarmaakt? Een gemiste kans.
Wanneer je onderneming Qbit International heet, val je al snel door de mand wanneer blijkt dat je uitsluitend regionaal opereert. Een ambachtelijke belettering voor een organisatie met een goed geolied en innovatief machinepark? Niet doen. Een website met beelden van een kantorencomplex, maar ben je genoodzaakt je klanten te ontvangen op de zolderkamer van je moeder? Niet doen. Suggereer je snelle dienstverlening, maar is de afdeling administratie traag met de facturering? Of wek je de indruk van handgemaakte producten en heb je er 5 miljoen op voorraad? Ook niet doen. Je brengt immers twee verschillende boodschappen. Je zegt het één, en laat het ander zien. De klant raakt in verwarring en weet niet meer wat hij mag verwachten. Je kunt gaan zitten wachten op de eerste klacht en het eerste conflict. Het lijken misschien onwaarschijnlijke voorbeelden, maar geloof me, we komen ze wekelijks tegen.
Wat zegt u met uw advertentie, logo, folder, autobelettering of website over uw bedrijf? Is dat eigenlijk wel wat u wilt zeggen? Wat uw doelgroep zou moeten horen? Wordt het gewenste effect bereikt? Op een verkeerde boodschap zit niemand te wachten. Zelfs niet in de file.
Wat zegt u? Reageer gerust via www.watzegtu.nu. U krijgt beslist antwoord.
Ank Klis
Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 20 september 2011