dinsdag 5 juli 2011

Komkommertijd

Op het moment dat u dit leest, heeft de berichtgeving rondom komkommers zijn hoogtepunt
– hopelijk – al lang bereikt. Bij ons in de studio is het echter elke dag om een uur of half één even komkommertijd. Samen schuiven we dan aan tafel en toveren we de meest eigenzinnige combinaties op ons bord. Komkommer staat bij de meesten opvallend hoog op het ingrediëntenlijstje. Zo hoog zelfs, dat we besloten daar een artikel aan te wijden in de laatste editie van ons e-magazine Kracht. Enkele dagen later barstte het negatieve nieuws rondom komkommers in Duitsland uit. Kranten kopten verontrustende zaken, kwekers stonden op hun achterste benen, Google toonde bij ‘komkommer Duitsland’ zo’n 1.350.000 resultaten en Twitter merkte komkommer aan als ‘trending topic’.

Een uitgelezen kans voor ons om wat extra aandacht te vragen voor ons magazine. Snel en makkelijk via Social media. Dus twitterde ik vrolijk mee als steun aan de telers, uiteraard met een link naar ons e-magazine. Met effect: we zagen direct een forse piek in het aantal bezoekers van het magazine. Leuk natuurlijk, maar niet bepaald veelzeggend. Ik heb immers veel mensen even op het verkeerde been gezet met die tweets. Zij klikten op onze link, zagen dat ze iets anders voorgeschoteld kregen dan wat ze verwachtten en keerden om.

Jammer? Mislukte actie? Nee. Want een enkeling bleek aangenaam verrast, volgt ons nu op Twitter of Facebook en vroeg eerdere exemplaren van ons magazine aan. En van een branchegenoot kregen we spontaan een compliment.

De paar berichtjes die we twitterden, hebben ons waardevolle contacten opgeleverd. Het zijn namelijk mensen die oprechte interesse hebben in wat we melden, bedenken en creëren. De aandacht is getrokken, de interesse is gewekt. En precies dát zijn de eerste stappen naar het verkopen van je product of dienst.

Ik hoor het regelmatig: ‘Ik geloof niet dat Twitter me een afspraak bezorgt met een klant’, ‘Social media is niks voor ons bedrijf’ en ‘Ik hoef echt niet te weten wanneer een ander aan zijn koffie zit.’ Toegegeven: dat laatste hoeft ook niet zo voor mij, en al helemaal niet voor 2d studio in vorm.  Gelukkig bepalen we zelf wie we volgen en kunnen we sturen op wie ons volgt. Het is vallen, opstaan en opnieuw beginnen. De wijze van communicatie verandert continu, ook bij Twitter. Het gaat door; 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Voor Twitter geen komkommertijd!

Reageren? ank@2dstudio.nl. Bellen mag natuurlijk ook, u vindt ons wel.

Ank Klis

Deze column is eerder gepubliceerd in de uitgave van Regio Business van 5 juli 2011