maandag 24 januari 2011

Tante Annie

Bijna iedereen van mijn generatie heeft wel een tante Annie. Ik heb echter een hele bijzondere. Zo’n gezellige tante met prachtige verhalen over vroeger én nu. Want met haar bijna 80 jaar is ze helemaal bij de tijd. Ze is attent, oprecht geïnteresseerd, verrast menigeen met leuke verjaardagskaarten (meestal wat te laat, maar ‘who cares’), vindt voor iedereen toepasselijk cadeautje, houdt van een glaasje port of wijn op z’n tijd, van reizen, van veel gezelligheid en vooral van familie. En van verzamelingen.

In haar huis is elk plekje gevuld met een verzameling. Niet zomaar een verzameling; het zijn verzamelingen met een verhaal. Ze verzamelt zand vanuit de hele wereld. In kleine schattige glazen potjes. Stenen, gedenkwaardige krantenknipsels, bidprentjes, boeken, beeldjes, foto’s, alles van de Efteling en Anton Pieck, plantenstekjes, gedichten, citaten, kunst. Je kunt het zo gek niet bedenken; tante Annie verzamelt verzamelingen. Ze heeft talloze (correspondentie)vrienden en dus verzamelt ze ook brieven, kaartjes, poststempels, en postzegels natuurlijk. Die kaarten en brieven schrijft ze zelf ook zo leuk; de beschikbare ruimte is altijd te klein, zodat je de kaart en envelop helemaal rond moet draaien om niets te hoeven missen. Daar krabbelt en plakt ze ook nog van alles bij. Een knipsel, tekening of een met zorg gekweekt klavertje vier. Echt waar! Heerlijk, zo’n tante.
In de begintijd van 2d verzamelde ze zelfs voor mij een prachtige serie logo’s ter inspiratie. En óf ik daar inspiratie uit haalde! Sindsdien ben ook ik regelmatig in de weer met verzamelen en krijg ik thuis spontaan de bijnaam ‘tante Annie’. Bijzondere papiersoorten, kledinglabels, knopen, 3d-letters, gekleurd glas, keramiek. Mijn verzamelingen bevinden zich daarnaast (heel modern) ook op mijn computer. Het zijn dan inspiraties van illustraties, advertenties, etalages, interieurs, beletteringen, stands en verpakkingen. Dat neemt heel wat minder fysieke ruimte in beslag.
Omdat mijn lieve tante Annie de basis legde voor mijn verzamelwoede, verras ik haar deze keer met een eervolle ode. Ik heb haar ooit gezegd: ‘Tante Annie verzamelt alles, behalve geld’. En ook dat soort uitspraken verzamelt ze. Deze column waarschijnlijk ook. En dat vind ik dan weer een eer.

Ank Klis