woensdag 27 oktober 2010

Top 10 Pantone Colors for women’s fashion

Het wordt een vrolijke boel komend voorjaar. Tenminste, als je de trends voor het modebeeld mag geloven. Dit zijn hun trendkleuren voor het voorjaar 2011 voor women's fashion. Dat levert dan ongeveer het totaalbeeld van hieronder op. Het volledige rapport kun je downloaden.




dinsdag 26 oktober 2010

ABC chairs van Roeland Oteen


Graphic designer Roeland Otten kreeg de ze opdracht tijdens zijn studie aan de Design Academy Eindhoven: maak een communicatief zitelement. Bijna 10 jaar later is dat gelukt! Jammer dat er geen 2 bij zit. Alle 26 letters van het alfabet zijn er wel. Nu nog een fabrikant vinden die ze in productie wil nemen, Roeland.

maandag 25 oktober 2010

Wat zegt u?


Citaten kunnen erg inspirerend zijn. Zeker als ze ook nog mooi zijn vormgegeven. (En voor 2d-ers helemaal als ze over vormgeving, creativiteit, ontwerp en ideeën gaan!) Bij Pinterest verzamelen wij de allermooiste. Mooi van taal, mooi van vorm, of beide. Hierboven zie je een selectie, maar elke week komen er weer nieuwe bij. Wát zegt u? Nou, dát!

Voorlopig trappen we elke werkweek af met een inspirerend citaat onder de rubriek 'In de week'.

dinsdag 12 oktober 2010

Dromen in kleur: Pantone hotel





Toe aan een weekendje weg? Dan is dit Pantone Hotel in Brussel een goed idee. Elke verdieping en kamer heeft z'n eigen kleurthema. Verrassend!

zondag 10 oktober 2010

Waarom zijn alle logo's blauw?


Branding, logo, corporate design, huisstijl. Positioneren, profileren, onderscheiden en opvallen. Veel tijd en geld worden besteed aan het positioneren van bedrijven en organisaties met als doel om hen zo goed mogelijk te profileren en vooral om (visueel) onderscheid te creëren ten opzichte van de concurrenten.

Eigenzinnige logo’s, bijzondere concepten, unieke beelden, verfijnde typografie, bijzonder papiergebruik, flitsende websites zijn de gereedschappen die hiervoor worden ingezet. Maar een van de belangrijkste gereedschappen – kleur – lijkt een stiefkindje in dit geweld. Ondanks dat organisaties steeds vaker worden herkend door hun kleurgebruik dan door hun logo – denk aan het inmiddels door KPN overboord gegooide ‘Telecomgroen’ en de blauwe envelop van de Belastingdienst. Een enkele organisatie houdt er zelfs een bijnaam aan over: ‘Big Blue’ voor IBM.

Daarom zou je verwachten dat steeds wordt gezocht naar een onderscheidende kleur of een bijzondere kleurencombinatie voor een logo of huisstijl. Maar het lijkt alsof de identiteitsontwerpers met gedecimeerde Pantonewaaiers werken of dat de verfproducenten nog slechts blauw en rood leveren. Dat blauw overheerst bij banken of verzekeringsbedrijven lijkt geen verrassing. Hun merkessentie is (was?) bij uitstek ‘vertrouwen’ of ‘betrouwbaarheid’. Maar een simpele inventarisatie naar logo’s van de meest bekende Nederlandse organisaties en internationale organisaties die in Nederland actief zijn, leert dat blauwe logo’s overal domineren, met rood als goede tweede. Dit ongeacht de bedrijfstak, er is zelfs geen waarneembaar verschil te zien tussen bedrijfsleven en de Nederlandse overheid.

En ook de nieuwe huisstijl van de Rijksoverheid is, verrassend, vooral blauw. Niet zomaar blauw: “Deze kleur is geïnspireerd op het Nederlandse waterrijke landschap, de Hollandse luchten en het Hollandse licht. Blauw van rust en betrouwbaarheid. Blauw van traditie en blijvende waarden. Blauw van harmonie en evenwicht” (Huisstijlwebsite Rijkshuisstijl). Ook al werd de VOC er niet bijgehaald door de ontwerpers, met een dergelijke onderbouwing hoefde onze mp niet lang na te denken over de kleurkeuze.

Ook internationaal is het beeld niet anders dan in Nederland. “You don't have to travel around the world to understand that the sky is blue everywhere” (Johann Wolfgang von Goethe).

Is de enige verklaring dat blauw nu eenmaal de favoriete kleur (42%) is van de meeste mensen? Dus ook van directies en raden van bestuur die beslissen over de ontwerpvoorstellen van het nieuwe logo van de organisatie. Kiezen zij vooral voor veiligheid, aan blauw kun je je immers geen buil vallen? Of kennen we aan kleuren een bepaalde symboolwaarde toe en staan vertrouwen en betrouwbaar nu eenmaal bovenaan de lijstjes met kernwaarden van veel organisaties. En wordt dit meer relevant gevonden dan onderscheid en opvallen. Met als gevolg dat de kleurencirkel sterk overhelt naar bepaalde richtingen en andere segmenten van deze cirkel nauwelijks worden gebruikt. Heren en dames communicatoren en ontwerpers, gebruik de kleurencirkel in onderstaande link om te zien waar nog mogelijkheden tot onderscheid voor uw organisatie liggen.

Bron: Bikker

René Hofman

woensdag 6 oktober 2010

Roto-Art groot in rotatiegieten






Roto-Art in Tilburg, een van de opdrachtgevers van 2d studio in vorm, heeft het rotatiegieten, een al tientallen jaren oud productieproces, gemoderniseerd. 'De designwereld heeft ons inmiddels omarmd.', aldus mede-eigenaar Cas Oerlemans.

Roto-Art BV produceert klantspecifieke kunststof producten door middel van de rotatiegiettechniek. Rotatiegieten heeft vele voordelen; grote vormvrijheid, slagvaste en naadloze producten, eenvoudig gebruik van metalen inserts en lage matrijskosten. Series vanaf 50 stuks zijn mogelijk.

De vraag naar producten groeit flink. Uitbreiding is van het bedrijf is dan ook noodzakelijk. Het Tilburgse bedrijf huurt het bedrijfspand van de buren om de productie verder op te schroeven. De vraag naar producten geproduceerd met rotatiegieten, is de laatste tijd flink toegenomen. Met name de producenten van lampen weten het Tilburgse bedrijf steeds beter te vinden. Een favoriet product onder onze 2d-ers is de Sweet Cake. Die doet het goed als zandbank, plantenbak, wijnkoeler én honden- of kattenmand!


Lees meer in het Brabants Dagblad van dinsdag 5 oktober 2010.