donderdag 29 juli 2010

FreshFiber voor iPhone




FreshFiber in Amsterdam is een label die kunst en mode samenbrengt met electronica. Door middel van het innovatieve 3d-printing worden ideeën van ontwerpers uit de hele wereld laag voor laag omgezet naar een uniek product. Zoals deze beschermhoesjes voor je iPhone, verkrijgbaar in verschillende prachtige motieven en kleuren.

maandag 26 juli 2010

Liever goedschiks


Uw belangen staan onder druk, u hebt een conflict of u wilt gewoon juridisch advies. U zoekt een advocaat die u eerlijk adviseert, die er voor u is wanneer u hem nodig heeft, die terugbelt en die pal staat voor uw belangen. Een advocaat die doorpakt als dat nodig is, maar ook weet wanneer dat niet nodig of zelfs ongewenst is.
In aansluiting daarop maakten wij onlangs deze advertenties voor Silver Advocaten. Een actief advocatenkantoor die tot het uiterste gaat om hun opdrachtgevers te helpen.

zaterdag 24 juli 2010

De wereld in een envelop


Leuke mailing nodig om klanten naar je toe te halen? Hier vind je een gratis service die het printen van een envelop combineert met alle locaties van Google Maps. Voer je je locatie in, voeg een persoonlijke boodschap toe, print het uit, knip en plak en je hebt een unieke envelop. Kost wat tijd, maar dan heb je wel een persoonlijke envelop. Wij deden het even voor.

donderdag 22 juli 2010

Social Media in het bedrijfsleven


Dat consumenten steeds meer gebruik maken van sociale platformen als Facebook, Twitter of Foursquare mag intussen duidelijk zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met het bedrijfsleven? Adopteren zij massaal deze nieuwe technologieën, bloggen ze al of blijven ze bijkans haast offline? Op de blog van het event iStrategy vinden we een duidelijke infographic.
Voor deze infographic is er gekeken naar de "Fortune 100", een lijst van 's-werelds bekendste bedrijven. Wat blijkt: 79% van deze bedrijven is terug te vinden op ten minste 1 van de populaire platformen (Facebook, Twitter, YouTube en blogs) en 20% van de lijst gebruikt die zelfs alle vier. En dan kan 2d natuurlijk niet achter blijven. via DutchCowboys

woensdag 21 juli 2010

Gratis analyse: Wát zegt u?

Wat zegt u met uw advertentie, logo, brochure, autobelettering of website over uw bedrijf? Is dat eigenlijk wel wat u wilt zeggen? Wat uw doelgroep zou moeten horen? Wordt het gewenste effect bereikt?

Check hier gratis de kracht
van uw communicatie!


Elke werkdag geven we bij 2d studio in vorm één gratis analyse weg, vul dus snel uw gegevens in. Zonder verdere verplichtingen!

dinsdag 20 juli 2010

IPhone home

Dit is het echte handwerk. Loes van der Wee, moeder van 'onze' Desiree, haakte voor onze iPhone's een perfect passend hoesje. In 2d-stijl! Daar zijn we natuurlijk meer dan blij mee.

Belettering op de vloer, op de wand, op het glas

Ons kantoor is een jaar geleden weer wat verbouwd en daarmee is de subtiele belettering op de vloer voorgoed verdwenen. Jammer eigenlijk, want Desso zorgde toen voor prachtige snijteksten in het tapijt. Om onze gasten bij binnenkomst welkom te heten, en ze in de studio te inspireren.

Nu hebben we lange witte wanden en brede glazen deuren. Mooi, die rust. Of zullen we toch ....? Misschien trekken de onderstaande voorbeelden ons over de streep?

maandag 19 juli 2010

Niksweken!

Het zal niemand verbazen dat ik geen sticker ‘geen reclame’ op de brievenbus heb. Elke folder, elk krantje, elke advertentie wordt aan een grondige inspectie onderworpen. Maar ook als u geen reclame per brievenbus ontvangt, kan het u niet ontgaan zijn: zo’n beetje iedere winkel die er een beetje toe doet (of denkt te doen) vindt het noodzakelijk ons met hun themaweken op te zadelen. Let op: niet ‘week’, maar ‘weken’. Tuinweken, wonderweken, wolweken, witte winterweken, droomweken, muziekweken, vlaggetjesweken, shakeweken, countdownweken, temperatuurweken.

Zelfs de media zijn er zo aan gewend geraakt dat ze aan de Maffe Marathon van de Bijenkorf steevast ‘weken’ toevoegen. Dat zie ik met de Drie Dwaze Dagen niet gebeuren! Je hebt trouwens geen idee (meer) wanneer al die ‘weken’ zich afspelen. Als je aan het winkelen slaat zijn ze óf nog net niet begonnen, óf ze zijn net achter de rug.

Eigenlijk weet je niets meer dan dat tuinieren, slapen, wonen, winter of wol extra in de belangstelling staat. En dat wist je zelf ook al; in het voorjaar wil je gewoonweg je tuin of balkon opfleuren, in de winter verlang je naar lekker lang en warm slapen. Simpel. Wie maakt weer eens duidelijke aanbiedingen? Met niet meer dan één afgebakende themaweek bijvoorbeeld. Gewoon, van maandag t/m zaterdag. Lekker alles in de aanbieding. Of een extraatje voor alle kopers vóór twee uur ’s middags. Of op elke woensdagmiddag kinderkorting.

Ik ben zo langzamerhand toe aan een paar weken zónder thema. En daar ga ik nu mee beginnen. De niksweken. Van 2 t/m 13 augustus 2010. Dan gaan we bij 2d namelijk allemaal heerlijk niksen. Luieren. Vakantievieren. Dan bieden wij u niks aan. En dan heeft u niks-nul-voordeel bij ons. Dan hoeft u niks te missen, mocht u ook met vakantie gaan.

Fijne zomervakantie!

Ank Klis

zondag 18 juli 2010

'Must haves' voor een grafisch vormgever!

Welke houding, welke middelen en welke gereedschappen je nodig hebt als grafisch vormgever zie je op deze poster van Ashwin Patel. Dus 2d-ers, mochten jullie twijfelen, dan bestel je hem en doe je de check. Misschien ook een handig instrument om toekomstige sollicitanten op te selecteren? Hoe dan ook, wij willen de poster wel in de studio aan de wand!

zaterdag 17 juli 2010

Finalisten Dutch Design Awards 2010

Uit de 700 ingezonden projecten zijn 53 ontwerpen geselecteerd op opgaan voor de Dutch Design Awards. Op 23 oktober worden de 17 winnaars bekendgemaakt in de hoofdcategorieën ‘Communicatie’, ‘Product’ en ‘Ruimtelijk’.

Speciale categorieën
• The Golden Eye (meest succesvolle ontwerp van 2010)
• de Rado Young Designer Award (aanmoedigingsprijs jong talent)
• de Publieksprijs van de DDA (online stemmen vanaf 7 juli)
• de Beste Opdrachtgever Award
• de BNO – Piet Zwart Prijs – Life Time Achievement Award van de DDA

De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden aansluitend één week geëxposeerd in de Brainport Greenhouse tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Trends
Tet Reuver, hoofd jury DDA 2010, ziet een aantal terugkerende trends in deze 8e editie van Dutch Design Awards. Zo zijn veel ruimtelijke ontwerpen iconisch, zijn productonwerpen sterk georiënteerd op services en systemen, is duurzaamheid onverminderd actueel en voert ‘social design' de boventoon op het gebied van communicatie.

Winnaars
De uiteindelijke bekendmaking van de winaars van Dutch Design Awards 2010 vindt plaats op 23 oktober tijdens de Dutch Design Week (DDW). De komende maanden worden trends in Dutch Design en achtergronden van Dutch Design Awards 2010 extra belicht op het blog van Dutch Design Awards.Bij productontwerp is een grote oriëntatie op services en systemen te herkennen, waardoor producten ook ‘diensten’ worden. Ook het verduurzamen van het product en het toepassen van duurzame materialen blijven actueel.

Er waren een aantal terugkerende thema’s te herkennen. Bij ruimtelijke vormgeving is de tendens dat de ontwerper nog duidelijker een stempel drukt op de identiteit van de openbare ruimte. Ruimtelijke ontwerpen worden iconen in de omgeving en zijn niet langer enkel een werktuigbouwkundig of infrastructureel object.

In het vakgebied communicatie voert ‘social design’ de boventoon. De interactie met de gebruiker komt niet alleen tot uitdrukking in digitale media maar ook meer en meer in grafisch ontwerp en visuele identiteiten.

vrijdag 16 juli 2010

Poster met alfabet van bekende merken


Deze unieke poster kwam tot stand zonder drukinkt, maar uitsluitend met foliedruk en preeg. Het 'ABC of branding' is samengesteld uit bekende - en wat minder bekende - logo's. Je hebt de keuze uit zilveren foliedruk op zwart papier en gouden foliedruk op crème papier. Elk exemplaar (er zijn er 50o per soort) is genummerd en door de vormgever Jason Dean gesigneerd. Bij The Best Part (TBP) kun je ze bestellen. Overigens heeft Jason met TBP een blog, een shop en kunnen we hem werkelijk overal online volgen.

woensdag 14 juli 2010

Wát zegt u?


Dit is één van de vele voorbeelden uit de taalfoto's van het project "Vlaamse Teksten op de Korrel". Sinds 1998 is Peter Tomesen, als bewoner van de grensstreek met België, bezig geweest met het fotograferen van typisch Vlaamse teksten in de straten van steden en dorpen van Vlaamssprekend België. Het resultaat is een opmerkelijke serie taalfoto's. 'Faillissement' wordt 'falingen', 'affiche' wordt 'plakbrief', 'entree' wordt 'inkom', een 'garage' een 'autostaanplaats' en een 'centrifuge' een 'zwierder'. Daarmee is de Vlaamse taal soms nog Nederlandser dan de Nederlandse. De technische kwaliteit van de foto's is secundair. De gedachte hierachter is dat de toeschouwer ook het gevoel van 'de Vlaamse straten' krijgt. via Onze taal en BN de stem

maandag 12 juli 2010

Rode Ferrari en blauwe citroen...


.... ehhh .... gehaktbal.
Onder de titel “KLEUR! Rode Ferrari en blauwe gehaktbal; het effect van kleur in ontwerpen” is van 27 maart tot en met 12 september in het Designhuis in Eindhoven een expositie te zien. Die sluit mooi aan bij ons eigen magazine Kracht over kleur en vorm.

Een roze vloeistof in een koffiekopje oogt vreemd en verdacht, maar datzelfde roze drankje in een cocktailglas ziet er feestelijk uit. Kleuren roepen gevoelens, associaties en reacties op. Kleuren zijn van invloed op de sfeer van een interieur of de aantrekkingskracht van een product. Hoe bewust gaan ontwerpers en kunstenaars om met kleur, en welke rol spelen psychologie, tijdgeest en cultuur daarbij?

Een brandslang is haast vanzelfsprekend rood, net als het achterlicht van een fiets. Bij de identiteit van merken speelt kleur vaak een hoofdrol, denk aan bierkratjes of gereedschap. In de jaren zestig en zeventig was de combinatie van bruin en okergeel hip, nu vinden we dat gedateerd. En een pak volle melk is blauw, terwijl dat van de karnemelk rood is. Waarom eigenlijk?

De tentoonstelling KLEUR! laat zien hoe kleuren, bewust of onbewust, allerlei gevoelens, associaties en reacties oproepen. Volgens sommige psychologen heeft dat te maken met ons oergevoel en ons oergeheugen. Anderen gaan er vanuit dat er een relatie is tussen de voorkeur voor bepaalde kleuren en persoonlijkheidseigenschappen. Maar ook kunnen kleuren een betekenis krijgen onder invloed van religie, cultuur, mode of tijdsgewricht.

Designers en kunstenaars gebruiken in alle vrijheid kleur soms zelfs als uitgangspunt voor hun ontwerp. Aan de andere kant van het spectrum vinden we ontwerpbureau’s van industriële producten die met het kleurgebruik van hun ontwerpen inspelen op de psychologie van kleuren of zich gehouden weten aan branding, afspraken of zelfs wetgeving.

KLEUR! toont ontwerpen van o.a. Raw Colour, Hilbert Tjalkens en Vera Teunen, Tejo Remy & René Veenhuizen, Christien Meindertsma, Jacob Schlaepfer, Mart Visser, Marianne Kemp, Rianne de Witte en ontwerpen uit de collecties van Van Besouw Tapijt, Koninklijke Mosa, Tichelaar Makkum, Royal Goedewaagen en Royal Leerdam. Daarnaast leent het Van Abbemuseum voor deze expositie vijf kunstwerken uit, onder andere van Peter Struyken, en verleent ook het Graphic Design Museum in Breda medewerking.

zondag 11 juli 2010

Hoe werkt Google?

Klik op de afbeelding om hem helemaal te bekijken. Infographic by PPC Blog

How Does Google Work?

Infographic by PPC Blog


donderdag 8 juli 2010

Skooz-logo als tattoo



Het kan zomaar gebeuren dat een merk zo goed bij je past, dat je er een tattoo van wil.
Commentaar van de dame in kwestie: "Ik vond het zo'n leuk symbool dat ik hem heb laten tatoeëren". Daar zal Skooz blij mee zijn. via Facebook

pop-art 2010?


Met veel bewondering hebben wij naar deze prachtige poster gekeken. Sfeer, kleurgebruik, illustraties, lettertype, lay-out... echt geweldig!

Anthony Malzone van darkhavenstudios heeft echt een geweldig kunstwerk van deze poster gemaakt.

woensdag 7 juli 2010

Twintig procent winst door design

Wil een bedrijf meer winst halen, dan doet het er goed aan veel aandacht te schenken aan design. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door toepassing van goed design de financiële prestatie gemiddeld twintig procent toeneemt.
Het onderzoek 'Effectiviteit van design' is 1 juli 2010 gepresenteerd bij bedenker BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). De studie is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam en de TU Delft onder vierhonderd managers van Nederlandse bedrijven. Volgens de BNO is het de eerste keer dat een dergelijk onderzoek is uitgevoerd.

"Eindelijk is nu objectief vastgesteld dat design een belangrijke economisch-commerciële waarde heeft. Dat is natuurlijk zeer waardevol", aldus BNO-voorzitter Tom Dorresteijn. "Bedrijven weten nu dat met veel aandacht voor de functies van een product en voor de manier waarop mensen het beleven, geld te verdienen valt."

In de publicatie is onder andere de invloed van designoriëntatie, de bijdrage van design aan het succes van nieuwe producten, en de rol van design in huisstijl, website en bedrijfsprestaties te lezen. Download hier het Complete onderzoek Effectiviteit van Design.

via ed.nl

Inspirerend...

dinsdag 6 juli 2010

Zoek de verschillen!





















We schrijven 2007. En maken ons eerste magazine, genaamd Kracht. En krachtige vormgeving associëren wij bij 2d onder andere met een citroen. Het hoe en waarom daarvan en van de andere associaties zie je ín het magazine, maar die citroen - daar waren we het unaniem over eens - moest op de cover. Nr. 1 krijgt een trotse plaats.

We schrijven 2010. Een collegabureau maakt haar eerste magazine. En een citroen prijkt - ook trots met z'n nummer 1 - op de cover.

Toeval? Wij denken van wel. Het zal niet voor het eerst zijn, dat min of meer dezelfde ideeën op verschillende plekken ontstaan. En dat is prima, want de kracht van de citroen heeft zichzelf dan dubbel en dwars bewezen. Maar dat wij een jaar of 3 eerder waren, is zeker niet zuur!

maandag 5 juli 2010

Ampersand: the good, the bad and the ugly


Twee websites. Good& en Shit&. Met een opmerkelijke verzameling ampersands (blijft een mooi woord!). Vooral ongelooflijk wat voor lelijke varianten er zijn. De sites zijn simpel maar effectief: de ampersands komen optimaal tot hun recht en met één klik (rechtsboven) beland je van de rode (fout!) naar de groene (goed!) versies. En zou je er een boek van willen?

zaterdag 3 juli 2010

Girls can do it (too)


Het moet gezegd: de vrouwen bij 2d zouden niet zonder onze 2d-mannen willen en kunnen. En andersom. We zijn samen prima in balans. En om dat zo te houden is dit een handige site waar vrouwen 'in business' de nodige tips kunnen halen op creatief gebied. Verpakkingen, ZMO, fotografie, vormgeving....

vrijdag 2 juli 2010

De geschiedenis van de computer


De hele geschiedenis van de computer zie je hier. Te beginnen in 1939 met HP. Voor 2d begon het computergebruik een halve eeuw later. We hebben het museumexemplaar nog steeds: een van de eerste Apple Macintosh computers. Kostte een fortuin, zelfs tweedehands.

donderdag 1 juli 2010

Food trends 2010: klopt het?


We zijn inmiddels halverwege 2010. Kloppen de voorspelde trends met betrekking tot ons eetgedrag? We genieten in 2010, werd voorspeld door So PR en HBMEO, maar niet te decadent. Het zit ‘m in de kleine dingen. Genieten we thuis van versgebakken brood, of een goed stuk vlees op z’n tijd (hoewel vega mega zou moeten worden)? En als we dan uit eten gaan, is service en een free refill dan inderdaad belangrijk? Op vakantie gaan we, (toch?) maar dan wel dichtbij huis, naar een Scandinavische blokhut bijvoorbeeld. Is 2010 sober-de-luxe, een jaar van kwalitatieve soberheid?


Een groep trendwatchers wereldwijd gaf input voor de lijst, die al voor de zevende keer werd gepubliceerd. Dit zijn mensen die gespecialiseerd zijn in fashion, food of lifestyle. Daarin zie je ook dwarsverbanden. Op het bord gebeurt hetzelfde als op de catwalk, volgens HMBEO. De trends zijn veelal overgewaaid uit wereldsteden.

Hoe eten we in 2010?
Doordeweeks eten we veel thuis. Na een lange werkdag halen we een goed stuk vlees bij de kwaliteitsslager (die tot laat open blijft) of koken we vegetarisch, bijvoorbeeld met cypriotische haloumi-kaas. Daarbij lekker simpele gekookte aardappels, want die maken een fashionable come-back. Ook in restaurants, trouwens. We koken heel clean en eenvoudig.
 Maar eerst bijkomen met een borrel en daar dan een ouderwetse rolmops bij. Of kibbeling, de nieuwe sushi. Maar we snacken ook met krokante snacknori of groente- en fruitchips als we het wat gezonder willen doen.

Geen lattes, cappuccinos of frappuccino's: rond koffietijd bestellen we gewone koffie. Maar dan wel kwaliteitsfilterkoffie. We willen het liefst dan ook een gratis refill. We eten er een macaron bij, want cupcakes zijn heel erg 2009. Onze kaneelbiscuits dopen we in de infusion-thee.


Lunchen doen we met een lekkere uitsmijter of tabouleh. Of we gaan langs de corner-crêpery voor een fijne Franse pannenkoek. En toe een ijsje van de ouderwetse ijssalon.


In de bar bestellen we een bananen-, gember- of kokosbiertje, een onvervalste gin, whiskey-sour, pastis of een campari-soda. Alcoholvrij kiezen we voor menthe à l'eau.


Gaan we uit eten, dan kun je in steeds meer restaurants je eigen fles meebrengen (BringYourOwn). Van de wijnkaart kiezen we het liefst lichte wijnen (Vinho Verde) of we drinken voor een goed doel (Gorillawijn). In een feestelijke bui bestellen we kwaliteitsbubbels, zoals DOCG Prosecco. Het diner begint met een ouderwetse garnalencocktail en in ons hoofdgerecht treffen we Maitake mushrooms en artisjok aan. Cassave-friet on the side. Flamberen aan tafel is weer helemaal hot. Bij het dessert vinden we bloemenijs (rozenijs, viooltjesijs, jasmijnijs) op het bord.


Het huis uit voor haute cuisine hoeft ook niet, want BYO thuisdiners zien we ook steeds vaker. Dan hoeven we ook niks weg te gooien, want wasted food, daar houden we niet van. Bron: Special Bite

Knipogen in het donker

'Bepaal vooraf je doel(en)
en doelgroep(en) met je
twitterberichten.
Teveel doelen en doelgroepen
willen bereiken is als
knipogen in het donker.'

Precies. Meer twittertips lees je bij De Ondernemer. Volg 2d studio hier op twitter.