zondag 30 mei 2010

Communicatieprofs zijn niet bang voor de invloed van Twitter

‘Wie niet twittert doet niet meer mee.’ Juist of onjuist? Communicatie deed er onderzoek naar en constateerde dat bijna 40 procent van de ruim 2.370 respondenten de stelling onderschrijft. Al verklaart minder dan de helft van de twitterende communicado’s dat zij tweets over de eigen organisatie ‘op de voet volgen’. En zegt eveneens minder dan de helft dat deze tweets ‘grote invloed hebben’. (zie ook opinie-artikel 'Twitteronderzoek: Twitter or die?')

De bekendheid met Twitter onder de respondenten (abonnees van communicatie-online.nl) is betrekkelijk groot: slechts 35% zegt ‘ik twitter niet’. Het overgrote deel van de twitteraars doet dat via een persoonlijk account, een veel kleiner deel via een bedrijfsaccount – en sommigen via beide. Het zijn zeker geen ‘slapende’ twitteraars: 60% doet het minimaal een paar keer per week. En serieus zijn ze ook: ze volgen vooral ‘vakgenoten’ (79%), ‘collega’s’ (65%) en ‘politici, journalisten en andere opinieleiders’ (60%).

Twitter wordt het helemaal. Ja, zegt 42%. Nee, vindt 58%. De meningen over de betekenis van Twitter zijn sterk verdeeld. Communicatieprofessionals die over crises en rampen communiceren, geven duidelijk aan dat ze er echt niet meer omheen kunnen. Maar veel mensen noemen het een hype, want te oppervlakkig en te vluchtig. ‘Over een jaar is Twitter zó 2010.’

Ik volg tweets over onze organisatie op de voet. Opvallend is dat de meerderheid (58%) van de respondenten hier nee op antwoordt en slechts 42% ja. Onder twitteraars met een bedrijfsaccount is het aantal mensen dat ja zegt wel iets groter: 54%. Wat doen ze met die tweets over de organisatie? Ze gebruiken deze vooral om ‘te volgen wat er speelt in de doelgroep’ (79%). Slechts een kwart (25%) zegt ‘ik doe aan webcare: ik handel na (on)welgevallige tweets over de organisatie’. Onder degenen met een bedrijfaccount bedraagt dat percentage 31.

Ook opvallend: aan de betekenis van tweets die betrekking hebben de eigen organisatie wordt niet zo zwaar getild. Ik denk dat tweets over (producten/diensten van) onze organisatie grote invloed hebben. Nee, zegt maar liefst 57%. Want: de doelgroep zit niet op Twitter, het medium is te vluchtig of het aantal volgers te gering. Ja, zegt een minderheid van 43%. Want: Twitter is een vorm van mond-tot-mondreclame, het is snel, bovendien: ook journalisten zitten op Twitter. Maar beter herkent men zich in de stelling: ik denk dat tweets grote invloed kunnen hebben. En dan níet de berichten die de organisatie zelf de wereld intweet, maar tweets van je doelgroep en van opinieleiders.

De respondenten zijn mild over collega’s die (nog) niet twitteren. Als je in het communicatievak niet twittert, doe je niet mee. Ja, zegt 37%: ‘Een beetje communicatieadviseur zit op Twitter.’ Nee, onzin!, zegt 63%, een communicatieprofessional hoeft niet te twitteren om serieus genomen te worden. ‘Ik dacht dat het zo was. Totdat ik er weer mee stopte.’

Communicatie’s Twitter Onderzoek is eind maart 2010 gehouden. Ruim 2.370 communicatieprofessionals, abonnees van de nieuwsbrief communicatie-online.nl, hebben eraan deelgenomen. Een uitvoerig artikel over Communicatie’s Twitter Onderzoek staat in vakblad Communicatie, mei 2010.

Volg 2d studio in vorm op twitter.

Bron: CommunicatieOnline

Big business: afgedankte godshuizen


Verwacht wordt dat er de komende tien jaar zo’n 1.200 kerken op de markt komen. ‘Ze zijn erg gewild. Ik kan ze vaak zo kwijt.’

De kerk laten slopen en flink cashen? Of, minder lucratief, een andere bestemming zoeken, maar wel een fraai gebouw behouden? Dat is het dilemma waar veel kerkbesturen voor komen te staan. Naar schatting 1.200 kerkgebouwen zullen door de ontzuiling, de vergrijzing en fusies binnen de kerk de komende tien jaar leeg komen te staan. De afgedankte godshuizen kunnen een schitterend tweede leven krijgen, ware het niet dat kerkbesturen nogal eens dwarsliggen. Of om sentimentele redenen, of voor het geld.

De kerkhandel is big business. Het minimumbedrag dat men voor een kerkje neertelt is twee ton, het maximum ligt rond de 5,5 miljoen euro, volgens Mickey Bosschert, directeur van Reliplan. Dit in kerken gespecialiseerde makelaarskantoor heeft 63 kerken te koop staan. Bosschert: ‘Kerken zijn op het ogenblik zeer gewild. Ik kan ze vaak zo kwijt.’

Flinke investering Meestal zijn de kopers organisaties als woningcorporaties, zorginstellingen of gemeentes. Die maken er bijvoorbeeld appartementen, een ?gezondheidscentrum of een schouwburg van. Een enkele keer valt een gebouw ten prooi aan een projectontwikkelaar en komt er bijvoorbeeld een marketingbureau, klimcentrum, supermarkt of biercafé in. ‘Het vergt een flinke investering. Maar vaak levert het unieke objecten op, die maatschappelijk en economisch de moeite waard blijken’, zegt onafhankelijk adviseur Door Jelsma.

Bosschert heeft ooit een klooster met een flinke lap grond van de hand gedaan voor 12 miljoen euro. Die grond is waar het vaak om draait. Kerken liggen meestal in hartje stad en dat maakt het zeer gewilde bouwgrond. Kerkbesturen kiezen er vaak voor om de grond te verkopen aan een projectontwikkelaar. De kerk gaat dan plat, maar de spaarrekening wordt flink gespekt. Dat geld kan het kerkbestuur dan weer gebruiken voor het onderhoud van andere panden.

Emotie Het slopen van een kerk is vaak wel tegen het zere been van de gemeenschap, die zich emotioneel verbonden voelt met het gebouw. Bosschert: ‘Een kerk is een plaats die is omgeven met veel emoties. Mensen zijn er gedoopt of getrouwd en familieleden of geliefden begraven.’ Veel burgers verenigen zich in lokale of landelijke groeperingen om tegen de sloopplannen in het geweer te komen.

Herbestemmingen Ook vanuit het oogpunt van de kerk is herbestemmen vaak een netelige kwestie. ‘Vooral bij de rooms-katholieke kerk. Daar is het gebouw echt een heilige plek waar je lang niet alles mee kunt doen’, zegt Sander van Schijndel van adviesbureau PRC. ‘Een gezondheidscentrum, museum of school kan soms nog wel. Commerciëlere herbestemmingen zijn de kerken een doorn in het oog.’ Een pijnlijk voorbeeld hoe het voor de kerk mis kan gaan is de Bernadettekerk in Helmond, die nu een supermarkt is. Ook de St. Josephkerk in Den Bosch werd een flater voor het bisdom Den Bosch. Van Schijndel: ‘Dat is nu partycentrum Orangerie. Tegelijk met het gebouw is ook het interieur verkocht. Sta je een biertje te tappen onder Maria.’

Interieur Het kerkinterieur is om die reden vaak ook een twistpunt. Vooral van oude katholieke kerken kan zo’n interieur veel geld waard zijn. Echter, door de vele leegkomende kerken barsten de musea en depots al zowat uit hun voegen. Daarom krijgen kerken in katholieke landen als Oekraïne, Polen of Roemenië steeds vaker een complete inboedel cadeau. Zo worden Orangerie-achtige situaties voorkomen.

De 800 jaar oude Dominicanenkerk in Maastricht is tegenwoordig een filiaal van Selexyz boekhandels. De kerk had het gebouw al 200 jaar niet meer in gebruik en had daarom geen zeggenschap meer over de bestemming. De Britse krant The Guardian heeft Selexyz Dominicanen uitgeroepen tot mooiste boekwinkel ter wereld. Aller tijden. Bezoekers zijn vol lof. Maar voor de katholieke kerk is deze commerciële bestemming niet acceptabel. Misschien zou de kerk hierin wat minder star moeten zijn, zegt Jelsma.

Hoe mooi ook, een groot deel van de 1.200 leegkomende kerken zal worden gesloopt. Bosschert: ‘Wat ons betreft is dat er niet één. Maar er zijn veel kerken uit de jaren zestig die maar weinig culturele waarde hebben. Als het rendement voor sloop-nieuwbouw dan hoger is, moet je niet te moeilijk doen over slopen.’ Van Schijndel kan zich daar in vinden: ‘En als overheden toch proberen krampachtig kerken te behouden, dan moeten ze ook de ballen hebben om er zelf geld in te steken.’

Bron: de Ondernemer

donderdag 27 mei 2010

French Bull




zzzz


Voor een geweldig leuke opdracht zochten we naar borden met een passend decor. Die vonden we bij French Bull, maar voor de betreffende opdracht was de levertijd helaas nét iets te lang. Jammer, maar de melamine borden komen ook nog van pas op de camping, we slapen dan onder een bijpassend dekbedovertrek en de inspiratie die we op vakantie opdoen, schrijven we in een bijpassend notitieboekje.
Want het is nu officieel: we zijn fan van French Bull, een Amerikaanse leverancier van serviesgoed, keukengerei, dekbedovertrekken, papierwaren en meer. En dat alles in een tiental schitterende patronen. Zoeken en combineren maar!

donderdag 20 mei 2010

Haal het beste uit je webtekst

Wil een website het gewenste effect sorteren, dan moet die aan twee voorwaarden voldoen:
1. De beoogde bezoekers moeten de site makkelijk kunnen vinden.
2. De informatie moet zodanig gepresenteerd zijn, dat de bezoekers antwoord krijgen op hun mogelijke vragen.

Het gaat er dus om de doelgroep te bereiken en een boodschap over te brengen. 
Of de bezoekers uw site kunnen vinden, hangt voor een deel af van het ontwerp en de onderliggende structuur van de homepage. Voor een belangrijk deel echter bepalen de schrijvers zelf of bezoekers hun site gemakkelijk vinden.
Wanneer een bezoeker de site eenmaal heeft gevonden, is het zaak zijn of haar aandacht vast te houden. Daarom is het van belang dat de site aantrekkelijk, helder en overzichtelijk is.

Doelgroep
De eisen waaraan een gedrukte tekst moeten voldoen gelden in nog sterkere mate voor webteksten. Alle onderzoeken wijzen uit dat internetgebruikers nog eerder afhaken als een tekst niet lekker loopt, of leest alsof die niet voor hem of haar bestemd is. 
Elke schrijver moet daarom beginnen zich af te vragen voor wie hij of zij schrijft: wie vormen de doelgroep? Inhoud en schrijfstijl moeten aansluiten bij degenen voor wie de tekst bestemd is.

Tekstopbouw
Het onderwerp 
Een tekst op een website mag met de deur in huis vallen. De beperkte ruimte van het scherm en de haast van de bezoeker laten geen ruimte voor een uitgebreide inleiding. Zie ook de alinea 'trefwoorden'.
Antwoorden 
Elke bezoeker heeft vragen over het onderwerp van uw site. Een goede tekst geeft antwoord op de belangrijkste vragen die bezoekers (de doelgroep) kunnen hebben over dit onderwerp. U kunt dus het best beginnen die vragen te bedenken en deze in een logische volgorde te zetten. Pas daarna begint u te schrijven. Door antwoord te geven op de vragen, schrijft u vanzelf een goed opgebouwde tekst. Als elk antwoord op een nieuwe regel begint, ontstaan er alinea's.
Informatie op maat
 Op de eerste pagina is alleen plaats voor antwoorden op de belangrijkste of hoofdvragen. De antwoorden op subvragen kunt u het best voor volgende pagina's bewaren. Niet alle bezoekers zijn in details geïnteresseerd, maar zij willen wel de hoofdzaken weten. De maat van het scherm bepaalt hoeveel tekst er op één pagina - het scherm - past. Het is verstandig uit te gaan van maximaal 300 woorden.

Schrijfstijl
Dynamische stijl
 Een tekst op het scherm is lastiger te lezen dan een gedrukte pagina. Daarom is het des te belangrijker levendig te schrijven. Elke zin heeft bij voorkeur een actief onderwerp.
  • liever niet de lijdende vorm ('worden' met een voltooid deelwoord): De module wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen
  • maar liever actief: Een schriftelijk tentamen sluit de module af.
De taal leeft dankzij de werkwoorden Veel schrijvers maken van werkwoorden zelfstandige naamwoorden door er een lidwoord voor te zetten (naamwoordstijl). Teksten worden niet alleen levendiger als u de actieve vorm en de werkwoordstijl gebruikt, ook de zinnen worden daardoor korter.
  • liever niet: Het inhalen van dit tentamen is niet mogelijk
  • maar liever: Studenten kunnen dit tentamen niet inhalen.



Struikelblokken
 Bezoekers mogen niet struikelen over taal- en spelfouten. Controleert u daarom de tekst zorgvuldig voordat die op de site belandt. Voor wie met taalvragen blijft zitten, kan het Groene boekje en de Taaladviesdienst uitkomst bieden.



Trefwoorden
Het hangt van de schrijver af of zoekers bezoekers van uw site worden. De meeste zoekmachines zoeken in de eerste regels of alinea's naar trefwoorden. Daarom moeten de belangrijkste woorden in het begin van de tekst voorkomen. Belangrijke woorden kun je doorgeven aan de webmaster. Of - als 2d studio in vorm je site gemaakt heeft - aan ons. We kunnen de site dan zo aanullen dat de zoekmachines de woorden beter vinden.
 Het is uiteraard aan te bevelen titels zo te kiezen dat de beoogde doelgroep de site vindt!

Hypertext

Internet heeft twee grote voordelen vergeleken met de gedrukte media: het is mogelijk een link te leggen tussen verschillende sites en de gebruiker kan onmiddellijk via hetzelfde medium reageren. De schrijver van de site kan ervoor zorgen dat deze mogelijkheden optimaal - niet maximaal - zijn.

Links Met de zogenaamde links kan de schrijver een koppeling maken naar ander sites. Er zijn twee soorten links: interne en externe. De interne links koppelen pagina's binnen de eigen site; externe links brengen een verbinding met een andere homepage, of een subpagina daarvan, tot stand.
  • Een interne link is bijvoorbeeld deze, die verwijst naar een alle artikelen in deze blog met tips.
  • Een externe link is bijvoorbeeld deze, die verwijst naar onze website, www.2dstudio.nl.
Links in de lopende tekst zijn soms storend en zijn er bovendien soms de oorzaak van dat bezoekers niet naar uw site terugkeren. Links kunnen het best aan het eind van een paragraaf staan of apart op de pagina.



E-mail
 Als bezoekers een e-mail kunnen sturen vanaf de site, moeten ze eerst alle relevante informatie hebben gelezen. Om te voorkomen dat het e-mailbericht voortijdig de oorspronkelijke tekst bedekt, is het beter in een later stadium om een e-mail(re)actie te vragen.

woensdag 19 mei 2010

Marker doodles

Zo noemt Esther Aarts haar grappige zwart/wit illustraties. Hoe zij ze maakt, legt ze op haar blog uit met een knipoog naar de iPad.

Ouderwets haken



Een fruitschaal van gehaakt katoen? Na grondige inspectie blijken deze schalen gemaakt te zijn van porselein. Het origineel is natuurlijk wel gehaakt waar vervolgens een mal van is gemaakt, zodat het in porselein gegoten kan worden. Een geweldig idee. Vlug op zoek naar me haaknaald en even terug halen hoe het ook al weer zat; insteken, omslaan, doorhalen en aflaten gaan of was dit nou bij breien?

dinsdag 18 mei 2010

Dotjes






Built designs vindt dat vormgeving net zo belangrijk is als functionaliteit, en dat dat in kleur samenkomt. Nou, dat vinden we bij 2d nou ook. Geen wonder dat de laptopsleeves, cameratassen en boodschappentassen van neopreen bij ons in de smaak vallen. Bijna jammer dat we elke dag gezellig gezamenlijk lunchen met vers brood en beleg; anders was ik zeker gezwicht voor een van deze dotjes van lunchtasjes.

Heb Made lief

In het centrum van Made ontwikkelt Volksbelang Made een uniek plan: Plukmadehof! Het plan biedt met 26 koop- en huurwoningen, verdeeld over drie types, een interessante keuze voor starters en jonge gezinnen. Plukmadehof is een prachtige locatie voor starters die een slimme woonstap willen maken.


Made is de grootste van zes dorpskernen die de gemeente Drimmelen vormen. In de nabijheid van Oosterhout en Breda en met de Biesbosch op fietsafstand biedt Made het beste van verschillende werelden. 
Cofier vroeg 2d studio in vorm om alle communicatiemiddelen te ontwikkelen. We waren meteen enthousiast over het project en formuleerden de kernwaarden die als uitgangspunt dienen: Eigen wijze, durf, inspiratie en kleurrijk.

We ontwikkelden een laagdrempelig en informatief woningmagazine met een inhoud en uitstraling die aansluit bij de doelgroep. Op een luchtige en toegankelijke manier vestigen we zo de aandacht op de leefomgeving, de zakelijke aspecten van het kopen van een woning, het materiaalgebruik en de interieurmogelijkheden van de 3 woningtypes.

Omdat starters en jonge gezinnen veel gebruik maken van internet realiseerden we ook een website. Met banners bij makelaars en de woonwinkel wordt lokaal de aandacht op de woningen gevestigd. Advertenties zorgen regionaal voor bekendheid van Plukmadehof. Een eigenwijs stukje Made.

maandag 17 mei 2010

IJsland



In 2008 hebben wij (Jolanda en William) een bezoek gebracht aan het zeer mooie Reykjavik. Een prachtig landschap waar mooie foto's te maken zijn. Ook een excursie gemaakt naar de bekende plekken van IJsland. Een bijzondere ervaring, zo zijn we ook langs de vulkaan Eyjafjallajokull gekomen. Dankzij de uitbarsting van deze vulkaan is het landschap drastisch veranderd. Maar nog steeds kun je er hele mooie foto's maken maar deze hebben een geheel andere sfeer. Kijk hier voor een prachtig overzicht. En als de vliegtuigen weer normaal vliegen zou ik zeggen: boek ook eens een ticket naar IJsland, want dit moet je toch echt zelf ervaren.

People for water for people


Mooi gedaan, deze metamorfose van het logo voor 'water for people'. En zoals het een goede vertoning van een metamorfose betaamt: met plaatje 'voor' en plaatje 'na'.

zondag 16 mei 2010

Ik zie, ik zie ...



Door het ontleden en opnieuw samenstellen van landkaarten creëert kunstenaar Shannon Ranklin intrigerende objecten. Je blijft kijken.

zaterdag 15 mei 2010

Plak er maak een sticker op


Met full color prints kun je alles inpakken, ook een kast voor ticketuitgifte. Bedenk het maar!

vrijdag 14 mei 2010

Geknoopte verhalen

Er bestaan mensen die een allergie hebben voor knopen. Knopen die aan je kleding zitten welteverstaan. Juist. Ook al moet je het woord ‘allergie’ hier niet letterlijk nemen, ik kan me er weinig bij voorstellen. In tegendeel zelfs, ik heb een fascinatie voor knopen. Altijd al gehad.



Dat is wellicht te herleiden tot het feit dat zowel mijn oma als mijn moeder jarenlang werkten als succesvol coupeuse. Onder hun handen kwamen de prachtigste creaties vandaan en niet zelden waren die voor mijn zus, mijn broer en voor mij bestemd. Op vrije woensdagmiddagen trokken we (in wisselende samenstellingen) steevast naar de lokale markt om de mooiste stoffen uit de enorme collectie van de stoffenkramen te kiezen. Na schooltijd vond ik mijn moeder dan vaak achter haar naaimachine. Met het bekende kopje thee schoof ik aan om de stofjes te voelen, de losse draadjes op te rapen en zo nu en dan halffabrikaten te passen. Zelfs het prikken van de spelden was dan niet vervelend. Met welke knopen zou mijn kersverse kledingstuk helemaal áf zijn? Daarvoor was dan het gehavende koekblik boordevol nieuwe en gebruikte knopen.

Keer op keer vermaakte ik me met het sorteren van de knopencollectie op kleur, op grootte, op vorm, op materiaal. En bijna moeiteloos wist ik op welk kledingstuk de oude knopen dienst hadden gedaan. Die glanzende groene knoop met anker erop, die hoorde aan mijn appelgroene zomerjasje (mijn zus had hetzelfde in zonnig geel). Wat was ik daar hip mee! De transparante knoop komt van mijn badstof jasje, dat ik tot driemaal toe vanaf mijn fietsstuur verloor (én gelukkig weer terugvond bij het politiebureau!). Het houtje-touwtje hield mijn zus’ stoere winterjas dicht, zo’n fragiel bloemenknoopje prijkt nog steeds op een zomertuniek, de suède knoop behoorde mijn moeders jack, waarmee ik als tiener zo vaak de sier mocht maken. De grove donkerbruine knoop komt van mijn vaders militaire jas. Op zaterdagochtend sloop hij stilletjes (als goedbedoelde maar mislukte poging me niet wakker te maken) mijn kamer in, om daar zijn tenue uit de linnenkast te halen.

Elke knoop vertelt een verhaal, bijna mooier dan een fotoalbum of een dagboek dat kan. Daarom heb ik al die knopen nog steeds en bewaar ik ze – op kleur gesorteerd – in een oude letterbak. En daar liggen ze, wachtend op wat er komen gaat. Een enkeling heeft al een herbestemming gevonden in een creatieve uitspatting. Ideeën om ze te verwerken tot iets nóg dierbaarders heb ik genoeg.

Ank Klis

PS Gelukkig zijn er meer mensen die dierbare herinneringen aan knopen verwerken tot iets moois. Een selectie daarvan zie je hier, hier en hier.

donderdag 13 mei 2010

Gocco



Wat is gocco? 
Gocco (officieel: Print Gocco) is een Japans druksysteem uit 1977 van Noboru Hayama, geproduceerd door Riso. Gocco werd razend populair in Japan; naar schatting had 1/3 van de gezinnen zo'n apparaatje in huis om zelf kaarten en dergelijke mee te drukken.

De naam? Ik had er nog nooit van gehoord, maar als je de afdrukken ziet, herken je de stempelachtige kwaliteit vast. Het ziet er wat teer en broos uit, en dat maakt het zo prachtig.

Met gloeilampen, een fotokopie, een zeef en wat emulsie komen de prachtigste afdrukken tot stand. Na wat omwegen komt in 2008 de productie van de printers - tot grote spijt van veel ontwerpers en kunstenaars - tot een einde. Ik ben er nog niet achter of dat ook vor de materialen geldt. Ik hoop van niet; heb ik net kennisgemaakt met Gocco en moet ik er al weer afscheid van nemen?

Iedereen kan de Save Gocco campagne steunen op savegocco.com. Doen dus! En dan maar hopen dat de Japanners zwichten voor zoveel creatievelingen.... Op ShareSomeCandy kun jehet Gocco-werk van 13 ontwerpers bewonderen.

woensdag 12 mei 2010

Tekst of illustratie?


Ik tekende vroeger mijn agenda's vol met de mooiste én lelijkste letterillustraties. Is het typisch iets voor de zeventiger en tachtiger jaren, of doen tieners dat nog steeds? Hoe dan ook, het is de hoogste tijd de techniek weer nieuw leven in te blazen, want illustraties als deze lijken hipper dan ooit!

dinsdag 11 mei 2010

Aan de lijn





Als je écht tijd over hebt, kun je altijd nog wasknijpers gaan verzamelen. En er leuke dingen van maken. Meer varianten zie je hier en hier.

maandag 10 mei 2010

Huisstijl-schrijfstijl

Kranten en tijdschriften werken meestal met meerdere redacteuren. Om te voorkomen dat er allerlei schrijfstijlen door elkaar heen gaan lopen, hebben ze een eigen stijlboek ontwikkeld. Als er meerdere mensen binnen je organisatie verantwoordelijk zijn voor correspondentie, promotionele teksten schrijven of de website actueel houden, is het aan te raden een stijlboekje te maken. 

Daarin leg je vast voor welke schrijfstijl je kiest, en voorkom je dat de eenheid ontbreekt.

Eén manier van spellen 
In het Groene boekje staan de woorden in de voorgeschreven spelling.
 Uiteraard kies je ervoor de juiste spelling te hanteren.
Spatiegebruik Veelvoorkomende missers worden gemaakt met het onterecht invoegen van spaties. Kijk maar eens op Signalering Onjuist Spatiegebruik of doe de test!
Hoofdletters of kleine letters
 Schrijf je Bedrijfsnaam BV, bedrijfsnaam bv, BedrijfsNaam BV, BN bv? Laat je de rechtsvorm beter weg? Spreek af welke mogelijkheden toegestaan zijn en gebruik de schrijfwijze consequent. Hetzelfde geld voor namen van afdelingen, producten of diensten.
Afkortingen
 Maak afspraken over het gebruik van afkortingen. Zijn afkortingen als bijv., bv, m.b.t. en d.w.z. toegestaan?


Samenstellingen
 Soms mag een samengesteld woord zowel mét als zonder tussen-s geschreven worden. Gebruik dezelfde schrijfwijze, vooral als het gaat om veelvoorkomend jargon op je site.
Aanhalingstekens 
Dubbele aanhalingstekens ("...") worden doorgaans voor een citaat gebruikt. Enkele aanhalingstekens ('...') voor een citaat binnen een citaat, in koppen en om aan te geven dat woorden een speciale status hebben.


Kopregels en subkoppen 
Zet je titels cursief? Alleen voor het eerste woord een hoofdletter (beginkapitaal)? Vet? Een punt aan het einde an de zin? Maak duidelijk onderscheid tussen koppen en subkoppen en leg de keuzes vast.


Vreemde woorden 
Woorden uit vreemde talen worden doorgaans (de eerste keer dat je het gebruikt) cursief gezet. 


U of jij De aanspreekvorm is een lastige kwestie. Wat is gebruikelijk bij de doelgroep, wat past bij de bedrijfscultuur, welk medium gebruik je, welke relatie is er met degene die je aanspreekt? Niet zelden worden u en jij - terecht - in één organisatie door elkaar gebruikt.

Mis je nog een aandachtspunt? Is er een twijfelgeval over het gebruik van een veelvoorkomende schrijfwijze binnen je organisatie? Stuur dan een e-mail en wij leggen het voor je onder de loupe!

zaterdag 8 mei 2010

BNA Gebouw van het Jaar 2010 Regio Zuid



In de prijzen: Topsporthal T-kwadraat en Ireen Wüst schaatsbaan
Sporthal, klimhal, fitness en schaatsbaan worden samengekneed tot één stedelijk sportcomplex dat fungeert als toegangspoort tot een nieuw Tilburgs stadsdeel; Stappegoor. Sportfuncties worden gekenmerkt door een extensief gebruik. Daarom zijn de publieke functies geconcentreerd in een daglicht verlichtte gorge om de opgetilde sporthal.

Architectencombinatie Bo.2 architectuur en stedenbouw en Van Hoogmoed architecten (Bo.2/vH) zien het project als meer dan een sporthal. Het complex bevat naast een sporthal en schaatsbaan ook cafés, een klimhal, fitness, squashbanen en een sportmedisch centrum. Bo.2/vH ontwierp een locatiespecifiek sportpaleis voor dit complexe publieke programma.

Bo.2/vH wilde het project tot een herkenbaar centrum maken, waar de wijk Stappegoor met haar hogescholen, kantoren, woningbouw en vele sportfuncties rond zou kunnen opbloeien. Het bijzondere aan het nieuwe Stappegoor is de nagestreefde campusopzet waarbij het wonen en sporten worden gemixt. Het sportpaleis symboliseert dit intensieve contact tussen leven en sporten.
Meer informatie vind je bnagebouwvanhetjaar.nl

donderdag 6 mei 2010

Grootse kleine modeltrucks

Ontstaan uit passie voor trucks, is de webshop ModelTruckCenter ontstaan. Verzamelaars, transporteurs, chauffeurs en ieder ander die warm loopt voor (model)trucks kan er terecht voor een levensecht schaalmodel Scania, Daf, Volvo, Renault, Iveco, MAN én meer. Inclusief de realistische belettering. Precies zoals je wenst. Niet van echt te onderscheiden.

Ben jij op zoek naar een baan als Financieel Administratief Medewerker (parttime)?

Vul dan snel onze vragenlijst in, zodat we zijn of 2d en jij bij elkaar passen!

woensdag 5 mei 2010

Primeur: Skooz winkel in Nijmegen!

Shoe Outlet Mandemakers Shoe Retail Group (MSRG) is een succesvolle retailer met verschillende winkelconcepten en tientallen schoenwinkels verspreid door heel Nederland. MSRG dankt haar populariteit mede aan de sterke aandacht voor trends en aantrekkelijke prijzen. Sinds 2008 werkt 2d studio in vorm met veel plezier aan huis-aan-huis-folders, mailings en point-of-sale materiaal voor onder andere de Shoe Outlet-winkels. We lieten al eerder wat promotiemateriaal van Shoe Outlet in onze portfolio zien.

Nieuw winkelconcept: Skooz Sinds het begin van dit jaar ontwikkelen we daarnaast met veel passie een compleet nieuw winkelconcept. MSRG biedt al enige tijd een webshop onder de naam Skooz en vindt het tijd om consumenten ook in de winkelstraat kennis te laten maken met het merk. Jong, fris, modern, trendy. Een merk waar - met name - jonge vrouwen graag mee geassocieerd worden. We brainstormden, maakte moadboards, bezochten winkellocaties, plakten en knipten, zochten materialen, schreven ideeën uit en zetten de eerste strepen op papier.

Verrassende opening Een maand of 4 later is het bijna zover: volgende week, op vrijdag 14 mei 2010, opent de eerste Skooz.com-winkel haar deuren! In Nijmegen. En daar zijn wij en alle medewerkers van MSRG toch wel trots op. Nieuwe inrichting, nieuwe verpakkingen, nieuwe acties en nog veel meer presenteren we die dag. Op dit moment leggen we de laatste hand aan een van de spraakmakende acties rondom de opening. Kijk maar eens op de foto. Meer geven we nog niet prijs.

Wil je blijven volgen wat er staat te gebeuren? Volg 2d studio in vorm of volg Skooz.com dan op twitter!

In de pers: twinklemagazine • SchoenvisieRetailnewsschoenen.startpagina.nl

Schrijven voor het web: 5 tips

de Universiteit van Leiden heeft onderzoek gedaan naar de leesbaarheid van webteksten en hier 5 tips voor opgesteld. Natuurlijk denk je liever niet (teveel) in regels, maar de regels zorgen ervoor dat je de juiste focus hebt en houdt.

Webteksten moeten aan andere eisen voldoen dan teksten op papier. Want lezen van het scherm is lastiger dan van papier. Bezoekers van een website zijn vaak geneigd om snel door te klikken naar andere sites. Een bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Daarom:

1. Val met de deur in huis
Zet de belangrijkste inhoud bovenaan de pagina. Begin niet met een inleiding, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten.

2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen
Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep van je website en bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers. Houd bij het schrijven van webtekst steeds voor ogen: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst? Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep. Met andere woorden: stel jezelf niet de vraag ‘welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?’, maar: ‘welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website?’.

3. Schrijf ‘scanbaar’
Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (een beetje vergelijkbaar met het ‘koppen snellen’ in een krant). Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:
  • maak korte paragrafen
  • bedenk goede, inhoudelijke tussenkopjes (betekenisvolle kopjes die mogelijke zoektermen bevatten, dus niet ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’)
  • gebruik opsommingen (lijstjes met ‘bullets’)

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk
Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden, vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Zet beleidsteksten, brochureteksten, regelingen e.d. niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk deze tot korte, ‘scanbare’ webteksten; bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan printen.
Spreek de bezoeker waar mogelijk rechtstreeks aan:

  • niet: ‘Op deze site is meer informatie te vinden over...’ maar: ‘Lees meer over ...’
  • niet: ‘Je kunt je op deze site aanmelden voor een Open Dag’ maar: ‘Meld je aan voor de Open Dag op 21 april’.

5. Gebruik betekenisvolle linkteksten
Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naartoe leidt. Als je in lopende tekst of bijv. onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten:

maandag 3 mei 2010

De kracht van 8

Van de puzzels in de krant stapte ik voor de invulling van een pauzemomentje over naar de vele games die bereikbaar zijn met je iPhone en de Apps. Via internet stuitte ik onlangs op Online Casino 888.com: een website met online games als poker, roulette en bingo. 888. Een naam die meteen herinneringen bij me oproept: ooit woonde ik namelijk een tijdje naast een café. Best gezellig, maar op bingoavonden drongen uitsluitend getallen met een 8 mijn huiskamer binnen. ‘Achtentachtig’ leek het meest gevallen nummer....

Of dat ook het geval is bij 888.com mag je zelf uitproberen vanuit je luie stoel; er is echter veel meer dan bingo te ontdekken en te spelen. En te winnen natuurlijk. Met blackjack en poker, met roulette en fruitautomaten. Al speel je net als de 20 miljoen(!) geregistreerde spelers natuurlijk vooral voor je plezier, toch? In tegenstelling tot wat je verwacht bij online games voelt de vormgeving prettig aan. De site is rustig en fris, heeft vrolijke foto’s en is wars van schreeuwende kreten en flitsende banners. Dus wat houd je tegen... Ik vertrouw erop dat deze tipgever beloond wordt als je fors wint?