maandag 8 november 2010

Driewerf hoera tijdens de Design Pressure Cooker Gezond




De Design Pressure Cooker® (DPC) Gezond werd in oktober 2010 door Syntens georganiseerd bij De Groene Campus in Helmond. Doel van de DPC is om ontwerpers en ondernemers op een laagdrempelige manier te stimuleren om samen te werken.

Design Pressure Cooker®

Ontwerpers kijken niet alleen naar een mooi uiterlijk (wat vaak gedacht wordt), maar ook naar manieren om een product beter, goedkoper of efficiënter te maken. Elke euro die ondernemers investeren in design levert € 1,20 op, zo blijkt uit recent onderzoek van de Rotterdam School of Management. In de praktijk blijken met name MKB-ondernemers echter nog te weinig gebruik te maken van design. Om de samenwerking tussen ondernemers en ontwerpers te stimuleren, heeft Syntens de Design Pressure Cooker® ontwikkeld. Een DPC is een sessie van één dag waarin beide partijen samenwerken aan een concrete ontwerpvraag. Aan het eind van de dag liggen er schetsen, tekeningen en/of prototypen voor nieuwe producten of productverbeteringen. De methodiek is door de Technische Universiteit Eindhoven onderzocht en is bewezen succesvol.

Elliezo werkt samen met 2d

12 teams gingen aan de slag met uiteenlopende ontwerpvragen. De een houdt zich bijvoorbeeld bezig met productvormgeving, de ander met verpakkingsontwerp. Syntens koppelde 2d studio in vorm aan Elliezo, die hulpmiddelen maakt en levert om therapeutische kousen aan- en uit te trekken. Elliezo is er hard aan toe om haar communicatie te professionaliseren.

Driewerf hoera !
Gezamenlijk gingen we hard aan de slag om tijdens deze DPC-dag flinke resultaten te boeken ter verbetering van de (visuele) communicatie van Elliezo.
  1. Kerwaardenonderzoek We startten met de verbeelding van de resultaten uit het door ons eerder afgenomen kernwaardenonderzoek. Hiermee heeft Elliezo een duidelijk uitgangspunt in woord én beeld om de effectiviteit van al hun communcatiemiddelen aan te toetsen.
  2. Logo Uit het kernwaardenonderzoek bleek al snel dat de huisstijl niet voldoet aan de gewenste identiteit. We maakten diverse schetsen voor een logo wat daar wel aan voldoet en maakte een keuze.
  3. Website Vervolgens ontwierpen op basis van dit logo een nieuwe website, waarin we duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende doelgroepen, en hun beleving, wensen en eisen.
Zowel wij als Syntens en - nog belangrijker - Elliezo zijn blij met de resultaten!