maandag 19 juli 2010

Niksweken!

Het zal niemand verbazen dat ik geen sticker ‘geen reclame’ op de brievenbus heb. Elke folder, elk krantje, elke advertentie wordt aan een grondige inspectie onderworpen. Maar ook als u geen reclame per brievenbus ontvangt, kan het u niet ontgaan zijn: zo’n beetje iedere winkel die er een beetje toe doet (of denkt te doen) vindt het noodzakelijk ons met hun themaweken op te zadelen. Let op: niet ‘week’, maar ‘weken’. Tuinweken, wonderweken, wolweken, witte winterweken, droomweken, muziekweken, vlaggetjesweken, shakeweken, countdownweken, temperatuurweken.

Zelfs de media zijn er zo aan gewend geraakt dat ze aan de Maffe Marathon van de Bijenkorf steevast ‘weken’ toevoegen. Dat zie ik met de Drie Dwaze Dagen niet gebeuren! Je hebt trouwens geen idee (meer) wanneer al die ‘weken’ zich afspelen. Als je aan het winkelen slaat zijn ze óf nog net niet begonnen, óf ze zijn net achter de rug.

Eigenlijk weet je niets meer dan dat tuinieren, slapen, wonen, winter of wol extra in de belangstelling staat. En dat wist je zelf ook al; in het voorjaar wil je gewoonweg je tuin of balkon opfleuren, in de winter verlang je naar lekker lang en warm slapen. Simpel. Wie maakt weer eens duidelijke aanbiedingen? Met niet meer dan één afgebakende themaweek bijvoorbeeld. Gewoon, van maandag t/m zaterdag. Lekker alles in de aanbieding. Of een extraatje voor alle kopers vóór twee uur ’s middags. Of op elke woensdagmiddag kinderkorting.

Ik ben zo langzamerhand toe aan een paar weken zónder thema. En daar ga ik nu mee beginnen. De niksweken. Van 2 t/m 13 augustus 2010. Dan gaan we bij 2d namelijk allemaal heerlijk niksen. Luieren. Vakantievieren. Dan bieden wij u niks aan. En dan heeft u niks-nul-voordeel bij ons. Dan hoeft u niks te missen, mocht u ook met vakantie gaan.

Fijne zomervakantie!

Ank Klis