zaterdag 17 juli 2010

Finalisten Dutch Design Awards 2010

Uit de 700 ingezonden projecten zijn 53 ontwerpen geselecteerd op opgaan voor de Dutch Design Awards. Op 23 oktober worden de 17 winnaars bekendgemaakt in de hoofdcategorieën ‘Communicatie’, ‘Product’ en ‘Ruimtelijk’.

Speciale categorieën
• The Golden Eye (meest succesvolle ontwerp van 2010)
• de Rado Young Designer Award (aanmoedigingsprijs jong talent)
• de Publieksprijs van de DDA (online stemmen vanaf 7 juli)
• de Beste Opdrachtgever Award
• de BNO – Piet Zwart Prijs – Life Time Achievement Award van de DDA

De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden aansluitend één week geëxposeerd in de Brainport Greenhouse tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Trends
Tet Reuver, hoofd jury DDA 2010, ziet een aantal terugkerende trends in deze 8e editie van Dutch Design Awards. Zo zijn veel ruimtelijke ontwerpen iconisch, zijn productonwerpen sterk georiënteerd op services en systemen, is duurzaamheid onverminderd actueel en voert ‘social design' de boventoon op het gebied van communicatie.

Winnaars
De uiteindelijke bekendmaking van de winaars van Dutch Design Awards 2010 vindt plaats op 23 oktober tijdens de Dutch Design Week (DDW). De komende maanden worden trends in Dutch Design en achtergronden van Dutch Design Awards 2010 extra belicht op het blog van Dutch Design Awards.Bij productontwerp is een grote oriëntatie op services en systemen te herkennen, waardoor producten ook ‘diensten’ worden. Ook het verduurzamen van het product en het toepassen van duurzame materialen blijven actueel.

Er waren een aantal terugkerende thema’s te herkennen. Bij ruimtelijke vormgeving is de tendens dat de ontwerper nog duidelijker een stempel drukt op de identiteit van de openbare ruimte. Ruimtelijke ontwerpen worden iconen in de omgeving en zijn niet langer enkel een werktuigbouwkundig of infrastructureel object.

In het vakgebied communicatie voert ‘social design’ de boventoon. De interactie met de gebruiker komt niet alleen tot uitdrukking in digitale media maar ook meer en meer in grafisch ontwerp en visuele identiteiten.