vrijdag 15 januari 2010

Kansspelen en prijsvragen

De Wet Beperking Cadeaustelsel is in mei 1997 afgeschaft, maar er bestaan nog wel deelregelingen.

Wet op de Kansspelen
Volgens deze wet zijn kansspelen/loterijen zonder vergunning verboden. Bedrijven kunnen overigens nooit een loterij inzetten bij hun commerciƫle communicatie. Loterijen kennen namelijk de volgende voorwaarden:
  • De doelstelling moet van algemeen belang zijn
  • De feitelijke uitgaven mogen niet meer bedragen dan 40% van de opbrengst van de verkochte loten
  • De totale waarde van de prijzen mag niet meer zijn dan 40% van de bruto-opbrengst van de verkochte loten
Prijsvragen
Bedrijven kunnen wel een prijsvraag koppelen aan hun commerciƫle communicatie, mits het om een jureerbare prestatie gaat. Afhankelijk van de waarde van de prijs, is er een vergunning nodig. Sportprijsvragen zijn echter verboden. Deze zijn voorbehouden aan de Stichting Nationale Sporttotalisator.

Een alternatief is een bel- & win-actie. Deze zijn er vaak ik de vorm van een prijsvraag of een sweepstake. Bij een sweepstake zijn de winnende entiteiten al van te voren getrokken en moeten deelnemers veelal een code terugsturen. Sweepstakes moeten voldoen aan de Code voor sweepstakes. Deze stelt voorwaarden aan de inhoud van het aanbod en de organisatie van de sweepstake.

Bij het werken met prijzen boven 454 euro komt de kansspelbelasting om de hoek kijken.

Bron: De Ondernemer