zaterdag 9 januari 2010
Drankmerken redden imago met voorlichting
Producenten van alcoholische dranken die hameren op het verantwoord gebruik van alcohol, doen dat om hun eigen imago op te vijzelen. Dat stelt STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid. Volgens de stichting, die het ministerie van Volksgezondheid adviseert, is het niet aannemelijk dat voorlichtingscampagnes van de producenten effect hebben op het drinkgedrag van jongeren.
Het rapport beschrijft de trends op het gebied van alcoholreclame en -marketing in Nederland in 2008. STAP telde dat jaar 55 alcoholreclames op tv, een lichte daling ten opzichte van 2007 (64). Van die commercials bevat bijna 13 procent een duidelijke boodschap dat mensen verantwoord met alcohol moeten omgaan.
“In 2008 zien we een explosieve stijging van het aantal ‘voorlichtingscampagnes’ van producenten van alcoholische dranken. Die wijzen de consument (veelal jongeren) erop dat het verstandig is om verantwoord te drinken,” aldus STAP. (ANP)
Bron
2d maakte al een aantal jaren geleden o.a. de website voor Liquore Pisa. Daar hielden we direct rekening met de leeftijdsgrens.