Vergelijkende reclame
Tot voor een aantal jaren gelden was het taboe een concurrent in een advertentie af te kraken, tegenwoordig zijn de regels daarover wat soepeler. Vergelijkende reclame doet het soms goed, maar het mag niet zomaar.
- De boodschap mag niet misleidend zijn
- Vergelijk alleen diensten/producten die in dezelfde behoefte voorzien of voor hetzelfde doel bestemd zijn.
- Vergelijk op objectieve wijze op één of meerdere wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van goederen of diensten.
- De adverteerder of zijn product mogen in de reclame niet verward worden met de concurrent of zijn producten.
- De reclame mag niet de goede naam schaden of zich kleinerend uitlaten over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de concurrent.
- Vergelijkende reclame voor producten met een benaming van oorsprong moeten betrekking hebben op producten met dezelfde benaming.
- De reclame mag geen oneerlijk voordeel opleveren ten gevolge van de bekendheid van een merk van de concurrent.
- In de reclame mogen geen goederen of diensten worden voorgesteld als imitatie of namaak van producten of diensten van een beschermd merk of beschermde handelsnaam.