dinsdag 27 oktober 2009

maandag 26 oktober 2009

Een uur extra cadeau per dag?

Afgelopen weekend ging de wintertijd in. Hoe heb jij dat extra uurtje gebruikt? Langer uitgeslapen? Je post eindelijk afgehandeld? De zondagkrant helemaal uitgelezen? Extra lang met de hond gewandeld? Eindelijk de losliggende kabels achter de plinten weggewerkt? Of onderstaande tips gelezen om vaker een extra uurtje cadeau te krijgen?

1. Zeg vaker nee
2. Begin met angsten
3. Delegeer
4.  Bepaal het einddoel
5. Wees effectief
6. Opgeruimd bureau
7.  Stoorzenders
8.  Reguleer informatiestromen
9. Vergaderen

zaterdag 24 oktober 2009

Inspiratiebron [2] Een streepje voor






Streepjes; ze blijven bij 2d favoriet. Hoe dan ook, waar dan ook.

Best of the best van Nederlandse vormgeving in 2009

Tijdens een wervelende en feestelijke Awardshow in Muziekcentrum Frits Philips werden de 20 Dutch Design Awards ten overstaan van een internationaal vakpubliek uitgereikt. Tevens werden de speciale prijzen, waaronder de Audi Design Award (publieksprijs), de Rado Young Designer Award (aanmoedigingsprijs jong talent), de Beste Opdrachtgever Award, Toon van Tuijl Designprijs en de BNO – Piet Zwart Life Time Achievement Award uitgereikt. The Golden Eye - de prijs voor de beste Nederlandse vormgeving voor 2009 – werd door de internationale jury toegekend aan Studio Wieki Somers voor het werk Merry-go-round coat rack.

Ruimtelijk
In de categorie Ruimtelijk werden 6 prijzen verdeeld, waaronder een voor High Tech Campus in Eindhoven.


beste publiek exterieur
High Tech Campus
Juurlink [+] Geluk

beste privaat interieur
Parksite
Doepel Strijkers Architects i.s.m. LEX-Architecten

beste product openbare ruimte
Moodwall
Urban Alliance, Jasper Klinkhamer (Studio Klink), Remco Wilcke (CUBE architect), Hans van Helden en Matthijs ten Berge (illuminate Outdoor Media), Matthias Oostrik

beste interieur commercieel
Merry-Go-Round
Bureau Ira Koers

beste interieur cultureel
Merry-go-round coat rack
Studio Wieki Somers

beste autonoom ruimtelijk ontwerp
Flow 5.0
Studio Roosegaarde

De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden van 17 t/m 25 oktober geëxposeerd in de Brainport Greenhouse op het Stadhuisplein in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week.

In totaal werden zaterdagavond 20 prijzen uitgereikt. Kijk hieronder voor de prijswinnaars in andere categorieën.


THE GOLDEN EYE
Merry-go-round coat rack
Studio Wieki Somers

RADO YOUNG DESIGNER AWARD
Jelte van Abbema

AUDI DESIGN AWARD
The Flying Grass Carpet
HUNK-design & ID-Eddy

COMMUNICATIE
beste internettoepassing
Onder Anderen
Richard Vijgen, Thomas Kopperschlaeger

beste interactieontwerp
Rijkswaterstaat LEF Future Center
Richard Vijgen, Thomas Kopperschlaeger

beste motion design
The Big Bank Theory
Postma Graphics & Motion

beste huisstijl
11e Architectuur biënnale in Venetië
Thonik

beste verpakking
Atelier LaDurance, promotionele Japanse Denim-verpakking
Boy Bastiaens - Stormhand

beste geïntegreerde merkcommunicatie
La Bolleur
La Bolleur, Timon van der Hijden, Zowie Jannink, Steie van Vugt

beste grafisch ontwerp
Lees Mee-braillepostzegels
René Put

beste illustratie
Böhnhase
Gijs Kast

PRODUCT
beste product mobiliteit
Nuna Buggy
Inspirate BV

beste consumenten product
FlexVaas
Ontwerplabel Vij5

beste product industrieel
Kitten Scanner
Philips Design

beste product autonome vormgeving
Real Time
Studio Maarten Baas

beste product mode, sieraad & accessoire
Mummification Herfst Winter 2009/2010
Iris van Herpen

beste product wonen
Porseleinen tafelstukken
Aldo Bakker

BESTE OPDRACHTGEVER AWARD
citizenM

BNO – Piet Zwart Life Time Achievement Award
Gert Dumbar

TOON VAN TUIJL DESIGNPRIJS
Demakersvan - hekwerk Home Sweet Home

dinsdag 20 oktober 2009

Fraaie website van eigen bodem!

In 1969 vond Henkel zijn eerste lijmstift uit, na het bestuderen van het gebruiksgemak van een lippenstift. Sindsdien is de wereld van het lijmen voor goed veranderd; de consument had eindelijk een nette en makkelijke manier van lijmen! In een periode van meer dan 30 jaar na de eerste “lijmstick in koker” heeft Henkel meer dan 1 miljard lijmsticks in 121 landen verkocht. Pritt is een wereldmerk geworden.

Met deze website bouwt Pritt verder aan een wereldmerk. Letterlijk. Deze site is niet alleen een wereld voor kinderen, knutselaars en andere creatievelingen, maar eigenlijk voor iedereen die het leuk vindt om de interactieve internetwereld te ontdekken. Hadden we deze site maar zelf mogen maken....

zondag 18 oktober 2009

Bedenker world wide web biedt excuses aan voor //

Sir Tim Berners-Lee, de bedenker van het world wide web, heeft gezegd dat de '//' in een internetadres eigenlijk onnodig zijn.

De schuine streepjes hebben internetgebruikers lang geïrriteerd. Berners-Lee gaf toe dat hij, toen hij het web ontwierp, er geen idee van had dat de streepjes „zoveel moeilijkheden” zouden veroorzaken. Hij heeft zijn excuses aangeboden voor het gebruik van de twee schuine streepjes in een internetadres.
Tijdens een symposium in Washington over de toekomst van technologie zei hij dat hij makkelijk url's had kunnen bedenken zonder de slashes. ,,Het leek een goed idee destijds", aldus Berners-Lee.
Tegenwoordig vullen de meeste internetbrowsers, zoals Internet Explorer, de twee schuine streepjes automatisch in als een internetgebruiker een webadres begint met 'www'. Berners-Lee wees tijdens het symposium, waar The Times over berichtte, echter op de extra printer inkt die verspild is door de twee onnodige tekens. Bron: NRC

Inschrijven voor Prix de Rome, de oudste kunstprijs van Nederland

De Prix de Rome, tweehonderd jaar geleden in Nederland ingevoerd door Lodewijk Napoleon en in 1870 ondergebracht bij de Rijksakademie van beeldende kunsten, is de kunst- en architectuurprijs van Nederland voor kunstenaars onder de 35 jaar. De prijs is gericht op het traceren van talent en het signaleren van trends in een internationale context.

Inschrijven
De inschrijving loopt van maandag 19 oktober tot en met woensdag 28 oktober 2009. De voorrondeopgave is voor inschrijvers vanaf 30 oktober vanaf de website te downloaden. De uiterlijke instuurdatum voor de voorrondeopgave is 27 november 2009. Aan PRIXDEROME.NL 2010 Architectuur kunnen architecten, landschappers en stedenbouwkundigen meedoen die jonger zijn dan 35 jaaren in ieder geval twee jaar aaneengesloten in Nederland wonen.

Agenda
De PRIXDEROME.NL bestaat uit verschillende juryrondes, waarin de internationale jury stapsgewijs een selectie uit het werk van de kandidaten maakt:
  • Oktober 2009 Inschrijfperiode van 19 oktober t/m 28 oktober 2009.
  • November 2009 Sluiting inzendingen voor voorrondeopdracht op 27 november.
  • December 2009 Eerste juryronde, waarbij het aantal inzendingen wordt teruggebracht naar een longlist van 10 en vervolgens naar een shortlist van 4 kandidaten.
  • Januari-april 2010 Voor de vier genomineerde architecten stelt de Rijksakademie ateliers en projectruimten voor presentaties beschikbaar. Ze kunnen verder gebruik maken van de technische werkplaatsen, waarbij zij geadviseerd en ondersteund worden door technisch specialisten.
  • Mei-juni 2010 Laatste juryronde begin mei 2010. Tentoonstelling met ook het werk van de andere 6 longlist kandidaten, die niet tot de shortlist zijn doorgedrongen. Prijsuitreiking eind mei 2010 plaats.
Van origine (1666, Parijs) heeft de Europese prijs Rome, de bakermat van de Europese kunsten, als bestemming. Begin negentiende eeuw werd de prijs geimporteerd. In 1870 is de prijs bij wet ingesteld. De oudste kunstprijs van Nederland kent bekende namen onder de winnaars zoals recntelijk Elspeth Diederix (2003), Viviane Sassen (2007) en Nicoline van Harskamp (2009) en bij de architecten bijvoorbeeld Branimir Medic (1995) en Ronald Rietveld (2006). Een internationale jury selecteert vier genomineerden voor de eindronde. Deze laatste ronde bestaat uit een werkperiode van circa drie maanden als ‘residency’ op de Rijksakademie. Bij elke Prix de Rome verschijnt een uitgebreide publicatie. In 2005 is een aantal veranderingen aangebracht in de opzet van de Prix de Rome. Twintig jaar na de laatste renovatie van de prijs in 1985, is de Prix in 2005 een nieuwe fase ingegaan als PRIXDEROME.NL.

vrijdag 16 oktober 2009

Merken worden woorden





Barbieroze, breezerseks, brintageneratie, chiquitameisje, googelen, tomtommen - het lijkt wel of steeds meer merknamen ook als woord worden gebruikt, of in elk geval ten grondslag liggen aan nieuwe afleidingen en samenstellingen. Hoe komt dat en hoe worden zulke woorden in het Nederlands gebruikt?
Het boek 'Merken worden woorden' van Ton den Boon beschrijft de verschillende manieren waarop merken onze taal beïnvloeden. Niet op een wetenschappelijke wijze, maar essayistisch en aan de hand van veel voorbeelden.

Ton den Boon is lexicograaf bij Van Dale en publiceert over taalverandering en -vernieuwing, onder meer in Onze Taal. In dit boekje worden vele voorbeelden gegeven van merknamen die, vaak sluipenderwijs, in het dagelijks spraakgebruik zijn veranderd in soortnamen (en die dan ook met een kleine letter geschreven worden). Enkele voorbeelden: maggi, wasco, martini, waxine. Als merknaam moeten ze natuurlijk wel met een hoofdletter. Vele namen worden niet of nauwelijks meer herkend als zodanig.
Er zijn ook merknamen die gebruikt worden in meer algemene begrippen: droste-effect, zwitserlevengevoel, tupperwareparty.
Ook noemt Den Boon allerlei werkwoorden die gevormd zijn naar (merk)namen: googelen, tomtommen, montignaccen. Dit laatste werkwoord is al bijna weer verdrongen door: sonjabakkeren. Een aardig boekje dat een vaak verrassende kijk geeft op de ontwikkeling van de taal. De column-achtige stukjes zijn voor een ruim publiek toegankelijk. Lees verder voor het voorbeeld van aspirine!

maandag 12 oktober 2009

Tip: inspirerend relatiegeschenk!


Verbeelding is één van onze krachtigste instrumenten. We kijken ermee over grenzen van tijd en ruimte en zien het ongelooflijke. Of het sluit onze ogen en ons hart, puur uit veiligheidsoverwegingen. Het is een schild, een zeef, een versterker en een verrekijker tegelijk. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Gevoel, intuïtie, fantasie, een bredere kijk op de realiteit.

Op zoek naar een toepasselijk (relatie)geschenk dat inspireert om over de grens van het ene naar het andere jaar te kijken? Zodat iedereen weer fris van start kan? In het Verbeeldboekje van 2d studio in vorm vindt iedereen iets wat hem of haar past.
Per stuk kost het boekje € 14,95 incl. btw. Wil je een exemplaar voor al je relaties? Toegespitst op je eigen bedrijf? Vraag dan naar de (gepersonaliseerde) mogelijkheden of bel Ank: 0416 674 624

vrijdag 9 oktober 2009

Dutch Design Week 2009

Tijdens Dutch Design Week 2009 staat Eindhoven negen dagen lang volledig in het teken van design. Het grootste designevenement van Nederland biedt een podium aan zowel gevestigde bureaus en bekende ontwerpers als aan talentvolle nieuwkomers en recent afgestudeerde designers. Alle mogelijke aspecten van hedendaags Dutch Design komen aan bod op een veelheid van grote en kleinere locaties verspreid over de stad: van proces tot product, van industrieel ontwerp tot toegepaste kunst.

DDW 2009 richt zich zowel op het grote publiek als op ontwerpers, industrie en kennisinstellingen. Door de brede opzet en hoge mate van toegankelijkheid wordt een duurzame verbinding gelegd tussen professionals onderling en met een breed publiek.
In 2008 toonden ruim 1500 deelnemende professionals hun werk op het gebied van product design, grafisch ontwerp, textiel & mode, ruimtelijk ontwerp en design management & trends. Meer dan 80.000 bezoekers uit binnen- en buitenland bezochten 180 verschillende exposities, workshops, seminars en lezingen verspreid over 50 locaties.
Veel locaties liggen in het centrum van de stad, zoals De WitteDame, het Designhuis en de Smalle Haven. Voor een bezoek aan Strijp-S, TU/e en andere locaties buiten het stadscentrum kunnen bezoekers gebruik maken van één van de vele Design Rides, speciale taxi’s aangekleed met designobjecten. Wie gaat er mee?



Grappige merknamen?




Een goede naam kiezen voor je aanstaande zoontje of dochtertje is nog niet zo makkelijk. Elke naam associeer je al snel met een naamgenoot die je kent. En daarmee is een naam direct een leuke of juist niet. Dat het helemaal lastig wordt in combinatie met de achternaam, zie je aan de voorbeelden (fantasie en echt) op taalkabaal.nl. Laten we hopen dat namen als Ed Home, A. Buis en Sytze Vliegen per abuis zijn ontstaan.

Ook bij het ontwikkelen van een naam voor een product, dienst of organisatie komt heel wat kijken. Want hij moet natuurlijk opvallen! Bij de zoektocht naar een onderscheidende naam wordt alles aangegrepen. De keuze kan je in een later stadium echter flink tegenwerken. Namen die gebaseerd zijn op de vestigingslocatie bijvoorbeeld. De bekende naam Forbo Krommenie kom ik op de site van Forbo in elk geval niet meer tegen.

Of namen met een jaartal erin. Disco 2000 lijkt extra hip in 1973, maar is dat ook nog zo anno 2009? En humoristische namen? Die zijn net zo grappig als de doelgroep de grap vindt. Beoordeel zelf de vijftig goed gevonden Pun Stores, oftewel engelstalige winkels met een grappig bedoelde naam. Er is over nagedacht.

Voor Nederlandse voorbeelden houden we ons graag aanbevolen!

vrijdag 2 oktober 2009

Ontdek de wereld van spreekwoorden en gezegden

ZEGGET® geeft een frisse draai aan Nederlandse spreekwoorden, gezegden & uitdrukkingen en creëert t-shirts, boeken, gadgets, schoolitems en een website die kinderen, jongeren en zelfs volwassenen op het lijf is geschreven.

Voor bedrijven is het mogelijk de ZEGGET® producten te personaliseren met je bedrijfslogo of -naam. Leuk als relatiegeschenk, maar bijvoorbeeld ook goed inzetbaar in de sport of tijdens evenementen.

Op 1 september 2009 lanceerde ZEGGET® www.zegget.nl. Een interactieve community-site voor jong Nederland (je bent zo jong als dat je je voelt!) met vernieuwende producten, originele e-cards, ringtones, (mobile) wallpapers, een digitaal spreekwoordenboek, polls, wedstrijden en acties maar ook up-to-date weetjes en nieuwsfeiten. Er is ook een webshop waar ZEGGET® haar ‘special made’ t-shirts aanbiedt. Zoveel mensen zoveel wensen. ZEGGET® speelt hier op in.

ZEGGET® mikt erop het Nederlandse spreekwoord nieuw leven in te blazen, zodat ze als een lopend vuurtje door het land gaan en de educatieve waarde ervan op een eigentijdse en toegankelijke manier benadrukt wordt.
www.zegget.nl

donderdag 1 oktober 2009

Het onmogelijke mogelijk maken






























































Eric Bruinewoud (1961) werkt vanuit Eindhoven onder de naam e61 al jaren als fotograaf. Als oud-collega heb ik zelf ervaren hoe gedreven Eric is als het gaat om vormgeving en met name dus fotografie. Zijn werk zijn soms bijna theatervoorstellingen; één beeld vertelt je een heel verhaal. Ook in zijn portretten vind je de illusie terug.
Laat je inspireren op zijn website, waar het gemaakte werk regelmatig aangevuld wordt!