dinsdag 29 september 2009

Kwart minder innovaties dan vorig jaar

In de eerste zeven maanden van 2009 verschenen bijna 25 pct minder innovaties in de Nederlandse supermarkten.

Vooral waren er minder innovatieve producten die inspelen op ‘genieten’. Opvallend is verder dat duurzaamheid de enige trend is die niet daalt. Dit blijkt uit onderzoek gedaan door strategisch marketingadviesbureau Business Openers, op basis van data uit de XTC World Innovation database.
Verder blijkt dat de innovaties die door de retailers opgenomen worden, gemiddeld genomen meer SKU’s (varianten, smaken) hebben (namelijk 3,3 in plaats van 2,5 vorig jaar): het zijn dus vooral de in omvang grotere innovaties (met meer schapruimte) die nu de schappen halen. De onderzoekers denken dat fabrikanten minder innovaties doen én dat supermarkten voorzichtiger zijn als het gaat omhet uitproberen van nieuwe items.

woensdag 23 september 2009

Kunstig bouwwerk van bamboe

Educatiecentrum van bamboe opent deuren

Binnenkort opent op het Thaise eiland Koh Kood het Ecological
Children Activity and Education Centre (ECAEC). Dit educatiecentrum
voor kinderen bestaat uit een serie opvallende bouwwerken van
bamboe. Het Nederlandse bureau 24H architecture heeft het geheel
ontworpen.

dinsdag 22 september 2009

Feitelijk typografisch verwoord


Zoek je een goed concept, verrassende invalshoeken en synoniemen? Via synoniemen.net vind je snel en makkelijk een synoniem of vertaling voor elk woord. Maar wat nog mooier is: daar kun je ook een grafische weergave van zien! Neem bijvoorbeeld het zoekwoord 'feiteijk': elk synoniem wordt in kaart gebracht, vervolgens ook weer de woorden die daarmee in verband staan, en weer daarmee, etc.
En dat levert behalve ideeën ook nog eens hele inspirerende plaatjes op! Met één klik in de grafische weergave verander je van zoekwoord. En heb je weer een bron van ideeën.

dinsdag 15 september 2009

Wegens succes op herhaling!



Wie denkt u wel dat u bent?

Onze ontbijtworkshop 'Wie denkt u wel dat u bent?' mogen we gerust een succes noemen. Daarom is er voor geïnteresseerden een herkansing. Het (voorlopige) tijdstip is donderdagochtend 1 oktober om 8.00 uur.
Meer weten of direct aanmelden? Hier kun je zien hoe je direct zelf aan de slag kunt met de kernwaarden, identiteit en imago van je organisatie!

Crisis, what crisis?

Ook al zien wij veel meer lichtpuntjes, we vinden dit toch een mooie inhaker op de economische tijden!

woensdag 2 september 2009

Beroemd 'out-of-office'-bericht!

Michael Hahn keek verbaasd op toen hij tijdens zijn verlof opvallend veel reactie kreeg op zijn out-of-office. De medewerker van het blad Film&Music maakte zich eind juli klaar voor een maandje verlof en dus stelde hij ook zijn out-of-office in. Ergens op een camping in Frankrijk bereikte hem het nieuws dat die nogal wat stof deed opwaaien. Uiteindelijk kreeg hij op vrijdag een mailtje van een collega die had opgevangen dat zijn out-of-office besproken was op de redactievergadering van The Guardian en dat een website het had uitgeroepen tot ‘out-of-office van het jaar’. Zijn e-mail zag er als volgt uit:

Ik ben heel augustus afwezig. Ik ben niet meer op kantoor vanaf 31/07/2009 en ben niet terug voor 07/09/2009. Ik neem een sabbatical tot september.

Ik check mijn e-mail in zoverre de ontvangst van mijn Blackberry het toelaat. Lees alsjeblieft verder, want ik zal al je vragen beantwoorden in dit korte bericht.

1. Heb je een vraag over een recent komend nummer van Film&Music, contacteer dan mijn collega, die het van me overneemt tijdens mijn afwezigheid.
2. Ben je een PR-medewerker die aast op een artikel, laat het dan rusten tot ik terug ben. Al mijn bijdragen zijn voorzien vanaf eind september. In het onwaarschijnlijke geval dat je een Grote Ster onder je hoede hebt die in F&M wil verschijnen, dan zoek ik zelf wel een manier om je terug te contacteren. Als leidraad: de Maccabees zijn geen grote sterren. Madonna is een grote ster.
3. Ben je een PR-medewerker die wil uitvissen of de plaat van jouw cliënt een recensie krijgt, jaag hier dan niet te veel achter. Iedereen heeft hier betere dingen te doen dan uit te zoeken of er een recensie komt. Check gewoon het magazine op vrijdag.
4. Ben je een freelancer en wil je een bijdrage leveren, zie 2.
5. Overweeg je om me op mijn gsm te bellen, denk dan lang en hard na. En doe het niet, tenzij je denkt dat ik ervan ondersteboven zou zijn als ik het nieuws niet vernomen had. Ik zal er niet van ondersteboven zijn als ik de nieuwe single van Shark of Joe Gideon mis.
6. Geniet van de zomer.

Via Jobat

Ophef over lettertype Ikea

Ikea heeft na vijftig jaar zijn lettertypes aan de kant gezet, tot gruwel van ontwerpers. Een brandbrief op internet is al drieduizend keer ondertekend.

Na goede diensten sinds 1956 heeft Ikea lettertypes Futura (voor de producten) en Century Schoolbook - dat gebruikt werd voor de beschrijvingen - ingeruild voor Verdana.

Twee weken geleden verschenen de eerste catalogi met het nieuwe font. Ook de Nederlandse catalogus, die 14 september verschijnt, is voorzien van de nieuwe letter.

Volgens Ikea is de stap geen groot nieuws, voor de typografenwereld des te meer. Die zetten Verdana weg als een computerfont, dat geen plek heeft buiten de virtuele wereld.

Ikea is overvallen, maar weinig geïmponeerd door de ophef.

Bron: Parool.nl

Ontbijtworkshop volgeboekt

Onze ontbijtworkshop 'Wie denkt u wel dat u bent?' van 10 september is inmiddels volgeboekt. Heb je misgepakt en wil je later alsnog een keer deelnemen? Stuur dan een mail en we houden je graag op de hoogte van de mogelijkheden!